Har idag tre ljuskällor i taket (kron). Två separata lampor tak ovanför diskbänk på ena knappen samt en vid köksbord på andra. Jag skulle vilja göra följande från samma brytare.


Gör denna sitt jobb då? Vad menas med "Anslut inte blandade laster på samma utgång."
https://www.elbutik.se/product.html/krondimmer?category_id=313

Lite oroväckande när de skriver om dess svagheter dock....
OBS!
Vid användning av 230V halogen, belasta inte dimmern till mer än 70% för att bibehålla dimmerns livslängd.


Om jag kan tänka mig kompromissa på dimmer över köksbord.. är då detta ett bättre val tror ni?
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=122623&category_id=358

Kör Senso i övriga huset så vore iofs skönt med samma.
 
Redigerat:
Elinfo skrev:
Köp 1st Eljo Senso kronbrytare och 2st Eltako dosdimrar, så är saken biff.

Glöm inte fjädrar...

[länk]
Ahaa Now we talking :)

  • Får två sådana plats bakom en Senso kron verkligen?
  • Undrar också om jag tolkar det rätt att eltako har minnesfunktion för sista påslag?
  • Är känslan i en Senso kron med fjäder likvärdig med en krondimmer eller kompromiss?

Sådan fjäder?
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=126652&category_id=357
 
Njä...två får nog inte plats men om du har en takdosa vid armaturen så kan du lägga en där. Eller om det är en kopplingsdosa på vägen.
 
Bricco skrev:
Ahaa Now we talking :)

  • Får två sådana plats bakom en Senso kron verkligen?
  • Undrar också om jag tolkar det rätt att eltako har minnesfunktion för sista påslag?
  • Är känslan i en Senso kron med fjäder likvärdig med en krondimmer eller kompromiss?

Sådan fjäder?
[länk]
Den skall ha minnesfunktion och återgå till tidigare ljusnivå vid ett snabbt tryck.
Älskar impulsdimmers - Slipa vrida på ngt är ju bara underbart. Tryck eller håll in och det är klart.
Jupp - Rätt fjäder till den brytare som avses.

Finns ju en del andra som inte är lika kostsamma - Dock ej heller med samma justeringsmöjligheter.
http://elbutik.se/product.html/tryckdimmer-25-400w-halogen?category_id=694

Har ett par sådana och jag är nöjd!
 
Redigerat:
slacker skrev:
Den skall ha minnesfunktion och återgå till tidigare ljusnivå vid ett snabbt tryck.
Älskar impulsdimmers - Slipa vrida på ngt är ju bara underbart. Tryck eller håll in och det är klart.
Jupp - Rätt fjäder till den brytare som avses.

Finns ju en del andra som inte är lika kostsamma - Dock ej heller med samma justeringsmöjligheter.
[länk]

Har ett par sådana och jag är nöjd!
Fast den där du länkade till har ju allt jag vill ha som mjukstart/släckning samt minne vad jag ser :)

Är detta något särskilt eller är det vanlig trafo till tex spotlight etc?

Elektronisk dimmer för glödljus, halogenlampor 230V, järnkärnetrafo och lågvoltshalogen via elektronisk alldimmringsbar transformator 11,5V för framkants dimmer typ Phonovox eller Osram-mouse
 
Bricco skrev:
Fast den där du länkade till har ju allt jag vill ha som mjukstart/släckning samt minne vad jag ser :)

Är detta något särskilt eller är det vanlig trafo till tex spotlight etc?

Elektronisk dimmer för glödljus, halogenlampor 230V, järnkärnetrafo och lågvoltshalogen via elektronisk alldimmringsbar transformator 11,5V för framkants dimmer typ Phonovox eller Osram-mouse
Kortfattat - Den klarar det mesta! Man skulle kunna kalla en alldimmringsbar tranformator 11.5V för en "vanlig trafo" - Dvs, det är sådana man ser idag.
 
Elinfo skrev:
Köp 1st Eljo Senso kronbrytare och 2st Eltako dosdimrar, så är saken biff.

Glöm inte fjädrar...

[länk]

Håller med ang denna....kanon dimmer....

Jag har nästan bara den modellen själv.
 
Grymt. Jag har ju Senso i övriga huset så det lär bli att komplettera med dimmer bakom då :) Önskar man kunde mer el för möjligheterna är så enorma och vettekatten om lokala elektrikern har koll på allt detta? Stort tack för tipsen! :)
 
rätt basic modell,, ingen inställning för ljusstyrka eller dim hastighet. samt ingen barnkammar funktion eller insomnings funktion. Sen har jag aldrig hört talas om märket ??
 
Elinfo skrev:
rätt basic modell,, ingen inställning för ljusstyrka eller dim hastighet. samt ingen barnkammar funktion eller insomnings funktion. Sen har jag aldrig hört talas om märket ??
Vilken av de som nämns citerar du?
 
Hej,

Elektriker har monterat elbutiks dosdimmer i länken ovan (Xerolight). Dock brummar hela min installation kraftigt(dosdimmer, trafo, samt 12V halogen) och när jag nu kollar elbutik.se så har de tagit bort all text som jag citerade ovan och anger nu att den bara funkar till glödljus samt 230V halogen.......

I lilla beskrivningen som är med står dock texten jag citerade från hemsidan så jag misstänker starkt de märkt den har problem med lågvoltstrafo? :(

Elektronisk dimmer för glödljus, halogenlampor 230V, järnkärnetrafo och lågvoltshalogen via elektronisk alldimmringsbar transformator 11,5V för framkants dimmer typ Phonovox eller Osram-mouse.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.