SBH skrev:
mycke_nu
måste du ha en pistol då?
Vet inte, men jag förutsatte det. Går det utan?
 
Generellt sett brukar jag köra ner en skruv (centrotecbits skulle jag dock aldrig få för mig...). Funkar oftast bra. I bland blir det inte ens en skruv, då brukar det funka att kassera pipen, sätta på en ny pip och köra vidare. Jag har ett bra lager med pipar i fog/lim-lådan.

Att kasta halvfulla tuber gör jag inte - naturligtvis finns det ingen garanti att det är bra, och det är ju lätt att se om fogen är bra eller ej.
 
S
finns ju fogskum där ej behöver pistol.
ej sett sådana?
 
Sprayburkar? Problemet var ju hur man sparar just dessa..
 
Jag uppfattar det som att frågan gäller förvarign av själva patronerna snarare än hur man bäst bevarar innehållet.
Ovan ser jag två bra förslag.
Den dyra: Systainer med patroninsats
Den billiga men "besvärliga": plywood skiva med hål monterad i låda eller på annat lämpligt sätt

Sedan har jag ett förslag som bör vara både enkelt och billigt: En vanlig röd öl/läskback där man ställer patronerna. Denna är både lätt att bära med sig och står stadigt i bilen.
 
SBH>Nej, det är givetvis torrt i patronen. Faktiskt inte helt fel att ha stämjärn etc i.

/K
 
S
snickarboden
jag tycker att silconet lägger sig på verktygen och blir kleniga.
när jag jobba körde jag med murarhink med verktygsfickor. saknar att jobba på "golvet".
 
Daniel_N skrev:
centrotecbits skulle jag dock aldrig få för mig....
Jag kan förtydliga lite, det var ett utslitet alltså... Så du inte tror att jag använder världens dyraste bits som plugg. :D
 
Man vet aldrig, du har ju uttryckt visst hat mot de svartgröna...
 
Jepp. Men mitt hat är nu borta och jag är nu istället en stolt festool ägare. :)

Sorry för OT
 
S
förstår ej varför ni tycker festool.
kvaliten motsvarar ej priset. och går dom sönder så vill dom helst ej veta av en
 
SBH skrev:
förstår ej varför ni tycker festool.
kvaliten motsvarar ej priset. och går dom sönder så vill dom helst ej veta av en
Är inte detta att svära i kyrkan... :D
Fast nu var det visst patroner tråden handlade om...

Jag brukar köra med en skruv eller helt enkelt låta skiten torka igen och använda tuben utan munstycke nästa gång. Går i alla fall bra med PL400 att smeta direkt utan munstycke...
 
jag låter pipen sitta kvar och torka ihop, ibland går det att pilla ur det som torkat¨annars tar jag en ny pip
fick "ärva" ca 300 silicone tuber av min förra arb.givare så pipar och silicone har jag...
Blir många pipar över när man använder silicone för att täta med innan flytspacklingar
 
S
du menar ej akrylfog nu? har träffat någon innan som använder silikon
 
Eftersom jag inte hittade någon bild online kommer här en bild från lokala bygghandeln på den enligt mig enklaste och bästa lösningen:

Dom 6 kronorna bjuder dom alltid på om man köper dom samtidigt som fogmassan.
 
  • patronpip_m_kork.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.