Hej

Köpt ett hus från 1850, det är ju renoverat efter det byggdes så klart:)

Iaf, det är en doft i huset jag inte kan hitta? Få bort..., det är mest på nedre våningen.

En doft av förlåt (kräk), låter ju inte trevligt, men jag känner en sådan doft...

Det är rent överallt, vad tusan är det som luktar och HUR får jag bort det????

Jag är väldigt tacksam för alla möjliga tips.
 
Hur ser det ut i grunden? Är det torpargrund? Hur är ventilationen ordnad i huset?
 
Vad har du för grund? I Skåne är det vanligt att hus i den årgången har golvbjälkarna liggande direkt i sand. Vi har det i vårt hus. Det fungerar bra så länge man inte täpper till med tex plastmatta eller börja täta för mycket eller installerar värmegolv som drar upp fukt. Husmuren är den torr? Jag skulle nog fundera på golven och konstruktionen om jag var som dig!
 
Är det plastmatta/linoleumgolv någonstans i källaren? Limmad direkt på betong? Väldigt vanligt i så fall. Den kan börja "tvåla" när den åldras och det luktar rätt bläigt.
Alternativt så har du helt enkelt en rejäl fuktskada någonstans. Det stinker och är vanligt i gamla hus. Vad sa bygginspektören som kollade läget innan du köpte?
Det kan också vara ett dött djur. En enda död liten bortglömd död mus luktar vedervärdigt rätt länge. Även små lik stinker och den kan ha krupit in bakom en list eller något annat ställe och dött, det räcker med en centimeter för att den ska komma in. Är det timmer i huset så brukar dom använda långdraget som E4:a för att ta sig runt, sen behövs bara ett litet, litet utgångshål.
En grävling som dött under huset kan lukta i månader. Ledtråd: ovanligt många och stora flugor, om det är sommar.
Förslag: ta dit nån som har en erfaren näsa. Och har du inte haft en bygginspektör där innan köpet så är det kanske läge nu.
 
Bergström skrev:
Hej

Köpt ett hus från 1850, det är ju renoverat efter det byggdes så klart:)

Iaf, det är en doft i huset jag inte kan hitta? Få bort..., det är mest på nedre våningen.

En doft av förlåt (kräk), låter ju inte trevligt, men jag känner en sådan doft...

Det är rent överallt, vad tusan är det som luktar och HUR får jag bort det????

Jag är väldigt tacksam för alla möjliga tips.
Menar du att det luktar spya rent bokstavligt tror jag nog Olsson X är på rätt spår.
En död katt, grävling, mus, råtta etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.