Idag har sambon varit uppe på taket och tvättat av en takkupa och då gick en takpanna sönder lite i ena hörnet. Det ligger en plåt precis under den och nu sa sambon att han skulle lägga dit en bit plåt till så det täcker det lilla lilla hålet som blev där MEN det låter inte som någon bra lösning i mina öron. Tackpannan är snedskuren på något vis (jag har inte sett den) och enligt sambon måste han plocka ner halva taket för att få dit en ny takpanna och han påstår dessutom att han inte kan snedskära den så där. Nej men vad händer om det blir fukt i taket då???? Nu är vi väldigt oense! Någon som vet vart man vänder sig så någon kan fixa detta? Jag menar om sambon nu inte kan eller har grejor så han kan snedskära en takpanna så borde det ju finnas hantverkare som har det! Jag har inte som sagt inte sett takpannan och kan inte säga hur pass skadad den är men jag antar att sambon har lite sunt förnuft och att det inte rör sig om någon stor skada men dock tycker jag den ska åtgärdas på rätt vis oavsett!
 
Ola78
Med en vinkelslip borde det inte vara några problem att snedskära pannan. Vinkelslip finns att hyra om ni inte har jnågon själva. Annars borde en takläggningsfirma kunna fixa det. Angående fukt, det är ju inte bra att ha ett hål men det är även därför man har ett undertak för att det ska ta hand om ev fukt som kan komma igenom taket. Sen är inte meningen med undertaket att det ska vara öppet jämt utan skador ska lagas men ett lite tag klarar det särskilt om det är undertak med papp på.
 
Redigerat:
Okej, ingen panik alltså! Enligt sambon så är taket i bra skick för övrigt. Han har dock lagt dit plåten så länge det är inget stort hål det är lite i kanten. Ska luska vidare på om han själv kan plocka bort takpannorna och byta eller så får det bli en takläggare! Vilket skit, hade varit bättre med algerna på takkupan!
 
Ola78
Om det är en takkupa är det väl ränndalsplåt du syftar på antar jag. Den plåten ska vara uppdragen en bit på taket då den är till för att ta hand om vatten som kommer från taket och rinner ner i vinklen men även vatten som kan leta sig in under pannorna i vinklen ska den ta hand om. Så nej, det är ingen panik. Ni skulle ha glaserade pannor så hade inte algerna fastnat;)
 
Ola78 skrev:
Om det är en takkupa är det väl ränndalsplåt du syftar på antar jag. Den plåten ska vara uppdragen en bit på taket då den är till för att ta hand om vatten som kommer från taket och rinner ner i vinklen men även vatten som kan leta sig in under pannorna i vinklen ska den ta hand om. Så nej, det är ingen panik. Ni skulle ha glaserade pannor så hade inte algerna fastnat;)
Alltså det är inte på takkupan som takpannan gått lite sönder, det finns inte ens några takpannor på takkupan utan den är bara utav plåt. Det är inte heller takpannorna som har alger utan det är plåten på takkupan. Rörigt det här! :rolleyes:
 
Vill bara berätta att det nu finns en ny takpanna på taket! En kompis till oss kom hit och han och sambon fixade detta ikväll! Skönt! Tack för era svar!
 
Ola78 skrev:
Om det är en takkupa är det väl ränndalsplåt du syftar på antar jag. Den plåten ska vara uppdragen en bit på taket då den är till för att ta hand om vatten som kommer från taket och rinner ner i vinklen men även vatten som kan leta sig in under pannorna i vinklen ska den ta hand om. Så nej, det är ingen panik. Ni skulle ha glaserade pannor så hade inte algerna fastnat;)
Ikväll har jag sett hur det ser ut och du hade säkert rätt om den där ränndalsplåten...... Det var nog så som du beskrev det. Men nu är i alla fall takpannan bytt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.