Hej,
Vi bor i ett nybyggt hus (färdigställt årsskiftet 09/10). Elinstallationer har märkligt nog klarat sig genom besiktningar och jag har intyg från elfirman att allt är gjort enligt konstens regler. Men, se bilden nedan. Bilden är tagen in i det köksskåp där gasen är placerad. Det ser naturligtvis inte bra ut. Men min fråga är mer fundamental; Får man ha 220V kopplingar i samma utrymme som gas? Tacksam för hjälp och om detta inte är tillåtet också någon länk till text som jag kan använda gentemot elfirman.
Med vänlig hälsning
PS, och nej jag har inte tagit bort locken. Elfirman lämnade det sådär…
 
  • Picture1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tyvärr inget om explosiva utrymmen, men det såg ju inte alls bra ut så som elfirman har lämnat dosan. Ser ut som att en vit kabel hänger ut ur dosan i bara trådarna också. Lika så med gummikabeln där.

//Patrik
 
Frågan är om detta räknas som ett explosionsfarligt utrymme? Vet inte, men borde vara? Känns direkt olustigt att överhuvudtaget ha en gasoltub i ett kökskåp!!

Dosorna ser knappast ut att vara ex-klassade...inte kopplingsklämmorna heller.
Wago har faktiskt ex-klassade klämmor, E1440945, och ex-klassade kopplingsdosor ser ut ung som till höger.:wow:
50AC33C0-1EF1-4F94-989B-69E7BE30EC2C.JPEG150AFB07-4D6C-11D7-8CB6-00B0D018511E.JPEG

Förutom frågan om explosionsfarligheten, utförandet på bilden är under all kritit
- doslock saknas
- fel typ av dosa, ska vara anslutningsdosor (ev ex-klassade..)
- anslutningskablar hänger löst i kopplingsklämmor utan dragavlastning
 
Redigerat:
Jag tackar för svar. Jag hade inte insett att det är fel typ av dosa oavsett gas. Jag håller med om att det är obehagligt med gas i köket och då vi aldrig har använt den tar jag bort gasklockan åtminstone tills det är utrett hur elkopplingar ska vara i dess närhet.
 
Finns det någon dränering i utrymmet för eventuellet läckande gasol?



Edit: Gasol ska väl ändå inte placeras i ett köksskåp utan i ett väl ventilerat skåp som kan öppnas från utsidan?
 
har också för mig att jag läst någonstans att gasolflaskor till gasspisar ska placeras i ett skåp utomhus.
 
joflopp skrev:
Finns det någon dränering i utrymmet för eventuellet läckande gasol?
Edit: Gasol ska väl ändå inte placeras i ett köksskåp utan i ett väl ventilerat skåp som kan öppnas från utsidan?
Nej det finns ingen som helst dränering. Jag kan inget om hur gasol ska placeras men inser att jag borde lära mig... Tips mottages tacksamt. Jag kanske också ska poängtera att vi nyligen har köpt huset (begagnat). Överlåtelsebesiktningsmannen anmärkte inte på detta - Detta är visserligen en installation och därför undantaget och besiktningsmannen har visserligen i förhandling kallats grovt vårdslös av sin egen advokat - men besiktningsmannen reflekterade inte ens över denna gas placering. Det här har varit så långt långt ner på listan över byggfel så vi har inte orkat dra i det ännu. Men nu är det dags :)
 
Redigerat:
Inte säkert att elektrikern som satte dosorna visste att det skulle sättas in en gasflaska i köksskåpet.
Ser att det är två anslutningssladdar som går ut från dosorna. Fult som fan anslutna, samt utan dragavlastning. Vart går de? Tvivlar på att en elektriker eller vitvaruinstallatör skulle göra en så ful inkoppling.

Ta kontakt med elfirman och påtala felen. Jag är övertygad att de kommer och fixar det på garanti.
 
Kan ju bara hålla me föregående, Elinstallation ser rent ut sagt förj@vligt ut, inte ens ok om det är tillfälligt. Man lämnar det inte så som yrkesman! En gasoltub hör absolut inte hemma i ett köksskåp, om det dessutom inte har ventilation utåt, så tycker ja du ska ta och bära ut gasol-flarran. Det ska va väl ventilerat både upptill och nertill då gasol är tyngre än den omgivande luften och kan samlas längst ner tex botten på ett skåp. Finns mycket restriktioner med gasol inomhus, nr 1 god ventilation! Ut med tuben även om den inte används! Den bör stå installerad i ett specielt skåp i fasaden med en ordentlig rörinstallation till platsen, som tryck och läcktestas.
 
Fnularn, Gasolen är ute - ingen fara. Men, det verkar vara rätt tvetydiga regler. Det är riktigt att det ska vara ventilerat men man får tydligen ha dem i köksskåp. Jag tycker hur som att det känns olustigt och vi använder inte gasspisen ändå så gasen är ute.

Jeffan, Man kan nog tryggt utgå från att elektrikern som gjorde detta visste att det var till gasen. Ena dosan går just till gaständning och andra till den vanliga spishällen.

Jag har försökt forska lite i vad det var som hände under byggnationen av det här huset men jag blir inte klok på det. En del grejer - inkl el är världsklass Elko Living System osv. Och så är det sådana här grejer som ser ut som om min morfar har gjort kopplingarna. Verkar ha varit två elfirmor här. En som gjorde det ordentliga och sen en som gjorde en del inkopplingar när alla vitvaror, kök, badrumsgrejer o så vidare var på plats. Förstnämnda är riktigt bra. Sistnämnda not so much.

Och givet hur ni gick igång på detta vågar jag inte visa bild på hur diskmaskinsinkoppling och inkoppling till vinkyl ser ut ...eller min favorit - väguttaget som sitter under vattenlåset i badrummet med en lös jordkabel på andra sidan väggen :S. Jag åtgärdar, jag lovar men det har varit rätt mycket byggfel som har haft högre prio..
 
Posta gärna bilder i tråden om värsta elkopplingen. Låter som om det du har drabbats av hör hemma där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.