Status
Tråden går ej att kommentera.
A
tille1 skrev:
Zigsten läst mina inlägg som han med hornen läser bibeln
Vill du alltså att jag tar mer betalt per timme av alla mina kunder dvs både dom som håller med eget matrial o dom som köper av mig ?
Om kunden köper matrialet av mig så lägger jag på % olika vad dom köper beroende vad det är o vad grundpriset är.
Det gör jag för att det kostar mig att leka bank men dom betalar även för att jag sköter ev garantier tex kunskapen att dom får rätt saker o att det inte blir kvar något, typ det går åt 20 klammer o det var 100 i kartongen

mitt råd er skaffa matrialet själva om ni anser att ni är kompetenta till det
Mvh tille
Påslag som sådant är det nog ingen som klagar på, utan det är storleken på påslaget som klagomålen oftast gäller.

Kunskapen för att kunden får rätt saker kan du ta timpenning för, så att att ta ut det på materialet är inte nödvändigt.

Frågan om storleken på påslaget som Zixten ställde var nog mest för att få en bild över hur mycket av påslaget som faktiskt behövs för att täcka kreditkostnader och andra kostnader och hur mycket som är ren extrakostnad för kunden, gissar jag.

Varför gör du olika påslag beroende på vad kunden köper? Dina kreditkostnader för att leka bank beror snarast på storleken på summan du ligger ute med och inte på vilken produkt du handlat åt kunden.
 
Redigerat av moderator:
kopplingen till prissättningen beror på utgångspriset ett elelement för 700 kr får ett lägre påslag i % en klamma för 49 öre ett högre kabel som kapas ett högre kabel som beställs i färdig längd ett lägre påslag
är du med herr byggare
mvh Tille
Ps har du hört talas om bakbonus ?
 
*suck* Jag har låtit kunderna själv åka med och betala, skall vi prata om chock när de ser vad saker kostar? Att det sen blir bra ja, men folk får en chock när de ser vad ett paket Grabber kostar, det går liksom åt några paket för en altan.

/Kent
 
A
tille1 skrev:
kopplingen till prissättningen beror på utgångspriset ett elelement för 700 kr får ett lägre påslag i % en klamma för 49 öre ett högre kabel som kapas ett högre kabel som beställs i färdig längd ett lägre påslag
är du med herr byggare
mvh Tille
Ps har du hört talas om bakbonus ?
Om företaget har säg X% låneränta på sin checkkredit så är det X% på både elelementen för 700 kr såväl som på klamman för 49 öre som du ligger ute med när du leker bank. Så varför tar du mer påslag för 1429 st klammer för 700 kr än för ett elelement för 700 kr?

Ja, jag har hört talas om bakbonus. Ett sätt att visa upp ett pris för kunderna men betala ett annat.
 
Redigerat av moderator:
Jag vet vart du vill komma i ditt sätt att argumentera herr byggare o om du läste mina inlägg o tänkte till inser du att "leka bank" var ett argument sen har jag haft fler
Men det stämmer om kunden vill ha ett element o 1429 klammer så kännar jag bättre på klammerna o det skäms jag inte för
mvh Tille
 
A
tille1 skrev:
Jag vet vart du vill komma i ditt sätt att argumentera herr byggare o om du läste mina inlägg o tänkte till inser du att "leka bank" var ett argument sen har jag haft fler
Men det stämmer om kunden vill ha ett element o 1429 klammer så kännar jag bättre på klammerna o det skäms jag inte för
mvh Tille
Glimmrande! Då kanske du nu kan förstå att kunden som vill betala dig per timme för det jobb du utför blir lite lätt irriterad när den inser att sätta in ett elelement är billigare per timme än att få en kabel uppklammrad med 1429 st klammer när det borde vara samma timpenning?
 
är nöten svår att knäcka
Det finns några saker du glömmer bort
Jag på dyvlar inte kunder mitt matrial vill kunden hålla med matrial helt okej
Jag är säker på att dom kunder som vill ha mina armar o ben samt mitt yrkeskunnande är glada för att dom slipper betala matrial vinsten på det dom inte köpt av mig
Jag har samma pris om jag lämnar offert som på löpande

Eftersom du inte berättar vad du arbetar med så antar jag att du är akademiker du skriver som en sådan o det är synd att du inte är stolt över ditt arbete
jag är stolt över det jag gör jag kan stå för min prissättning både på matrial o arbete
Mvh Tille
 
A
tille1 skrev:
Eftersom du inte berättar vad du arbetar med så antar jag att du är akademiker du skriver som en sådan o det är synd att du inte är stolt över ditt arbete
jag är stolt över det jag gör jag kan stå för min prissättning både på matrial o arbete
Mvh Tille
Du förväxlar nog mig med mr_bygg.
 
Träffade jag rätt alltså
Mvh tille
 
Tille, om dina kunder granskar dina priser, upptäcker dom då att en viss mängd material som du tillhandahållit för 5000 kr, kostar 3000 om dom går till den lokala handlaren? Givetvis exakt samma grejer.
 
A
tille1. Nu har du gått från faktiskt en bra början med rationella ekonomiska motiv till dina materialpåslag till att du numera bara "är stolt" över dem, dina argument blir svagare och svagare i takt med att de blir ifrågasatta tycker jag mig märka. ;)

Glufsglufs är åtminstone ärlig som erkänner att han inte kan konkurrera om jobben om han inte har lägre timpenning och sedan tar igen det på materialpåslaget, snyggt eller inte.
 
Redigerat av moderator:
Att jag känner mig som en hackig skiva ibland du har fått argument ska jag ta dom igen ?
Jag vet att det känns bittert för dig att sitta o argumentera o känna att det inte funkar längre
Fråga vad du vill så svarar jag o lär dig lite mer hur det funkar i det ekonomiska spelet
Mvh Tille
 
Så kostar det jag säljer inte så billigt hos ica för dom har det inte
för det andra jag lever inte på att sälja grejor jag lever på att vara kompentent yrkesman
Om mina kunder handlar av mig så är det upp till dom jag tvingar ingen
jag står för mina priser mörkar ingenting men ska jag sälja så bedriver jag en verksamhet som måste löna sig
mvh tille
 
A
tille1 skrev:
Att jag känner mig som en hackig skiva ibland du har fått argument ska jag ta dom igen ?
Jag vet att det känns bittert för dig att sitta o argumentera o känna att det inte funkar längre
Fråga vad du vill så svarar jag o lär dig lite mer hur det funkar i det ekonomiska spelet
Mvh Tille
Ja, ta de gärna igen, jag lär mig jättegärna om hur det ekonomiska spelet fungerar för det kan jag inte något om. Men eftersom jag är akademiker så får du ta det ganska långsamt. Vi kan börja med kostnaden för checkkrediten och motivet till att ha högre påslag på billigare produkter jämfört med dyrare?
 
Vem har pratat om ICA?
Jag frågade om du fakturerar din kund 5000kr (eller för den delen 50 000 eller 500 000) för material, kan då din kund gå till den lokala handlaren som har samma typ av grejer, och köpa samma grejer för 3 000kr (eller för den delen 30 000 eller 300 000kr)

Det är detta som TS råkat ut för, och när han ifrågasätter materialkostnaden så säger hantverkaren tack och adjö.

Gör du likadant om en kund som du lämnat offert till kommer och frågar dig om kostnaden för material, för när kunden själv har suttit på sin kammare har han fått fram ett helt annat pris, och undrar därmed om han missat någon grej, eller om han tjänar på att åka och köpa grejerna själv.
I TS fall ca 20 000kr.

Eller visar du vilka materialkostnader du räknat med, så att TS kan se att han räknat helt fel på sin kammare och missat prylar för 20 000kr, eller ev att TS kan se att han räknat rätt och kan då börja fundera på om det är värt att fixa materialet själv och spara 20 000kr.


tille1 skrev:
Så kostar det jag säljer inte så billigt hos ica för dom har det inte
för det andra jag lever inte på att sälja grejor jag lever på att vara kompentent yrkesman
Om mina kunder handlar av mig så är det upp till dom jag tvingar ingen
jag står för mina priser mörkar ingenting men ska jag sälja så bedriver jag en verksamhet som måste löna sig
mvh tille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.