Ja, som rubriken antyder så är det nog på topp 10 botten listan att tvätta de jä**a fönstren. ;)
Nu till frågan, vem vänder man sig till för att få dem tvättade.
Gärna tips mot norrort och Uppsala. Bor där i "krokarna" nämligen.

Fick ett tips om en firma som tar ned spröjsen och rengör dem med en fönstertvätt för bara 15:-/ Fönster. Tyvärr så tycks dom ha försvunnit. så... HJÄLP!!  :surprised:

/Mats
 
Eniro är fantastiskt. En sabb sökning på just fönstertvätt gav mig hänvisning till deras gulasidor med Fönsterputsning som rubrik och där finns massa som livnär sig på detta som du inte tycker om.
 
Om du tycker att det e så tråkigt att tvätta fönster så skulle du kanske behandla dom med det nya medlet som finns. Nano tror jag det heter. Populärt på bilar bilrutor mm Det gör så att inte skiten fastnar på fönster rutor billack mm bara att spola av med vatten ska sj behandla mina fönster med detta bara för att slippa putsa allt för ofta. ;)
 
Nja att tvätta själva fönsterrutorna är väl inte såå jobbigt. Då är det desto mer jobb att ta bort gardiner, blommor, möbler som står i vägen osv. och det lär ingen firma göra åt dig för 15:- / fönster.
 
lier skrev:
Om du tycker att det e så tråkigt att tvätta fönster så skulle du kanske behandla dom med det nya medlet som finns. Nano tror jag det heter. Populärt på bilar bilrutor mm Det gör så att inte skiten fastnar på fönster rutor billack mm bara att spola av med vatten ska sj behandla mina fönster med detta bara för att slippa putsa allt för ofta. ;)
Särskilt kul blir det att tvätta insidan ;D
/U (tycker själv det är en trevlig syssla att putsa...)
 
;D Ja nu var inte tanken att dom ska behandlas på insidan ;D Bara utsida ;)
 
Jösses vilken latmask du är, tar ju max 2 minuter per ruta på utsidan.
 
Det beror kanske lite på hur fönsterna är plaserade :-/ 3st av mina små fönster är fasta och på ö-våning. Så då blir det till att ta en stege och klättra på taket så lat e jag inte. Tycker bara att varför krångla till det när man kan göra det enkelt för sig. ::)
 
Efter många års försök med olika medel och teknik tror jag att jag hittat rätt nu. Kört med det i tre år.

Utrustning:

Vettexduk, allduk och gummiskrapa. (Gummi, ej plast).

Tvättmedel: Spolvätska för vindrutor.

Teknik:

Hett vatten med spolvätska. Tvättar rutan med vettex.
Drar med gummiskrapan, som täcker något mer än halva rutan, ett drag uppifrån och ned. Torkar gummibladet med allduken. Drar likadant andra halvan av rutan. Torkar bladet. Torkar glasets kanter med allduken.

Letar inte efter små skönhetsfläckar. Tittar knappt på rutan. Utför momenten snabbt medan jag tänker på nåt roligare.

Det hela går snabbt. Håller med om att plocket med blommor etc. är det besvärligaste. Fönsterkarmar m.m. bör ju också dammsugas före tvätten.

Blir glad för tips på förbättring av tekniken, eller helt annan bättre teknik.
Allt som kan korta ner tiden som mönster i ett fönster välkomnas.

Tvi vale för städning över huvud taget.

>:(
 
LUDDET, det finns inte så många andra sätt tyvärr. Möjligen att du kunde byta alldukarna mot vanliga tyghanddukar, dom är mer hållbara samt att det är fördel att torka med något som är riktigt torrt. Och spolvätska är kanske inte så bra för händerna...

Aldrig funderat på en ångtvätt?
 
Enklast är varmvatten och knycklat tidningspapper. Bäst med lite T-Röd i. Det blir mycket skräp, men man slipper tras-ludd och ränder :)
/U
 
H
Jag avskyr oxå fönsterputsning.
Men som någon tidigare skrivit så blir det verkligen ett Kanon resultat med Tidningspapper
 
Tidningspapper är inget att ha, det blir man alldeles svart om fingrarna av. Inte får man ränder om man kan hantera en fönsterskrapa.
 
Jag använder gummihandskar! T-Röd är INTE bra för huden, förresten inga andra fönsterputsmedel heller...
/Ulle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.