Hej
Vad finns det för olika möjligheter till att kyla innemiljön i sommar. Står inte ut med hettan .;). Vi har isolerat huset men det hjälpet inte helt med stora söderfönster...
Jag vill inte ha eldriven luftkonditionering. Har funderat på om det går att använda luftväxlare eller köra kallvatten i elementen, hur kan man lösa det? Vi har gaspanna och skorsten, kanske man kan dra kanaler i skorstenen på något sätt. All information och tips mottages tacksamt.
 
Nja kallvatten i elementen. :S
Där finns det risk för kondensutfällning vid fuktiga dagar. ( att det droppar från elementen)
Samma gäller om du har kalla ventilationskanaler.

Om du däremot haft bergvärme då finns det en variant att du tar det kalla ur hålet till en sk fläktkonvektor. Men då krävs det lite ombyggnad av systemet.

Men i ditt fall så tror jag inte du kommer undan om du vill ha svalare inne.
Då är det är nog en ac som gäller.

/ Jojje
 
Som jojje_63 är inne på så är det nog inte så många alternativ som står till buds om ni inte planerar bergvärme. Men varför vill du inte ha eldriven luftkonditionering? Driftskostnaden blir faktiskt inte orimligt hög och det finns agreggat som går att gömma på vinden tex.

Kallvatten i elementen är ingen bra idé alls, det kommer bli kondensutfällning på både element och rören med fuktskador som följd.

Kyla med kranvatten lär antagligen bli dyrare än eldriven kyla.
 
Gamla sekelskifteshus i USA hade något som kallades attic fan.

På kvällen öppnade man dörrar och fönster på bottenplanet och startade fläkten på vinden som blåste ut värmen genom ventiler i gavlarna. Sval kvällsluft drogs in i bottenplanet och efter några timmar var huset svalt.

Kanske det kan vara något?
 
Det är inte gratis med kyla så jag skulle ha begränsat mig till sovrummet, och då blir den nog eldriven. sätt en luft luft värmeväxlare om du inte vill ha en luftkonditionering som står och brummar.
 
Markiser på alla söderfönster hjälper en del men är det riktigt varmt behövs A/C. Förr i tiden, t.ex på Öland, flyttade man ofta ut till en oisolerad sidobyggnad eller ner i källaren till sommaren för att få det svalare. Har man inte det är det kanske enklast att tälta i trädgården när det är som varmast.
 
Det får bli en markis och luftkylare. Och en pool i trädgården...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.