Okej cellulosa är bra till gamla hus.

Finns det någon anledning att fundera på konstgjort isoleringsmaterial på en vind? I huset där vi bor (byggår 1978) har vi glasfiberull i form av mattor som isolerar på vinden. Finns inga ventiler, men självdrag under taknock.

Varför skulle man inte kunna riva bort all spån och täta med plast och sedan isolera med det?

Försöker väga för å nackdelar...
 
Var det ingen som hade fler ideér på detta? Cellulosa fungerar på gammalt hus har konstaterats, men kan man isolera med konstgjort material om man vill? Vad behöver man göra isf?
Bort med spån och fuktspärr och sen isolering?

Om jag skall köra cellulosa så undrar jag om jag kan lägga dit detta själv. Har inte så mkt i takhöjd. Undrar även om skorsten skall värmeisoleras och med vad? Är det stenullsskiva? Finns ju ingen isolering idag och sotaren har aldrig sagt ngt om detta.
 
ZeroX66 skrev:
Varför skulle man inte kunna riva bort all spån och täta med plast och sedan isolera med det?
det kan du väl om du tycker om dammig jobb att skotta bort spån och krypa runt och försöka få plasten tätt mot bostadsdelen där varje miss i plasten ger öppningar för mögel. Där det blir otätt kommer den varma fuktiga luften från bostaden in i din glasull och kan kondensera till vatten. Fuktig glasull isolerar dålig och skapar bra miljö för mögel .... får du dom biverkningar på din glasullfylld vind så får du gå vidare och installera en avfuktare, en fuktstyrd ventilation eller annat tekniskt pryl för att hålla fuktbalansen på din nu tilläggsisolerad och mycket kallare vind. Det behöver inte sluta så illa men risken finns alldeles för tätt inpå, tycker jag.
Sophie gav dej bästa råd man kan få om man har ett gammalt hus med spån på vinden.

Ang brandfaran - vad har du för nytta av en hög rökskadat glasullisolering när trähuset har brunnit upp ? :)
gaia
 
Okej då är det väl cellulosa som gäller :)

Men skorsten skall isoleras ivf tydligen för att minska brandfaran.

Omnejd Nyköping. Vart hittar man en leverantör och kan man ha ut detta själv. Någon som har gjort det?

Är ju kanske 3x8 meter på vind och man kan typ krypa där sedan 1,5 x 8 meter på sidorna och där kan man nästan stå.

.
 
cellulosa = pappers isolering

finns det inte någon isolering som är gjord av trä fibrer??


kan man lägga cellulosa isolering uppepå Rockwool???

har ett enplanshus byggår 1971 ,som jag funderar att tilläggsisolera vinden, nu ligger det 200 mm Rockwool
 
Redigerat:
Kutterspån.
 
redheat skrev:
cellulosa = pappers isolering

finns det inte någon isolering som är gjord av trä fibrer??


kan man lägga cellulosa isolering uppepå Rockwool???

har ett enplanshus byggår 1971 ,som jag funderar att tilläggsisolera vinden, nu ligger det 200 mm Rockwool
celulosa tillverkar av trä och det ÄR träfiber.
Har du redan Rockwoll så fortsätt med det. Ingen mening att blanda
gaia
 
men jag tänkte eftersom det är ett äldre hus och fuktspärren är ju inte så tätt som det är i nybyggda hus,
och då borde det vara bättre med cellulosa isolering
 
Då borde det gamla bort och endast ha cellulosa alternativ att ta bort det gamla och täta med plast under, men det borde ju redan vara gjort och då är det bara att fylla på med Rockwoll.

Har ett hus från -78 och där är det plast under!

Min fråga i början gäller ett äldre hus med kutterspån ...
 
Ingen här som jobbar med detta som kan redogöra vad som är rätt?
 
Tror det bästa är att ringa till ekofiber och prata med dom så får du svar på dina frågor.
 
Har inspekterat lite mera och inser att jag måste nog regla upp på kattvinden eftersom detta används som förråd. Idag ligger det plank och sedan massonit på detta. Har svårt att avgöra om det ens var något spån där utan vad jag kan se så fanns det inget.
Skall man köra cellulosa även på detta då? Har inte utrymme för några 50cm här inte utan kanske som en 120 regel typ som jag sedan kan lägga spånskiva på.
 
Det är väl en rätt enkel tumregel egentligen; har man ingen ångspärr så ska man ha spån/cellulosa och har man ångspärr kan man ha gullfiber. Vill man byta från spån/cellulosa måste man lägga till en ångspärr.

I mitt fall har jag 10-15cm spån som jag ska lägga till 20cm gullfiber på EFTER att jag plastat hela innertaket (det skulle ändå göras om).
 
Jo att det är cellulosa för min del är ju rätt klart, men frågan är ju om det gör någon nytta med 12 cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.