Hej,

inför sommaren i lägenheten, vad är bäst? Att köpa en AC på hjul med frånluftsevakuering eller en "riktig" värmepump från Jula? SAmma pris - samma skit?
 
Om jag skulle välja och priset inte skiljer så blev det Julapumpen.
 
en mobil har hela köret inomhus med kompressor etc. För ett jäkla liv men kallt blir det
 
Göran.W
Jula pump utan tvekan.

En mobil funkar på sånt sätt att den kyler luften och den värmen som då bildas skickas ut genom en slang och då måste luften som skickas ut ersättas med ny och den kommer så klart från den varma ute luften som då måste kylas den med.

Verkningsgraden bli iom detta bedrövligt låg så dom drar bra mycket mer el än en jula pump.

Dom moblila låter något förskräckligt med.
Ska man ha en mobil i ett sovrum är hörselskydd nästan ett måste.

Dessutom så bildas det vibrationer som kan störa grannarna iaf under dig.
Vet detta av egen erfarenhet.
 
jag tänker också på byggkvaliteten, tänkte ifall det var lättare att bygga en bra mobilkylare för samma pengar som att bygga en billig "värmepump"
 
Göran.W
En mobil kylare är billigare att bygga om man ser enbart till delarna.
Det behövs i princip bara 2st fläktar, termostat, kompressor, förångare och kondensor.
Sen finns det dom med en massa elektronik som igentligen inte fyller någon vetig funktion.
 
Vi slog till på en Mobil AC. Fungerar mycket bra, kan användas på flera ställen i kåken.
Brukar köra den 1-2h före sänggående och då ligger tempen på lite drygt 18 grader. Sen stiger värmen sakta men säkert.
Tycker inte att det kostar skjortan att köra den heller.
 
Jag köpte en mobil ac från jula för några år sedan när jag bodde i lgh. Mest pga att utedelen är lite bökig att montera när man bor på 3e vån.

Jag gjorde en träram med myggnät och masonitboard med ett litet hål i för slangen, och då jag hade samma storlek på alla fönster var det en smal sak att flytta runt den.

Min drog 800w på max effekt.

Mvh
Rikard
 
Göran.W
Effekt mässigt drar inte dom portabla så mycket men dom får jobba bra mycket mer än en riktig värmepump iom dom drar in ny varm luft utifrån.
Hade en tvåa med 2st mobila aggregat på totalt ca 1500 watt och dom gick i princip dygnet runt och fick inte ner temperaturen nog ändå.
Nu var det iof längst upp och både morgon och kvälls sol genom fönsterna.

Nu sitter jag i hus på ca 200 kvm och kyler 150kvm av dom med en förbrukning på under 500 watt dagtid och dom slår ifrån på natten.

Så drift ekonomiskt är en riktig värmepump att förre dra.
Men det kan ju som sagt vara lite bökigt om man bor högt upp om man inte vill sätta det på tex balkongen.
Sen måste man så klart ha tillstånd av värden iom man måste ta hål med.
 
Jag hade samma problem.
Högst upp i ett betonghus med sol från lunch till kvällen i arbetsrummet, och utan balkong.
Var ca 20m2 som behövde kylas och de klarade den mobila utan problem.

Jag hade dock satt upp kartong utskurna att passa fönsterbågens insida för att stänga ute solen så gott det gick.

Mvh
Rikard
 
Göran.W
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.