pette skrev:
puts som setat sedan 1950 "plötsligt" släpper
"vittnen på vibrationerna"
tidig kontakt me kommun o byggare
Tyvärr låter det inte som någon speciellt stark bevisning. Du har ju tyvärr ingen bevisning för att putsen släppt nu, vittnen som säger att det var starka vibrationer väger (om de inte är mycket kunniga om vibrationer) väldigt lätt jämfört med vibrationsmätare och en tidig kontakt bevisar ju egentligen inget, även om det förstås vore ännu värre om kontakten dröjt.

Jag antar att du förstått det nu, men för att andra ska slippa samma historia, så vill jag betona hur bra det hade varit om du så fort du kände minsta oro skulle du ha tagit en massa fotografier av husets fasad, så man kunde se om någon förändring sker vid det fortsatta sprängandet.

Det är ett svårt problem att utan någon dokumentation visa att små sprickor uppstått precis nu. Det är lätt att hävda att sprickorna funnits där länge, men att du inte sett dem tidigare för att du helt enkelt inte kollat lika noga som du gjorde efter sprängningen.

Det är inte ovanligt att folk efter sprängning hittar alla möjliga fel på sitt hus som de vill härleda till sprängningen, så de stora har tyvärr lärt sig att vara hårda i dessa fall.

Vet att det går en bergsrygg under huset funderar om den ligger i direkt anslutning till plattan o det e de som strulat till det
Det är lätt att som lekman tro att det är värre att man ligger på samma berg som det sprängs i, men enligt vad jag förstår är det faktiskt tvärt om liten risk för skadliga vibrationer i det fallet. Vibrationerna dör ut ganska snabbt i berg då det är så tungt och stumt material. Det är många ton trögrörligt berg som ska flyttas lång väg på för att kraftiga vibrationer ska överleva 130 meter bort i berget.

Är det däremot lera tätt intill spränghålet och leran sedan fortsätter i någon riktning så kan vibrationerna fortplanta sig oerhört långt.

Så, det kan ju vara vettigt att ta reda på lite mer om de geologiska förutsättningarna. Ligger huset på lera och finns det mycket lera i riktning mot spränghålet? Isåfall kan det vara rimligt att skador uppstår även 130 meter från en sprängplats med normala vibrationer.
 
jag förstår det du skriver men jag har 3 barn hemma på heltid, varav en e svårt sjuk har inte haft möjlighet att gå husesyn o dokumentera. tycker heller inte det e upp till mig o kravla runt i 50 cm snö (som det var). Men det e klart jag kommer få svårt att "bevisa" något...
Va jag mena me berget under huset så e det som du säger. Jag tänker o tror mer att möjligtvis en liten del av plattan ligger mot berg o resten ligger mot lera vilket skulle kunna förvärra sprängverkan.. Har själv dränerat runt hela huset så jag vet att berget ligger högt på vissa ställe no de ligger nästintill blålera runt om ....
 
Jag tror det finns ett gränsvärde på 25 mm som huset får röra sig vid sprängning.
 
tänkte uppdatera lite.... Har skjutit allt detta åt sidan ett tag men kom att tänka på det i dagarna då en annan grannfastighet på ungefär samma avstånd skall spränga. Här har man gått ut med info i brevlådan o dessutom har man gått och fotat fasaden och skött det hela på ett helt annat sätt.

Iallafall det har ju gått ett tag sen sprängningarna nu (1 år) och jag har upptäckt lite mer skador. hittade dessutom ett kort taget på sommaren innan där putsen är intakt på ett ställe som det nu finns en stor spricka från fönstersmyg. Och då ska man tänka på att putsen är original från 1950 så det känns inte som så troligt att det helt plötsligt skulle börja spontanspricka.

Ringde som sagt hit byggherren med sprängare men de påpekade att det va upp till mej att dra ärendet vidare ifall jag ville det. Har velat lite i hur jag ska göra, mycket av sprickorna på insidan går o lösa med latex o jag har svårt o se att det skulle påverka stommen (lättbetong) på något sätt + att jag har haft annat som upptagit min tid...

Samtidigt kan jag bli så jävla arg när jag tänker på att de ska komma undan bar för att de struntat i att dokumentera...
Har jag rätt att begära ut deras mätvärden som setat vid sprängstället o kan dessa ge indikationer på vibrationer hos mig. Dvs kan vibrationerna i vårat hus vara oskäliga även om de vid spränghålet legat innanför ramen?

Vet ärligt talat inte om jag orkar dra igång nåt eller bara ska försöka gå vidare. Nästan så jag önskar att det hade varit lite mer synliga skador för då hade det inte varit nåt snack om vad jag skulle göra. Känns jobbigt att koppla in byråkrater............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.