Jag tycker det enklaste och mest prisvärda är att göra som i Billy Bävers skiss 2 men utan att flytta köket, så som moix föreslår. WC:n kan ni ju göra om till en garderob om ni vill.
 
Glufsglufs skrev:
Det var ju inte så dum idé + att om ni vill öppna upp mot vardagsrum så går ju det från sovrum 2 samt om ni vill ta bort WC:n så gör det och sovrummet blir större samt väggen mot uthyrningsdelens kapprum. Skulle nog vara billigaste och enklaste lösningen.
Jo vi har funderat på det! :)
Problemet här är just de fina detaljerna jag talat om tidigare: i sovrum 2 finns det så fina inbyggda garderober med glasdörrar, det är en helhet som hänger ihop med resten av väggen och försvinner de detaljerna så försvinner också mycket av charmen med lägenheten...
 
Tack för dina fina förslag Billy Bäver! Självklart är det inte någon riktig ritning, bara en sån där ungefärlig från mäklaren. Men jag undrar ett par saker: med köket placerat i nuvarande vardagsrummet – en ganska bra idé tycker jag, eftersom det är lite långsmalt och blir mörkt i kortänden så är det ju inte så dumt med köksutrustning där. Men blir det inte väldigt komplicerat och kostsamt att dra avlopp och ventilation osv dit? Anledningen till att vi tänkte enligt vårt första förslag var:

1. att det redan finns ett pentry och en wc där vilket gör att det borde vara mindre komplicerat att bygga ut köket på det stället
2. de nämnda fina garderoberna i sovrum två.
3. jag gillar tanken på en öppning mellan köket och vardagsrummet med (förmodligen) blivande balkong. Inte s.k. öppen planlösning, det avskyr jag, men en liten större öppning helt enkelt, av den typ som finns i en del äldre lägenheter.
3. även utanför badrummet är det ganska fina platsbyggda garderober som det skulle vara fint att kunna behålla, men jag skulle kunna tänka mig att offra en om det krävs för att få ett badrum som rymmer både litet kar och tvättmaskin. En annan idé är förstås den som glufsglufs föreslår, att ha tvättmaskin etc i WC:t
4. alla överflödiga ytor i form av entréer och extra toalett. Blir inte de överflödiga ytorna kvar i dina planskisser Billy Bäver eller missförstår jag något?
 
Petronille skrev:
Jo vi har funderat på det! :)
Problemet här är just de fina detaljerna jag talat om tidigare: i sovrum 2 finns det så fina inbyggda garderober med glasdörrar, det är en helhet som hänger ihop med resten av väggen och försvinner de detaljerna så försvinner också mycket av charmen med lägenheten...
Kan ni inte låta garderoberna stå kvar och göra dörröppningen större mot ytterväggen istället? Och sedan göra öppningen mot vardagsrummet lite större. Då får ni ett stort arbetskök (= det nuvarande men om man inte ska sitta där så blir det ju större) och en ordentlig matsal med fina detaljer (= sovrum 2).
 
Petronille skrev:
Jo vi har funderat på det! :)
Problemet här är just de fina detaljerna jag talat om tidigare: i sovrum 2 finns det så fina inbyggda garderober med glasdörrar, det är en helhet som hänger ihop med resten av väggen och försvinner de detaljerna så försvinner också mycket av charmen med lägenheten...
Jag var inne och tittade på lägenheten - garderoberna var verkligen fina, liksom köket :). Olika förslag:

1.Ni skulle ju kunna behålla både serveringsskåp och glasgarderober i köket där de är och bara ta bort resten av väggen. Det blir lite en avdelning kök/matrum, men jag gillar att det skulle bli genomgående ljus mellan gemensamhetsutrymmena, och som du säger göra en klassisk dubbeldörrsöppning till vardagsrum. Garderoberna skulle bli toppenbra linneskåp eller dyl. *edit* byggankan tänker som jag*

2.Flytta fina glasgarderoberna med hjälp av en duktig snickare och sätta in dem där pentryt varit. Det borde inte vara omöjligt.

3. Man borde kunna öppna en nisch från lilla toan mot f.d pentryt och göra en tvättstugehörna och ändå behålla toan om man vill det.
 
Redigerat:
byggankan skrev:
Kan ni inte låta garderoberna stå kvar och göra dörröppningen större mot ytterväggen istället? Och sedan göra öppningen mot vardagsrummet lite större. Då får ni ett stort arbetskök (= det nuvarande men om man inte ska sitta där så blir det ju större) och en ordentlig matsal med fina detaljer (= sovrum 2).
Jo det är förstås en möjlighet. :) Då skulle man få göra två sovrum av sovrum 1, och det återstår förstås att se om det är möjligt. Jag gissar att man behöver en riktig planlösning för det, eller mått åtminstone...
 
moix skrev:
Jag var inne och tittade på lägenheten - garderoberna var verkligen fina, liksom köket :). Olika förslag:

1.Ni skulle ju kunna behålla både serveringsskåp och glasgarderober i köket där de är och bara ta bort resten av väggen. Det blir lite en avdelning kök/matrum, men jag gillar att det skulle bli genomgående ljus mellan gemensamhetsutrymmena, och som du säger göra en klassisk dubbeldörrsöppning till vardagsrum. Garderoberna skulle bli toppenbra linneskåp eller dyl. *edit* byggankan tänker som jag*

2.Flytta fina glasgarderoberna med hjälp av en duktig snickare och sätta in dem där pentryt varit. Det borde inte vara omöjligt.

3. Man borde kunna öppna en nisch från lilla toan mot f.d pentryt och göra en tvättstugehörna och ändå behålla toan om man vill det.
Intressanta förslag! Tror du verkligen att det går att flytta garderoberna? Det vore ju en väldigt bra lösning i så fall.
 
Petronille skrev:
Intressanta förslag! Tror du verkligen att det går att flytta garderoberna? Det vore ju en väldigt bra lösning i så fall.
Ja, det borde vara både enklare och billigare än att t ex flytta hela köket. Min bror gjorde något liknande i sin förra lägenhet; flyttade in sekelskiftesgarderober från hall till sovrum (man återanvände karmar, dörrar och gamla fina lenslitna hyllplan och konsoller. Det såg ut som om de alltid hade stått där när det var klart:D.
 
moix skrev:
Ja, det borde vara både enklare och billigare än att t ex flytta hela köket. Min bror gjorde något liknande i sin förra lägenhet; flyttade in sekelskiftesgarderober från hall till sovrum (man återanvände karmar, dörrar och gamla fina lenslitna hyllplan och konsoller. Det såg ut som om de alltid hade stått där när det var klart:D.
Smart! d^_^b Ja jag är ju inte snickare själv precis. Min pappa var duktig på sånt men finns inte här på jorden längre. Så det är tur att det finns såna här bra forum! ;)
 
Att jag behållit båda hallarna i alternativ 1 motiveras av behovet att avskärma gästtoaletten från allrummet. Jag anser att en extratoa (hur liten den än är) höjer bostadens användbarhet. Behåll den!

Jag instämmer i att kostnaden för VA och ventilation i praktiken kan göra båda mina förslag orealistiska. Men innan man dömer ut alternativ 1 måste man se hela fastighetens rörsystem. Med lite tur löper rörstammar i lägenhetsskiljande vägg mot bostäderna intill vardagsrummet.

Moix´ tips att spara och återanvända byggdetaljer invävda i nytt sammanhang är mycket användbar. Ibland räcker det med ett "snabelhandtag" för att trolla fram rätta känslan.

Levererar en tredje skiss med sikte på så gott som orört kök. Jag har ritat in serveringsbänken där befintligt sovrum nu har sina garderober, till förmån för kyl och frys inom räckhåll för kökets arbetsytor.

Utrymmet utanför badrummet har jag försett med ny vägg mot befintlig hall. Genom att uppgradera ytskikten till våtrumsstandard bör det kunna fungera fint som tvättstuga.

Ni har gott om "dörrkonflikter". Vissa av dessa kan man bygga bort med skjutdörrar. I några fall har säkert tidigare hyresgäster löst problemet genom att helt enkelt haka av innerdörrarna. Leta i lägenhetsförrådet! Där brukar man hitta originalsnickerier som blivit över.

Ett sista tips: Av allt att döma ligger denna bostad i en ganska nybildad BRF. Med största sannolikhet är därför rörstammarna INTE utbytta. Ursprunglig ägare har slingrat sig ur alla bekymmer tillsammans med de fonderade medel hyresgästkollektivet dittills haft inbakade i sin hyra. Om jag gissar rätt får detta två konsekvenser för den här bostaden -

1. Den som bor där tvingas genomlida stambyte. Badrummet (nyrenoverat eller ej) kommer att rivas ur och all inredning måste ersättas av nytt.

2. De boende får betala. Gemensamma kostnader betalas med höjd månadsavgift. Ibland bestämmer sig föreningarna för att låta medlemmarna individuellt ta hand om sina egna badrum. Om så sker riskerar ni få betala samma badrumslyft två gånger om, ifall ni har för bråttom.
 
  • Petronille03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för din nya skiss Billy bäver! Intressant lösning, det ser ju väldigt bra ut! Jag undrar bara om man inte bör ha en dörr mellan sovrummen (tänker på tillgängligheten till badrum etc). Men det är nog inte så troligt att det ryms. Risken är väl också att det ena sovrummet blir väldigt pyttelitet, men det krävs förstås mått för att man ska kunna avgöra det.

Kanske har du (ni) rätt om WC:t, man kanske ska behålla det. För mig känns det lite överflödigt i en så pass liten lägenhet, men vi vill ju inte ta bort något kostsamt som av andra kan upplevas som värdefullt (och vi också efter ett tag :)).

Jag är också lite skeptisk mot de här nybildade föreningarna, men fastigheterna ska vara både stambytta och taken renoverade. Så badrummen är ganska nya (2006), men väldigt fult gjorda.
 
Jovisst! Delar man upp uthyrningsrummet i två mindre rum är det klokt att se till att åtminstone förbereda för dörr i den nya mellanväggen. Då kan man använda det inre rummet som sängkammare det yttre (närmast vardagsrummet) som arbetsrum, alternativt barnkammare.

Extra wc är ibland bekvämt även när man bara bor två tillsammans. Har man barn eller frekventa gäster känns det nästan nödvändigt.
 
Jo det verkar rimligt...
Men en annan sak jag undrar: bör man bygga bort den extra ytterdörren? För vår del vill vi gärna bli av med den, skulle helst låta bygga en garderob där eller något, men kan det vara något styrelse motsätter sig, eller innebära andra problem månn tro?
 
Jag tycker det är klokt att bevara dörr och dörrhål för framtida bruk. Om ni bygger på ytterdörrens insida bygger garderob eller innervägg bör arrangemanget vara lätt att återställa.
 
Aj nu har vi varit och tittat på lägenheten, och mätt lite grand! Och det blir ett väldigt litet rum om man delar av det stora sovrummet, det vänstra alltså. Det mäter ungefär 2,70 från vägg till vägg, och skulle bli knappt detta på andra ledden. Så det innebär att med element och skåpdörrar ryms inte en dubbelsäng där! :(

Så nu börjar jag undra om inte den första lösningen med köket i nuvarande stora sovrummet är den enda rimliga... Vi som hade tagit Billy Bävers lösning till vårt hjärta! ;)

Alternativt om vi tar bort garderoberna och den extra toaletten...:S
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.