Jag behöver ett nytt vattenpass och väljer mellan dessa två.

Fördelen för Libella 2000 är att det är modulärt och längden kan anpassas då behovet uppstår. Nackdelen är att det är dyrt.

Är det samma kvalitet?

Jag är mitt i ett altanbygge men kommer senare att behöva passet till nästa bygge. Vilket av dessa två skulle ni välja?
 
Stog i samma sits för nåt år sen. Kom fram till att Hultaforsen va rätt val, känns smidigare att hantera. Vid altanbygge och liknande använder jag laser istället.
 
Stefan N skrev:
Stog i samma sits för nåt år sen. Kom fram till att Hultaforsen va rätt val, känns smidigare att hantera. Vid altanbygge och liknande använder jag laser istället.
Båda är Hultafort och jag antar att du inte menar Libellan?
 
SnickarNicke skrev:
Jag behöver ett nytt vattenpass och väljer mellan dessa två.

Fördelen för Libella 2000 är att det är modulärt och längden kan anpassas då behovet uppstår. Nackdelen är att det är dyrt.

Är det samma kvalitet?

Jag är mitt i ett altanbygge men kommer senare att behöva passet till nästa bygge. Vilket av dessa två skulle ni välja?
Jag kan inte svara baserat på just det passet, men generellt skulle jag aldrig lita på att modulära saker får samma precision som fixa. Så jag hade köpt 180an för att ha något som är en helt säker referens. Längre längder kan man sedan hantera med ett rakt aluminiumpass under, eller en laser.

--- Mats ---
 
SnickarNicke skrev:
Båda är Hultafort och jag antar att du inte menar Libellan?
Var lite för snabb, nä menar MST 180´n.
 
SnickarNicke skrev:
Jag behöver ett nytt vattenpass och väljer mellan dessa två.

Fördelen för Libella 2000 är att det är modulärt och längden kan anpassas då behovet uppstår. Nackdelen är att det är dyrt.

Är det samma kvalitet?

Jag är mitt i ett altanbygge men kommer senare att behöva passet till nästa bygge. Vilket av dessa två skulle ni välja?
Fördelen med libellan är ju som du skriver, att man kan anpassa efter behov, väldigt skön att ha för att märka mellan syllarna innan man reglar. Nackdelen är att den tål inte lika mycket stryk, nu ska man ju aldrig vara hårdhänt med ett pass,men de som lånar ett är inte lika försiktiga.:(

Men för ett altanbygge skulle jag välja en laser, mycket enklare att väga upp allt.

Så mitt svar är:
Ska du bygga ut, och mycket? Libellan med förlängningskenor.

Ska du flytta någon vägg och lite pyssel? Ett 180pass av bra kvalitet.

Ska du byta mer golv, kakla, mm? En laser.

Ska du hålla på resten av ditt liv hemma, för man kommer på nya saker hela tiden?:D
Både en libella och laser.d^_^b


Vad är ditt nästa bygge?
 
Libellan litar jag inte på då den har justerbara libeller. Eller jo jag litar på den efter jag justerat den...men det får man göra ofta tycker jag.
Sen välter det lätt när man ställer den ifrån sig.
MST180 om jag får välja
 
P
swedol har kampanj just nu på libella 2000, ingår i aprils månadsblad.

för min egen del blev det ett MST 180 , känns mer gedignared^_^b
 
verktygsgurun: MST kan du väl också justera?
 
Det går men är lite bökigt.
 
Finns en nackdel med libellan som inte finns på mästerstegen.
Libbellans smidiga skensystem gör att det lätt kan bli häng / båga på passet om man håller den mot en dörrkarm eller väger vågrätt mellan två punkter om passet är isädraget något, är inga problem om man hela tiden är observant och inte håller i själva libbelan utan hållar in passet i var ände. MST kan man trycka lite mer som en rätstege.
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Jag kan inte svara baserat på just det passet, men generellt skulle jag aldrig lita på att modulära saker får samma precision som fixa. Så jag hade köpt 180an för att ha något som är en helt säker referens. Längre längder kan man sedan hantera med ett rakt aluminiumpass under, eller en laser.

--- Mats ---
Ja, det var så jag tänkte.... även om det endast skiljer väldigt lite..


Jag pratade lite med svågern (han har varit med ett tag) och han tyckte att det inte spelade någon roll. Båda har sina fördelar och nackdelar.
Priset skiljer sig en del mot dem andra passen och jag undrar vad som skiljer sig i kvalitet då båda lovar 0.5mm/m och har massa års garanti?

Nu har jag precis varit och handlat och det blev ett Hultafors MST 180. Jag har alltid velat haft ett sånt pass och nu var det dax. Det kostade lite mer än dem andra och jag hoppas jag blir nöjd. Jag tror nämligen att man inte bara får betala för märket utan det finns kvalitet i grejerna också.

Just nu bygger jag som sagt en lite mindre altan (bekant) och nästa projekt är att dränera mitt eget hus. Sedan blir den ännu en altan. och sedan blir det.... och sedan blir det... :D

Nästa inköp blir en ny hammare då min Estwing har varit med sedan 1989... lacken i greppet har börjat spricka och det är dax att kliva ifrån 16 Oz till 20. Jag e inte junior längre.
 
Redigerat:
Nu när du har MST180:an kan du passa på att antingen skaffa plaständarna från systerkoncernen (kommer inte ihåg vad den heter). Nackdelen med MST:n är nämligen att man måste vara väldigt försiktig så att man inte slår sönder inredningen när man använder den i möblerade rum. Jag tog dessutom en fil och rundade alla vassa hörn i ändarna. Annars är risken att man slår i ett hörn som då deformeras lite och MST:n ligger därmed inte helt kloss an det man mäter på. En liten detalj bara, men värt att göra.
 
SnickarNicke skrev:
Priset skiljer sig en del mot dem andra passen och jag undrar vad som skiljer sig i kvalitet då båda lovar 0.5mm/m och har massa års garanti?
MST180 har sämre tolerans än Libella2k, 0,5mm/m mot 0,25mm/m för Libella 2k.
Men - MST180 är dubbelt så känsligt, 1mm/m mot Libellas 2mm/m.

Så jag har skaffat båda för olika ändamål.
Libellans mångsidighet är toppen, man kan använda bara passet i trånga utrymmen till väldigt långt. Man kan t.ex. skjuta själva passet närmare ena änden så att man lättare kan läsa av om man står trångt till, osv
Men som någon sa tidigare, så känns MST180 stabilare i vissa lägen.
 
phl skrev:
Nu när du har MST180:an kan du passa på att antingen skaffa plaständarna från systerkoncernen (kommer inte ihåg vad den heter). Nackdelen med MST:n är nämligen att man måste vara väldigt försiktig så att man inte slår sönder inredningen när man använder den i möblerade rum. Jag tog dessutom en fil och rundade alla vassa hörn i ändarna. Annars är risken att man slår i ett hörn som då deformeras lite och MST:n ligger därmed inte helt kloss an det man mäter på. En liten detalj bara, men värt att göra.
Sola heter systerkoncernen.
Och du menar att man får tag i plastpluttarna löst?
Hur var när? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.