Har idag en uteplats med sjöstensplattor. Önskar nu bygga en altan över dessa stenplattor. Denna altan ska ligga cirka 50 cm över stenplattorna. Nu till min fråga:

Kan jag använda mig mig stolpskor som fästes med expanderbult dirket i stenplattorna?
(Vill ej förankra i husväggen).

Tacksam för svar.

Mvh
xab
 
Bästa resultat är nog att börja om från början, gräva, sätta plintar.
Risken är att plattorna börjar att "ge sig" under årens gång med tanke på vikten som blir i allt matrial på din altan.
 
Eller så kan du ju plocka upp plattorna och använda dom som underlag för bjälklaget i högar varannan meter.Använd takpapp mellan bjälklag och stenen.
 
Bonan skrev:
Eller så kan du ju plocka upp plattorna och använda dom som underlag för bjälklaget i högar varannan meter.Använd takpapp mellan bjälklag och stenen.
Är på g med samma grej så en följdfråga...

Om det finns risk att plattorna "ger sig" efter några år, är inte det samma problematik oavsett om man förankrar stolpskor i plattorna eller staplar plattor som direkt stöd för bärlinorna?

Å andra sidan kan jag tycka det känns säkrare med att lägga altan direkt på gamla plattor, de har ju oftast legat där i många år utan att flyttas av frost el dyl. Med nya plintar finns ju också alltid risken att de flyttar sig om man har otur.
mvh
/ola
 
Det funkar hur bra som helst att lägga bjälklaget på plattor. De ger sig inte och flyttar sig heller inte. Lade ett deck i somras på plattor hos en granne det har inte rört sig en millimeter i sidled eller höjd. Vikten fördelas genom bjälklaget. Men om trädecket skall vara av högre modell fodras plintar och stolpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.