Jag bygger nu en carport med förråd och en övervåning som är tänkt att bli en enkel liten lägenhet. Jag undrar om man ska ha plast i golvet, då carportens tak är en del av lägenhetens golv/ytterväggskonstruktion, golvet är isolerat med 200 isolering.
 
Ja, om du har kallt på ena sidan och varmt på den andra bör du ha ångspärr mellan, på den varma sidan.
 
Ola78
Du bör lägga en ångspärr i golvet då golvet är på den varma sidan medans carportens tak är på den kalla. När den varma fuktiga luften kommer ut där det är kan du få kondens i bjälklaget med fuktskada som följd. Antar att det ska vara ett uppvärmt utrymme.
 
Har aldrig varit med om att lägga plast i golv, är det något nytt, man kan ju se konstruktionen som en något hög plintgrund. Säger inte att det är fel, men har inte hört om det tidigare.
Hur får man dit plasten i golvet rent praktiskt med tanke på att limma och skruva golvspå ex.
 
Ola78
pbengtsson skrev:
Har aldrig varit med om att lägga plast i golv, är det något nytt, man kan ju se konstruktionen som en något hög plintgrund. Säger inte att det är fel, men har inte hört om det tidigare.
Hur får man dit plasten i golvet rent praktiskt med tanke på att limma och skruva golvspå ex.
Man limmar och skruvar golvspånskivan först och lägger sedan ångspärren på golvet, drar ut ångspärren från väggarna och tejpar ihop den med plasten på golvet.
 
Tack Ola.
Lärt mig nått nytt idag också, skall detta göras oavsett eller finns det undantag då man inte plastar golven?
 
Ola78
Varsågod, det är kul om man kan lära någon nåt nytt. Det undantag jag direkt kommer och tänka på är väl i våtrum. Där bör man undvika ångspärr eftersom tätskiktet funkar som ångspärr. Skulle det komma fukt bakom tätskiktet riskerar det att fastna där om man också har en ångspärr.
 
lägger man sen matta löst på platsen då eller hur får man en vanlig golvmatta att ligga still i sådant här läge?
 
Ola78
mats_o skrev:
lägger man sen matta löst på platsen då eller hur får man en vanlig golvmatta att ligga still i sådant här läge?
Så har jag löst det, skurit mattan så den ligger väldigt tajt mot väggen och även fäst den med dubbelhäftande tejp. Men för att det ska funka riktigt bra är det viktigt att plasten är ordentligt sträckt självklart så inte plasten glider omkring. Ska man göra det rätt enligt den här instruktionen från Trioplast ska man lägga den på bjälkarna först http://www.trioplast.com/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=3bbb0c8c-28a3-4804-8600-268168cce6a7&FileName=Triofol.pdf&MediaArchive_ForceDownload=True&Time_Stamp=634373787199077777 men jag tycker det är bättre att göra så här, trälim på plastfolie låter inte som det funkar bra och limma skivan bör man ju göra för att undvika framtida knarr.
 
S
haksto. får hoppas du tänker på brandsäkerhet också om du ska lägenhet ovan garaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.