Inte nått jag skulle rekomendera, låter dom inte mycke idag så gör dom det omnågra år, sen hålet dom in specielt länge heller.
Men framförallt så är det sämre komfort, att värma huset från 3 ställen ger drag m.m mot att värma vid varje fönster ( motverkar kallras)
Uppvärmnings kostnaden blir desutom dubbelt så hög mot att ha bergvärme
 
Om man kan göra vissa jobb själv, o kanske hittar radiatorer begagnat så är det klart det går att göra billigare.
Jag konvertera mitt hus inklusive bergvärme installation, för ca: 120 000:-
Då har jag 20 radiatorer
Nibe 1215-8
180 m borra
 
köp ALDRIG begegnade radiatorer. för bergvärme brukar man räkna på ca 120000 ink allt, sen tillkommer ju rördragning, radiatorer, koppel, kopplingar,termostater mm mm
 
Jag håller med CarMan luftvärmepump är inte en investering pga hållbarhet och att de funkar inte speciellt bra under -10 grader speciellt inte i ett gammalt hus.Bra payoff men man ska tänka på att de låter ganska mycket speciellt om man bor på landet, och förbrukar en hel del el.Har själv haft en luft/ luft vp så jag vet. Jag röstar på vattenburet system raddar eller gv lite större kallras med gv men ökar man på värmen lite så funkar det. Skönt att slippa kalla golv något som är väldigt vanligt i gamla hus, lite dyrare med nya golv vid gv, raddar billigare installation man kan behålla gamla golven.
 
Felet många gör när de köper en luft värmepump är att de köper en för liten. Man får dimensionera dem efter DUT. Vi hade som sagt -22 grader och enbart luft/luft som uppvärmning. Dimensionerar man dem korrekt så är det inget problem. Dock funkar det inte allt för långt upp i landet.

Halva priset för bergvärme. Mja, räkna med investeringskostnaden så tror jag inte att det är halva priset längre. 300 000 blir minst 3000 i månaden och du kan köpa två nya värmepumpar per år för det priset.

Kallras, om man har dåliga fönster javisst. Men det är ju samma med golvvärme. Då får man också kallras.

Ljudnivå, ja det beror på hur man kan placera dom. Har man någon hall eller annat utrymme där man inte vistas i så mycket så kan man placera dom där.

Våra barn låter mer än pumparna och har man typ en radio på i bakgrunden så hör man inte pumpen (och vi har vår pump i köket).

Återigen, med en för liten pump så får man köra fläkten på maxfart. Med en stor pump så kan man köra på låg och det låter mindre.

Byt fönster om ni är rädda för kallras, tilläggsisolera på vinden, se till att huset är vindtätt (täta alla springor som finns i gamla hus). Dessa åtgärder borde kosta kanske 100 000. Ni har 200 000 kvar att köpa el för jämfört med bergvärme.

Jag vill bara visa på att det finns alternativ. Det är såklart smidigare med bergvärme. Luft/luft pumparna har en stor grej som står ute som låter lite, ett filter som skall rengöras kanske en gång i månaden. Det blir någon grads temperationsskillnad mellan rummen (som kan avhjälpas med stöd från elementen).

En annan nackdel är att luft/luft inte värmer varmvatten. Det finns å andra sidan numera separata varmvattenberedare som värms via pump också.
 
obba skrev:
köp ALDRIG begegnade radiatorer. för bergvärme brukar man räkna på ca 120000 ink allt, sen tillkommer ju rördragning, radiatorer, koppel, kopplingar,termostater mm mm

För att?
Du får gärna förklara varför man aldrig ska köpa begangnade radiatorer (har själv endast bagagnade radiatorer i mitt hus)
jag betala 250:-/st inklusive frakt hem & inburet i garaget.
Nyligen urkopplade när jag köppte dom & kaske 15-20 år gamma.
 
kallras får du även från flång nya super fösnter. enda sättet att motverka det är at ha en värmekälla vid varje fönster.
I ett bergvärme syster har man ju en radiator vid varje fönster, hur menar du att en bergvärmeanläggning ska kunna ge kallras?
Jag tror inte tråsdkaparens hus från 1912 har så bra issolering att ett fåtal värmekällor gör att man har god komfort i huset.


Hur kan 300 000:- investerade penagar i ett vattenburat system & ergvärme anläggning bli 3000:-/ månad?
Ingen har nämt nån tid?
Hur länga håller ett vattenburet system? 100-200 år?
Hur länga håller borrhålet ? 200-300 år?
Hur länge håller bergvärmepumpen? 30 år?
 
johanpelle skrev:
Köp något annat hus om du inte får det till direkt vrakpris. Är det budgivning finns det alltid folk som inte kan något om värme som bjuder för mycket på hus utan värme. Särskilt i Stockh. med mycket IT folk.
Du får lägga ned enorma pengar för att få huset beboeligt och du får inte tillbaka mycket av påkostningarna när du säljer.
haha, känner mig träffad :blushing:
 
CarMan skrev:
kallras får du även från flång nya super fösnter. enda sättet att motverka det är at ha en värmekälla vid varje fönster.
I ett bergvärme syster har man ju en radiator vid varje fönster, hur menar du att en bergvärmeanläggning ska kunna ge kallras?
Jag tror inte tråsdkaparens hus från 1912 har så bra issolering att ett fåtal värmekällor gör att man har god komfort i huset.


Hur kan 300 000:- investerade penagar i ett vattenburat system & ergvärme anläggning bli 3000:-/ månad?
Ingen har nämt nån tid?
Hur länga håller ett vattenburet system? 100-200 år?
Hur länga håller borrhålet ? 200-300 år?
Hur länge håller bergvärmepumpen? 30 år?
Det nämns golvvärme i tråden och då blir det ju kallras också. Man måste ju inte ha radioatorer vid varje fönster bara för att man har bergvärme.

Med mina 3000 per månad så var det om man lånar 300 000 på 10 år, det blir tom mer än 3000 per månad. Pengarna skall ju betalas tillbaka. Men visst om man kan ha det på bottenlånet och bara betala ränta så blir det ju mindre. Har man 5% ränta blir det 1250 per månad.

Det är svårt att räkna hem en sådan investering.
 
Har du nån gång räkna hem en bilaffär?

kan det vara så att man betalar för komfort?

I slutändan har inflationen ätit upp stora delar av kostnaden. lägg sedan på vad elen kostar om 10-20...
Jag vet många somsag att jag skulla ha instalerat bergvärme för 10 årsedan när vi tänkte göra det, men då kosta det så mycke tyckte vi... (sen så är det många gånger högre pris idag)
 
Mina föreldrar byggde ny villa på 170m2 med jordvärme för 400 000:- 1978
Dom ångrar inte pristill lägget på 6-7000:- för jordvärme mot att ha elpanna.
Huset såldes för dryga miljonen 2001
den "dumma" onödiga investeringen i jordvärme när elpriset ändå var så lågt, har betalat sig mång gånger om!
 
CarMan skrev:
För att?
Du får gärna förklara varför man aldrig ska köpa begangnade radiatorer (har själv endast bagagnade radiatorer i mitt hus)
jag betala 250:-/st inklusive frakt hem & inburet i garaget.
Nyligen urkopplade när jag köppte dom & kaske 15-20 år gamma.
pga av att oftast ser radiatorerna bra ut på ut sidan, men du har ingen anning om hur dom ser ut invändigt, kan va helt sönderrostade om dom stått utan vatten mm mm. men visst de är väll upp te var o en, men tråkigt att chansa, lite jobbigt me en eventuell vattenskada eller jobbigt om dom håller en vecka sen börjar de pissa vatten bara tömma systemet igen o beställa nya radiatorer.
 
i mitt fall var dom ny demonterade o låg fortfarande på lastbilen han lastat in dom i, så därför vart frakten gratis.

Men jag förstår ju att syre inte är bra att tillsätta.
Man får väll som mad allt annat, ha lite kol på vad det är man köper.
 
Skulle en radiator börja läcka, så får man väll byta den då. alla lär inte börja läcka samtidigt, så kostnaden lär sprida ut sig.
 
ja de e ju enkelt om du sätter balofixer på alla rör te elementet, så du slippeer tömma hela systemet på vatten. Men jag resonerar så att köpa lite bättre från början o slippa göra om de kanske bara en vecka senare. men men de e ju upp te var o en. o vet du att dom va ny demonterade så e de ju lugnt o säkert billigare än en ny rad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.