Tja!
har funderat lite på de här med kulvertstyrning från huvudtank till tekniktank via kopparkulvert.
-en termostat i ht i toppen som är till så länge tempen överstiger tex40°
- en termostat i tt i toppen som går till när tempen understiger tex 40°
-en termostat i tt i botten som bryter vid tex 90°
dessa 3 kopplas i serie och sköter till o frånslag av cirkpumpen till kulverten

kommentarer?
 
min tanke var att det blir en billigare installation än med en färdig kulvertstyrning, jag ser ingen anledning med att blanda ut det varma vattnet eftersom jag har kopparkulvert som tål varmt vatten till skillnad från plastslang.
 
pellefant skrev:
Tja!
har funderat lite på de här med kulvertstyrning från huvudtank till tekniktank via kopparkulvert.
-en termostat i ht i toppen som är till så länge tempen överstiger tex40°
- en termostat i tt i toppen som går till när tempen understiger tex 40°
-en termostat i tt i botten som bryter vid tex 90°
dessa  3 kopplas i serie och sköter till o frånslag av cirkpumpen till kulverten

kommentarer?
Vilken typ av termostat skulle du ha då.
Hade själv denna tanke när jag omarbetade mitt system.
Vanliga termostater går ju inte, för så fort tt toppen går under 40°C så startar pumpen men stannar ju snabbt igen när tempen går över 40°C i tt toppen och då laddas ju inte tanken . Man måste ha "enkelverkande" termostater i tt, dvs så att en startar pumpen och en stoppar pumpen. finns det sådana termostater?

Själv valde jag en Laddomat 650.2 (dom finns med och utan Laddomat 10K + pump) för jag komm ingen vart, och den funkar jättebra. Fördelen är att givarkablarna går att förlänga, så att man kan dra kabeln till givaren i ht genom kulverten istf en strömkabel till pumpen.
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=38

(Det har även kommit en nyare, som heter 655.2 som skulle passa mig lite bättre eftersom jag laddar en elpanna via kulvert)
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=39
 
ska fundera lite mera, några relän kanske?
 
  • ttskikt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tyvärr har jag bara 2 rör...
 
Hmmm nu är jag ingen expert på el/styrningar men jag vet att det går fint med 2 dykrörstermostater (uppe o nere) i tanken men det krävs ett relä som fixar så den övere kallar o den nedre stoppar.. Har en kompis som jar det så iaf..
Termostaterna gick på ca 200:-/st + nå relä..

Tror det ska finnas ritning på en sådan koppling på pellets.info ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.