Skissar på garage och kommer över garageporten på 5m samt i carporten på 6.5m behöva balk. Var först inne på limträ men det verkar bygga en hel del på höjden och så kom jag på att jag har en del stålbalk liggandes. Gratis så att säga.

Balken ifråga är H-balk 14x14 med 10mm gods.
Kan jag svetsa ihop två sådana på höjden och klara en öppning på 6.5m samt 5m?

Vilka faktorer behövs för att få fram vad de håller för?
 
Du behöver veta om det är en HEA eller en HEB balk då dom har olika hållfasthetsvärden. Men man kan ju alltid räkna på det lägre, för att vara på den säkra sidan. Det finns även 3 olika hållfasthetsvärden på stålet i sig. Jag har inga tabeller med mig hem annars skulle jag kanske kunna räkna på det åt dig.
 
Matti_75 skrev:
Du behöver veta om det är en HEA eller en HEB balk då dom har olika hållfasthetsvärden. Men man kan ju alltid räkna på det lägre, för att vara på den säkra sidan. Det finns även 3 olika hållfasthetsvärden på stålet i sig. Jag har inga tabeller med mig hem annars skulle jag kanske kunna räkna på det åt dig.
Hur tar man reda på det?

Handlar om en byggnad på 8.5x17m med ca 3.5m väggliv, tak med 20graders takvinkel, betongpannor.

Stod och tittade på en liknande avbärning idag och han hade en 300mm I-balk. Vet ej gods tjocklek.

Är det en fördel eller nackdel att svetsa ihop två balkar av denna typ som jag har?
 
Är det på gaveln du ska ha porten?
 
Ola78
Matti_75 skrev:
Du behöver veta om det är en HEA eller en HEB balk då dom har olika hållfasthetsvärden. Men man kan ju alltid räkna på det lägre, för att vara på den säkra sidan. Det finns även 3 olika hållfasthetsvärden på stålet i sig. Jag har inga tabeller med mig hem annars skulle jag kanske kunna räkna på det åt dig.
Vet du om man kan hitta dessa tabeller du har på nätet någonstans? Ska inom en snar framtid hjälpa en med att sätta in en stålbalk och då kan det ju vara bra och kunna räkna på det.
 
S
då du får helt andra egenskaper då du eventullet svetsar ihop två i/h balkar
du kan få sämre hållfasthet.
 
Spontant tror jag inte på detta med att skarva.
Ska takstolarna ligga på stålbalken så tror jag den är för vek.
Kolla med en konstruktör ang detta så att du slipper få problem.
 
Matti_75 skrev:
Är det på gaveln du ska ha porten?
Långsidan.Så takstolarna kommer vila på denna balk.
Och jag menar inte att jag ska skarva på längden utan jag tänkte ta 2st 14x14 och lägga de ovanpå varandra och svetsa ihop dessa för att få något som är mera hållbart.

En liten planlösning.
Till vänster blir det en stor port ca 5m b x 3m h. Till höger blir det en stor öppning in till carport. Strax över 6.5m öppning.

garagemedbalkar.jpg
 
Redigerat:
5 m är långt. Du kan inte tänka dej en stolpe i mitten?

För att beräkna balken måste du först veta lasterna, dvs:

1. Takets vikt
2. Max snölast
3. Max vindlast
4. Säkerhetsfaktor

Detta bör framgå av ritningarna från takstolstillverkaren. Därefter kan man dimensionera balkarna.
 
Har alla mått ganska klara nu så jag ska prova att skicka iväg till en takstolstillverkare och se vad jag får tillbaka. Tänkt mig A-takstolar för att få bra höjd invändigt.
 
Ola78 skrev:
Vet du om man kan hitta dessa tabeller du har på nätet någonstans? Ska inom en snar framtid hjälpa en med att sätta in en stålbalk och då kan det ju vara bra och kunna räkna på det.
Bröderna Edstrand (Be-group) har.en handbok på nätet kallat röda handboken (eller liknande) på nätet. Där finns all data som behövs. Man måste veta om det är I, HEA eller HEB ball man har (mått finns i den katalogen).
 
Ola78
jarlen84 skrev:
Bröderna Edstrand (Be-group) har.en handbok på nätet kallat röda handboken (eller liknande) på nätet. Där finns all data som behövs. Man måste veta om det är I, HEA eller HEB ball man har (mått finns i den katalogen).
Tackar för svaret jarlen84, den ska jag genast spana in.
 
Ola78
Tack så mycket, nu slipper jag leta. Har i och för sig haft fullt upp så jag har inte hunnit kolla den sen du tipsade första gången. Det är mycket ibland:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.