Såg i dag (1:a april) att i gratis-reklam-tidningen "Uppsala Tidningen" har Uppsala Stadsbyggnadskontor ett skämt om bygglov.
Kul att de har humor och är självironiska. :)

Byggprojekt i sommar? Ansök nu...

/ Joel
 
  • byggprojekt.jpg
Verkar sunt och vettigt formulerat, ser inte riktigt aprilskämtet:blushing: Kanske lite trögtänkt så här en fredagkväll efter en veckas slit...
 
Klart det är vettigt formulerat. Inte det minsta trögtänkt för alla de som sökt bygglov i Uppsala och vet handläggningstiderna. Kul att de har högt ställda mål. Vore ändå roligare om de lyckades med deras mål.
Jag säger bara lycka till...
 
Jag sysslar en del med bygglov på firman och har upptäckt att det inte går att nå handläggarna per telefon utan men får "prata" med en telefonsvarare som meddelar att aktuell handläggare kommer att ringa upp kl. 9.50, 15 arbetsdagar senare!! :rolleyes:
Skulle vi driva det privata företaget på det viset mot våra kunder skulle vi gå i konkurs inom 6 månader men jobbar man i ett offentligt monopol så kan man skita i "kunderna" :@

Jag förstod vad Joel menade
 
Problemet är nog troligen större i Hufvudstaden - Väntar fortfarande på svar om ett fönsterbyte - 4 månader med NOLL kommunikation! Driver mig till vansinne...
 
Ni bor fel kommun(er). :)
 
haavard skrev:
Ni bor fel kommun(er). :)
När det gäller offentlig service på Stadsbyggnadskontoret i alla fall :@ men förhoppningsvis har väl den större staden nåt annat att erbjuda, vi har dubbdäcksförbud tex. bara en sån sak :rolleyes:
 
För att inte glömma en missplacerad reaktor från Forsmark mitt i stan.
 
Mikael_L
Ja den är mer skyddad mot tsunamis där, sådär 6 mil från kusten. Uppsala var helt klart framsynta. :D
 
Hmmm....därom tvistade de lärda....kommunalråd med storstadskomplex var nog mera nära sanningen.
 
Det verkar vara skillnad på olika orter hur väl statsbyggnadskontoret hanterar bygglov. Där vi bor var det en liknande artikel för någon månad sen i tidningen där de precis som i klippet tipsade folk att söka bygglov så snart som möjligt eftersom det kan bli långa väntetider om alla som har sommarprojekt söker i sista sekund.

Jag skickade en förfrågan till bygglovschefen som svarade efter mindre än en timme att hon vidarebefodrat mailet till en handläggare. Senare på eftermiddagen ringde handläggaren upp och jag fick svar på mina frågor. Till saken hör att när vi byggde nytt så erbjöd sig bygglovschefen att komma ut till vår tomt för att ge tips och gå igenom vad som gällde. Sammantaget så upplever jag att servicen och tillgängligheten är riktigt bra där vi bord^_^b.

Sen att det kan uppstå köer vissa perioder då fler söker får man till viss del förstå och då är det lysande att de försöker få fler att söka tidigare för att undvika långa handläggningstider.
 
I mitt tycke så är nämnda kommun tröga i det mesta och det verkar vara bitskhet och strid mellan blocken i så gott som varje fråga vilken än som sitter vid makten. Här verkar det mer handla om att hur rätt än ena sidan har så måste den andra säga nej och det där genomsyrar ju så klart ner i alla instanser till slut för all process blir ju trögkörd.
Om det vore så som i mr_bygg:s kommun även här så skulle det råda lite mer harmoni i det hela...
 
Den som väntar på något gott... Det tog väl bara 40-50 år innan frågan om förbifarten (nya E4) löstes i Uppsala ;). Så räkna även in ett par års överklaganden till din 1:a aprilansökan...
 
Jag har redan fått mitt bygglov, även om det tog 21 månader för ett garage...
 
Joel skrev:
Jag har redan fått mitt bygglov, även om det tog 21 månader för ett garage...
Man skall inte skratta, men nog är 21 månader i magstarkaste laget. Antar då att det inte rör sig om något som krävde planändring utan just ett... ...garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.