Hej
Är i slutförhandling med dessa tre leverantörer för att bygga vårat tvåplanshus på totalentreprenad i stockholmstrakten. Undrar om referenser och erfareneheter om dessa tre specifikt i stockholm och gärna på totalentreprenad och deras underleverantörer.

Mycket tack för all information, bra som dålig.
 
Har en släkting som jobbat som säljare på både götenehus och sjödalshus. Har inte pratat med henne om dom så mycket men jag har fått känslan av att hon i alla fall tyckte att götenehus var bättre.
 
Tack, Götenehus och Sjödalshus håller på och slås samman så inom några veckor är det samma husleverantör, så det är 3 stycken jag förhandlar med ;)
 
Håller också på att välja hus och det ser ut att stå mellan Götenehus och Myresjöhus. Vilket Götenehus tittar ni på? Som sagt så fusioneras inom kort Götenehus och Sjödalshus, http://www.woodnet.se/iuware.aspx?pageid=5260&ssoid=136313 Man kommer alltså att fortsätta använda Götenehus varumärke. Vimmerbyhus fick jag en kalkyl ifrån men valde bort dem för att de är så små och inte har representant här, likaså så valde jag bort Sävsjö Trähus. Vi skall också bygga ett två plans hus.
 
Vi kollar på egenritade hus ca 150 m3 med smärre justeringar mellan tillverkarna.
Det är väl igentligen ett sjödalshus vi kollar på men som sagt de kommer fusioneras.
 
om du inte har till deras leveransspecifikation för huset så skall du begära in den och jämföra. skiljer en hel del i byggstandard bland olika tillverkare. inte bara älvsbyhus som väljer enklare lösningar såsom undertak i armerad plast etc, ett gott exempel är trivselhus som är "dyra" har enbart vindduk och istället för gnu gips och pappskivor som undertak iställef för råspånt. Har precis byggt med en av dina ovan valda tillverkare och att jag valde dom berodde på husets kvalite.

/P
 
Trivselhus använder Paroc underlagstak. Myresjöhus har board m.fl., så det är ganska många som inte använder råspont även om de tillhör det dyrare segmentet. Vissa kanske föredrar fuktsäkrare lösningar än råspont som har sina nackdelar i att det lätt blir påväxt.
En ganska liten kostnad i sammanhanget med TH t.ex. om man nu vill ha råspont, och säkert hos andra också.
 
Redigerat:
Alla dom här småsakerna gör att huset lätt ramlar iiväg 1 -200 000 sek
 
Antar att du syftar på flera saker, men råspont kostade runt 15 000kr vårt fall att byta till hos TH. Hos många andra är det inte spån/osb bakom gips från början, ej isolerade innerväggar, "billiga" trappor, låg standard på kök, vitvaror etc, samt . Att fixa det är dyrare än om man vill ha råspont, så det trillar ganska lätt iväg på andra saker. Då blir det 100-200k snabbt.

Det jag menar är att det kan vara svårt att hitta en leverantör som har det bästa på allt direkt i sin LDV på alla områden, det priset man vill, och samtidigt ska de kunna göra huset precis som man vill ha det (vilket är olika förmågor hos olika lev). Man får prioritera vad man tycker är viktigt och som är svårt att ändra sedan. Samtidigt så vill man ju när man flyttar in i något nytt inte känna att man vill ändra en massa saker, även om det går lättare att byta en ugn än ett tak. =) I alla fall vill inte jag det personligen...
Har varit i en del hus som inte känns "speciellt" nya p.g.a. att det som syns inte ser så roligt ut.

Tillbaka till ämnet så hade jag nog valt bort Vimmerbyhus bland dessa då det verkar ha varit lite stökigt där med ägarskap och p.g.a. saker jag läst i andra trådar här tidigare. Jag har bekanta som har byggt Rörvikshus och är mycket nöjda, men jag tycker Götenehus har väldigt fina hus och bra standard. Jag hade valt dem där jag får det huset jag gillar bäst främst och där intrycket av säljaren känns bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.