Hejsan
Ny här på forumet och vill gärna ha lite hjälp.
Håller på att komplettera min befintliga pelletssystem med solvärme. Det blir ett kombisystem (vvatten, värme, pool). Tekniktanken på 500L har en solslinga och ute vid poolen kommer det att sitta en rejäl plattvärmeväxlare. Det blir 100st vacuumrör på taket Om ni kikar på den bifogade snabbskissen så hade jag tänkt mig en termisk blandningventil på den kalla sidan för att på så sätt få en så kall retur till panelen som möjligt (hög verkningsgrad). Det stora ställbarhetsspannet på denna (30-70grader) vill jag ha för att kunna prioritera efter önskemål - pool eller varm vatten inne. Alla synpunkter är välkommna.

//Johan
 
  • Solsystem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, jag kanske ska förtydliga min fråga: Det är ju en hel jungel där ute med olika termiska fördelningsventiler, och jag ville kanske liksom ha några bra tips om vilken man ska välja...?
Skållningskydd som finns på de flesta av dem tycker jag låter lite läskigt i och med att ventilen stänger HELT om det blir för varmt ut,,, och det finns säkert scenarios när det kan bli det. ESBE AS ventiler verkar vara rätt MEN de tillverkas visst inte längre.
Motorstyrd shunt blir ju AVSEVÄRT mycket dyrare så om termisk blandningsventil skulle funka så blir ju plånboken glad.
Som sagt alla tips är välkomna!
 
Ett problem du kan få om du använder termiskventil är att den kommer att ladda bara mot den kallaste källan (poolen) och då kommer den "fastna" där eftersom att solen aldrig orkar värma poolen till den temperatur som krävs för att ventilen ska växla till den andra porten.

Vilken sorts styrning har du? märke och modell?

En elektroniskt styrd ventil behöver inte bli så dyr jämt.

Mvh
 
Förstår din poäng men trodde att jag skulle kunna komma förbi ett sådant scenario om jag ställer upp temperaturen på den termiska blandaren,,, tänkte jag fel där eller? I vissa lägen så skulle jag nog vilja köra ut ALL soleffekt till poolen eftersom det i vilket fall som helst går åt så lite pellets för att värma bruksvattnet på sommaren.
En variant som jag kom på just nu är att jag ibland kanske skulle vilja köra ut värme till poolen från ack tanken via solslingan. Men eftersom solslingan sitter längst ner i acktanken så kanske det inte skulle ge så mycket,,, och det är ingenting som jag tänkt igenom ordentligt än :)
Styr-/Pump-enhet finns att beskåda på denna länk: electrotecenergy.se/drivenhet.html.
Den har faktiskt möjlighet att styra en växlingsventil men jag gillar inte riktigt dess funktion (switchning ställbar bara mellan 60-90 grader).
//Johan
 
Anglia59 skrev:
Ett problem du kan få om du använder termiskventil är att den kommer att ladda bara mot den kallaste källan (poolen) och då kommer den "fastna" där eftersom att solen aldrig orkar värma poolen till den temperatur som krävs för att ventilen ska växla till den andra porten.

Vilken sorts styrning har du? märke och modell?

En elektroniskt styrd ventil behöver inte bli så dyr jämt.

Mvh
När jag tittar lite noggrannare vad du skrev så förstår jag nog inte alls problematiken. Den varma sidan på blandaren kommer ju från acktanken och där brukar aldrig tempen sjunka under 40 grader i botten. Ställer jag då blandaren på den lägsta tempen (38 grader) så kommer ju den mesta värmen att gå igenom tanken och bara spädas lite från poolkylan. Allteftersom värmen stiger i tanken så borde den varma sidan strypas (mer värme till poolkretsen). Eller...?
 
En kall retur till solfångaren gör att även tilloppet blir ganska kallt eftersom solfångaren bara orkar höja temperaturen viss många grader, om du inte kör väldigt lågt flöde vill säga, så här tänker jag när det gäller växelventiler:

Ska försöka förklara på ett bra sätt, problemet som kan bli är att om tex solfångaren börjar ladda på morgonen då fortfarande solen inte har sin fulla effekt, då kommer inte anläggningen att orka producera tillräckligt varmt vatten för att ventilen ska växla om och låta solfångarna producera "varmvatten" i ack.tanken. Om du har en pool som källa vi säger tex 10m3 för att kunna jämföra med något.

För att värma en kubik vatten en grad celsius går det åt ca 1,16kWh, vi säger att poolen har samma temperatur som utomhusluften tex 22 grader, om du då vill värma poolen till tex 28grader har vi ett deltaT på 6 grader, för att värma poolen på 10m3 6 grader går det alltså åt ca:

1,16 x 10 x 6 = ca 70kWh

100st vakuumrör som är 1800 x 58mm har en totalt belyst yta på ca 0,1m2 per rör alltså:
100 x 0,1m2 = 10m2 belyst yta

Man får möjligtvis ut 0,75kW per m2 det blir alltså 10 x 0,75 = 7,5kW i toppeffekt när solen lyser som allra intensivast. Om man har solfångarna belyst i 8 timmar per dag kan man maximalt få ut 8 x 7,5 = 60kWh (terotiskt sett)

Och det hjälper "bara" till att värma poolen från 22 grader till ca 27grader, och därför kommer aldrig den termiska växelventilen att växla om till det andra läget, eftersom poolen kommer att kräva all energi man får ner från solfångarna.

Men som du ser är det ett samanhang mellan storlek på poolen och solfångarna, det kan säkert fungera, och går säkert lösa på något eneklt sätt med en termisk ventil , men jag förespråkar att man i första steget ska värma den volymen varmvatten man vill ha snabbt, och sedan växla över och värma tex en pool med det övriga man får ner.

Ett annat enkelt exempel är när man sätter in en termisk växelventil över en ack.tank där man vill dela acktanken i 2st delar, "topp" och "botten", eftersom botten är kallast kommer solen att värma botten först tills att hela ack.tanken är så pass varm så att växelventilen kan växla över och då börjar tanken ladda från toppen.

Mvh
 
Redigerat:
Tack för ett jättebra svar . Jag hade nog inte helt klart för mig hur den termiska ventilen funkar och trodde nog att det var den varma sidan som var öppen mot returen fram till att den inställda tempen var uppnådd och först DÅ började switcha över för att blanda in kallvatten,,, men jag hade visst fel där...?
Jag kanske får krypa till korset och övergå till en magnetisk ventil som slår om vid 60grader eller (mer flexibelt men dyrare) en shuntventil+motor+styrning. Det verkar inte vara helt lätt att hitta ett hyfsat enkelt shuntpaket som BARA styr efter framlednings tempen. Några bra tips om vad man ska leta efter och var någonstans?

Mvh.
Johan
P.S. Det var inte speciellt många som blandar sig i och tycker saker på detta forum,,, eller var det för komplicerad fråga? Fick inte något vettigt svar när jag var inne på en VVS butik i dag och det var lite förvånande.
 
Tack! Det var roligt att höra att någon uppskattar arbetet/tiden man lägger ner, är få som gör det.

Möjligtvis kan man vända blandningsventilen på så sätt att när tanken får en retur på låt säga 60 grader så öppnar ventilen och kör ut resten till poolen, det kräver dock att hela tanken ska bli minst 60 grader och om inte solen klarar av att värma hela tanken kommer du inte få någonting till poolen även om solfångaren klarar av att producera tex 45grader.

Mellan ca 2500 - 4000kr kan man få en vettig styrning som klarar av en eller två växelventiler, det viktiga är att styrningen åtminstonde ska ha varvtalsstyrning av pumpar, kickfunktion, minst 2st prioteringar och så kallade växelpauser, det innebär att om solfångarna laddar mot poolen kommer pumpen att stanna några minuter och styrningen känner efter om temperaturen i solfångaren ökar så att man kan ladda tanken och om den gör det kommer ventilen växla om och börja ladda acktanken istället.

Alltså om man vill använda en blandningsventil som fördelningsventil kommer antingen poolen (troligtvis) ta all energi och då kommer inte solfångarna producera varmvatten i ack.tanken. Eller så vänder man på det så att solfångarna först producerar varmvatten i ack.tanken och sedan det övriga till poolen, men då måste tanken alltid uppnå rätt temperatur, och då går man miste om alla dagar där solfångaren kan värma poolen men inte producera varmvatten.

Sedan kan man använda blandningsventilen som blandningsventil, men då måste man se till så att men inte späder ut returen till solfångaren allt för mycket för då får man åter igen att solen aldrig kommer kunna producera varmvatten.

Mvh
 
Redigerat:
Så den styrningen som jag fick med (www.electrotecenergy.se/drivenhet.html) är bara skit? Ingenting är ju inkopplat eller monterat ännu så jag skulle ju kunna försöka att få returnera den...? Den styrningen du länkade till är ju faktiskt billigare än shuntstyrningen som jag var på väg att köpa,,, och då får man ju en bra mycket bättre total lösning!!! Verkar Steca TR0603mc Controller Kit vara ett ok val? Har försökt hitta i manualen vilken typ av cirk pumpar och shuntar den stödjer men har inte hittat något användbart ännu, letar vidare.
Än en gång; tack för hjälpen!

Mvh.
Johan
 
Kollade bara igenom manualen för din styrning lite snabbt, men den verkar inte klara av en elektrisk växelventil? Du får prata med återförsäljaren och fråga dom om styrningen.

Det finns flera tillverkare av olika solstyrningar, bla:

Steca www.stecasolar.com vet dock inte om dom har någon återförsäljare i Sverige

Resol www.resol.de säljs av www.solentek.se

Sorel www.sorel.de säljs av bla www.nn-energy.se

Växelventiler finns också i olika utförande, bla ifrån www.wattsindustries.com en sak jag tycker är viktigt, är att kolla upp om ventilen klarar av temperaturerna. Om man inte låter ack.tanken bli fullt varmt och har en pool som hela tiden kräver energi är det troligtvis inte så stor risk att man kommer upp i dom höga temperaturerna.

Jag är långt ifrån expert inom det här ämnet, men tycker att det är väldigt intressant, försöker bara dela med mig av saker jag själv har lyckats komma fram till när jag ritar olika system. Dock alldeles för sällan man bygger några system själv.

Så innan du köper styrning med mera får du kolla igenom olika hemsidor manualer med mera, finns som sagt ganska mycket att välja på, men fortsätt gärna att ställa frågor så ska jag försöka svara på dom.

Jag ritade ihop två stycken system, det första är ett standard system ifrån en Steca manual. Det andra systemet är precis likadant fast där har jag bara ritat om lite för att anpassa mot en ack.tank och pool, hoppas dom är till hjälp!

2wgy70l.png

2w5m8hg.png

Mvh
 
Styrningen jag har har ju en "mystisk" kontakt S1 som jag frågade om hos min återförsäljare och det visade sig att styrenheten klarar av en växelventil MEN det jag inte tycker om är att att den har så höga switch temperaturer (60-90grader). Tycker att det skulle vara mycket smartare med en shuntventil som "mjukare" kan reglera returtempen m.a.p vilken enhet man vill prioritera - pool eller husvärme/vatten.
Den andra bilden du ritade är väl densamma som jag slängde in från början och Steca TF A603 har en färdig systeminställning för en sådan setup, så det verkar ju lovande. Det jag inte blir riktigt klok på är om den klarar av att reglera min befintliga motor (230VAC Wilo) och om jag måste beställa deras expansions modul TE A603...?
Att beställa utomlands är ju inget problem och det kan ju även bli avsevärt billigare (förstår inte varför svenska återförsäljare alltid måste lägga på sådana gigantiska vinstmarginaler?).
Letar vidare efter dem optimala solfångarstyrningen,,, som inte kostar skjortan!

//Johan
 
Säljaren av min anläggning gick med på att köpa tillbaka styrenheten (för hela 750kr!) och nu har jag beställt en Steca TR0603mc från www.thesolarshop.eu i England. Passade även på att beställa lite annat, som en Grundfos VFS 1-12 QT flödesgivare (väldigt cool makapär). Det blev givetvis dyrare men då får jag ju ett styrsystem som faktiskt klarar av att styra mitt blivande system. Bara Steca enheten inkl. 3st PT1000 givare gick på 330£ (c:a 3500kr inkl 20%moms). Frakten blev c:a 350kr men då beställde jag lite annat också. Tydligen finns det inga styrenheter som klarar av att styra shuntventiler utan bara switchande funktioner, förutom möjligen de som man programerar själv.
 
Roligt att höra! Köpte du även växelventil därifrån?

Mvh
 
En ESBE shunt VRG130 25R kostar 373:- inkl moms på Rinkaby. det borde vara möjligt att bygga ett snabbt servoställdon till en relativt låg kostnad som kan manövrera denna..(Istället för ett dyrt 925:- långsamt ställdon avsett för steglös temperaturreglering). En affärsidé för den företagsamme ?, och vips så har man en växelventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.