Tackar för utläggningen :)
Lite svårt att jämföra allt där men som jag tolkar det så hjälper det med dubbla luftspalter, fast det nu inte var luftspalt i den ena egentligen då den var fylld.
Kanske skulle ha 3 luftspalter istället då?
Djupa fönsternischer gillar alla som tycker om blommor d^_^b
 
Blindnit skrev:
Tackar för utläggningen :)
Lite svårt att jämföra allt där men som jag tolkar det så hjälper det med dubbla luftspalter, fast det nu inte var luftspalt i den ena egentligen då den var fylld.
Kanske skulle ha 3 luftspalter istället då?
Djupa fönsternischer gillar alla som tycker om blommor d^_^b
Luftspalter utan fyllning av isolerande mtrl ger väldigt litet bidrag till U-värdet (k-värdet).
I en sådan spalt cirkulerar luften - för att luft ska isolera ska den vara helt stilla, enkelt uttryckt.
 
Jo det är förstås sant.
Men värmeöverföringen borde ändå minska efterhand?
Ett fönster är ju i princip uppbyggt så.
 
Blindnit skrev:
Jo det är förstås sant.
Men värmeöverföringen borde ändå minska efterhand?
Ett fönster är ju i princip uppbyggt så.
Men där är väl just vitsen att det är stillastående luft, ett gammalt otätt fönster är ju marginellt bättre än en stor öppning i väggen...
 
anaitis skrev:
Luftspalter utan fyllning av isolerande mtrl ger väldigt litet bidrag till U-värdet (k-värdet).
I en sådan spalt cirkulerar luften - för att luft ska isolera ska den vara helt stilla, enkelt uttryckt.
Precis!
I dubbelvägg system med luftspalt är det tänkt att luften ska röra sej i väggen samt att spalten ska bryta kapilärkraften så att innersta väggdelen inte blir blött. Med andra ord det är inte isoleringfunktion som är spaltens första uppgift. Spalten ska hålla väggarna torra. Själva väggen blir inte så känslig ifall utsidan bli blött av regn. Man tänkte i första hand att fukt i material försämrar även den bästa isoleringsförmågan. Det var mer ekonomiskt att hålla väggar torra på det enklaste självgående sätt ( luftspalt,ventiler) än att höja väggens isoleringsvärde.
Och som sagt var oljan billigt när dom gamla tegelhus byggdes så prioriterades annat före isoleringsförmågan. Det som var viktigast är att väggar skulle hålla för laster, byggas billigt och snabbt , slippa frostskador i puts och yttre tegel - minimalt underhåll.

Idag är isolering nr 1 och det finns moderna stenmaterial som motsvarar dagens krav.
Idag fyller man spalter med isolerande material och på grund av det måste man fuktskydda utsidan med större noggrannhet än förr. Isoleringsvärdet höjs , risk för frostskador ökar, risk för fuktiga väggar där fuktskyddet spricker ökar också.

Själv bor jag i ett gammalt hus med k-1,39 enl. dom gamla tabeller. Det kostar 35-40m3 ved per år för att värma 320m2 + varmvatten för 2 pers.
Vet någon om det är stor skillnad jämfört med en modern stenhus?
gaia
 
yens skrev:
Men där är väl just vitsen att det är stillastående luft, ett gammalt otätt fönster är ju marginellt bättre än en stor öppning i väggen...
Nu tänkte jag mig täta väggar.
Eller åtminstone relativt täta då.
 
Relativt täta tror jag inte räcker alls, då måste det vara täta som i TÄTA med den har logiken, i princip gastäta. Och det skulle nog bli bra mycket dyrare än att fylla dem med ett material som i princip eliminerar luftens rörelse - typ glasull eller stenull. Men jag är ingen expert, och utger mig inte för att vara det :-D
 
Själv har jag ingen aning, var bara lite nyfiken.
Sen verkar isolering va fusk om man ska se till första inlägget ;)
 
Blindnit skrev:
Kanske skulle ha 3 luftspalter istället då?
Nej, du får inte någon nytta av 3 lutspalter. Luftspalt isolerar inget. Den ska bara hålla muren bakom yttersta tegel torrt. Det var därför man fyllde andra spalten med slagg - billigare och isolerar bättre än själva tegel. Skulle bli otroligt höga arbetskostnader med sån byggmästarbygge idag :).
gaia
 
Tycker det borde göra nån skillnad?
Inte på så vis att luften i sig isolerar kanske men den bryter kontakten mellan lagren.
Värmen borde ha svårare att hoppa vidare till nästa luftspalt och nästa och nästa än genom en massiv mur.
Men jag ska inte va envis ;)
 
Blindnit skrev:
Tycker det borde göra nån skillnad?
Inte på så vis att luften i sig isolerar kanske men den bryter kontakten mellan lagren.
Värmen borde ha svårare att hoppa vidare till nästa luftspalt och nästa och nästa än genom en massiv mur.
Men jag ska inte va envis ;)
Luften rör sej i stängda spalter med. Läste någonstans att om spalten är mindre än 3cm så börjar luftcirkulation bli långsammare men den stoppas inte så länge det finns temperaturskillnad. Kontaktbrott är viktig men bara efter den första yttre lager för att hindra att fukten tränger djupare in i muren med kapilärkraft genom fog eller vanlig tegel.
Tegelsten var det vanligaste byggmaterial förr men det finns ju bättre idag :).

Hade jag råd att bygga hur jag vill så skulle mina väggar ha utsidan av hårdbränt tegel ( eller traditionellt putsad tegel) + luftspalt + lättbetong + putsat insida. Har man pengar till sån bygge så har man råd till en större berg/jordvärmepump och uppvärmningskostnaden blir kanske inte så tung ?
Jag tycker att det är enklare att underlätta för fukten att gå ut än att försöka hålla den ute till 100%. Svårt att uppnå 100% tätt hur man än försöker :).
gaia
 
Tcka för bra inlägg Gaia och alla andra.

Det du skrev sist började låta mycket intressant, tegel + luftspalt + LB + puts.

Efter att ha läst mycket på forumet här om LB vs LECA skulle jag nog hällre använda LECA-block. Enbart för att LB tydligen är bra på att dra åt sig/levereras med fukt.

Är det någon som har en aning om hur en vägg på 1,5 tegelsten + 50 mm luftspalt + ca 200 mm LECA-block + putsad insida skulle ha för U-värde/K-värde?? Skulle en sådan vägg leva upp till dagens krav eller är det ofrånkomligt att t.ex. lägga till 100-150 mm cellplast mellan tegelmuren och LECA-muren?

Kommentera gärna mina val av mått.

Tack på förhand.
 
Det var länge sen det räckte med 200 mm leca!
Du måste isolera också.
 
gaia skrev:
Luften rör sej i stängda spalter med. Läste någonstans att om spalten är mindre än 3cm så börjar luftcirkulation bli långsammare men den stoppas inte så länge det finns temperaturskillnad. Kontaktbrott är viktig men bara efter den första yttre lager för att hindra att fukten tränger djupare in i muren med kapilärkraft genom fog eller vanlig tegel.
Tegelsten var det vanligaste byggmaterial förr men det finns ju bättre idag :).

Hade jag råd att bygga hur jag vill så skulle mina väggar ha utsidan av hårdbränt tegel ( eller traditionellt putsad tegel) + luftspalt + lättbetong + putsat insida. Har man pengar till sån bygge så har man råd till en större berg/jordvärmepump och uppvärmningskostnaden blir kanske inte så tung ?
Jag tycker att det är enklare att underlätta för fukten att gå ut än att försöka hålla den ute till 100%. Svårt att uppnå 100% tätt hur man än försöker :).
gaia

-> Så har jag byggt, med tegel inte putsat tegel (det hade varit det ultimata). Har ca 17000 kwh/år inkl hushållsel, 365 mm lättbetong och luftspalt samt fasadtegel med en comfortzone 50 (i skåne dock). 162 kvm stort och 46 kvm garage som värms till ca 13 grader.

Tyckte inte det blev extremt dyrt bygge, men jag fick teglet billigt.
 
Adler skrev:
Är det någon som har en aning om hur en vägg på 1,5 tegelsten + 50 mm luftspalt + ca 200 mm LECA-block + putsad insida skulle ha för U-värde/K-värde?? Skulle en sådan vägg leva upp till dagens krav eller är det ofrånkomligt att t.ex. lägga till 100-150 mm cellplast mellan tegelmuren och LECA-muren?
Den värmeisolerande förmågan hos luftspalten samt det invändiga putsskiktet är för alla praktiska skäl noll, så jag räknar ej med dessa. Jag är dock osäker på exakt vad du menar med "1.5 tegelsten". Om jag minns rätt är en tegelsten 250mm lång, och om du menar att man murar med 1.5 sten på djupet blir det en tegeltjocklek på 375mm cm (dvs total väggtjocklek inkl luftspalt på 625mm). I så fall får denna vägg ett U-värde på ca 0.6. Dvs ungefär lika välisolerat som ett gammalt 1700-tals torp ;)

Som jämförelse kan du få samma U-värde med enbart ca 65mm modern isolering (mineralull alt cellplast med lambda 0.038), detta för en vägg som alltså är 1/10 så tjock som din variant i tegel/leca. I nybyggda hus brukar man för övrigt ha ca 4 gånger så mycket isolering.

Om man skulle mura en modern variant av din tilltänkta tjocka vägg i form av 200mm EPS som putsas utvändigt med 365mm lättbetong innanför (total väggtjocklek 565) får man istället ett U-värde på 0.11, dvs i princip passivhusstandard. Kostnaden är dessutom jämförbar med din tegelvägg.

Din idé om massiva tegelväggar är intressant, men är mer lämpad för Italien än för Skandinavien.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.