Hur bör/ska genomföringen göras för el in i en friggebod? Om jag förstått det rätt dras det från en egen grupp i huset på utsidan, ner i marken bort till friggeboden 4,5 meter bort (utan separat undercentral, det blir bara lite belysning och så). Ska kabeln gå in i en IP56-dosa (IP-65?) på utsidan och ha rör genom väggen (in i botten på dosan?) med ledning? Eller ska man dra kabeln (i rör?) genom vägg (golv?) in i en vanlig kopplingsdosa på insidan? Behöver det i något fall tätas med silikon etc för att inte kondens ska vandra in i dosorna på insidan.
 
Det var många frågor - är du säker på att du vill ge dig på detta?

Om vi antar att "lite belysning" verkligen räcker så handlar det om en enfasgrupp som dras från närmaste central, via en egen 10 A säkring. Annars blir det en trefas huvudledning till en central i friggeboden.

Använd en jordkabel som EKKJ/N1XV.

Om det går, jag skulle gå in med kabeln genom golvet på friggeboden och upp inne i väggen, alternativt utanpåliggande på innerväggen, upp till en dosa (bättre än en dosa på utsidan) som du fördelar uttag och belysning från. Går inte det klamrar du kabeln på utsidan boden och gå in genom väggen till en dosa. Fundera igen på vad du skall mata - denna dosa kan lätt bli full.

Genomföringar genom vägg (kallt <--> varmt) behöver tätas om röret går direkt in i en dosa, eller dräneras (lutas) så att kondensvatten rinner ut ur boden istället för in i den.
 
Jag säger dra N1XV 5G2.5 och sätt en liten centralkapsling i friggeboden med egen huvudbrytare och JFB. Då har du utbyggnadsmöjligheter och trefas. Kanske vill sätta en liten 400 V radiator senare eller dyl.

//Patrik
 
  • Gilla
Ironlounge
  • Laddar…
Ok, tack för tipsen! Jag ska inte koppla själv utan bara förbereda rör och dosor eftersom jag ska göra själva bygget själv. Får se hur jag gör med dimensioneringen, initialt ska det bara användas som förråd men jag isolerar lite så att det senare kan användas för gästbäddar på sommaren. Men riktig uppvärmning ligger nog bortom horisonten så då kan jag kanske dra om markkabeln (det är som sagt bara någon meter till huset).
 
Enligt diverse diskussioner här på forumet t.ex. denna så är inte 5G2.5 tillräckligt för att dra till en egen central (möjligen om den är avsäkrad även i huvudcentral och om kabeln inte är för lång etc) utan att det krävs 6mm2. Då börjar det bli lite dyrt att lägga "ifall att", jag tänkte inte på att det blir 5-10m längs husfasaden också innan den går ner i marken.
 
Ska du gå från central eller direkt från huvudsäkringarna? Från central så kan du dra 5G2.5 mm2 och säkra av på tre 16 A säkringar. Annars behöver du, som sagt, minst 5G6.

//Patrik
 
Det kan ju räcka att säkra den 3X10A också om inte effektbehovet är så stort.
 
beerfueled skrev:
Hur bör/ska genomföringen göras för el in i en friggebod? Om jag förstått det rätt dras det från en egen grupp i huset på utsidan, ner i marken bort till friggeboden 4,5 meter bort (utan separat undercentral, det blir bara lite belysning och så). Ska kabeln gå in i en IP56-dosa (IP-65?) på utsidan och ha rör genom väggen (in i botten på dosan?) med ledning? Eller ska man dra kabeln (i rör?) genom vägg (golv?) in i en vanlig kopplingsdosa på insidan? Behöver det i något fall tätas med silikon etc för att inte kondens ska vandra in i dosorna på insidan.
Detta vet väl ändå din elektriker hur det skall göras?
 
Mikael_L
Går du på en 5g2,5 så måste matande ände givetvis vara avsäkrad 3x10A eller 3x16A, vare sig det är en UC i friggeboden eller ej.

För det är ett annat alternativ, strunta i UC, dra in en trefasgrupp till friggeboden.
Men då ska du inte blanda enfas och trefaslaster på någon fas!
Dvs, sätter du en tvåfaslast (400V element t.ex.) så har du bara kvar en fas att ta ut 230V ifrån.

I vår friggebod har vi dragit 5g2,5 och säkrat av 3x10A i matande ände (+ JFB givetvis)
Kabeln går upp längs utsida vägg, dold bakom dörrfoder och skyddad bakom sånt där U-format plåtskydd.
I friggeboden delas de tre faserna från inkommande kabel upp i tre enfas, i den första kopplingsdosan som sitter uppe på väggen vid taket.
(Ingen UC alltså)
Därifrån är en fas dragen till trinettköket, (spis och kylskåp)
En fas matar hälften av VU
Den sista matar andra hälften av VU samt taklampan.

Då kan vi sätta 230V-element med stickpropp i ett VU, vid behov. Det sitter ett VU vid varje fönster och på varsin fas.
 
Om du har sommargäster mer än några enstaka dagar så är det kanske en bra idé att installera en luft-luft-värmepump av budgetmodell redan när du bygger? Med tanke på dagens elpriser så behövs det nog inte så många uppvärmningsdagar för att en värmepump ska ha tjänat in sig.

Förvisso har det inte jättemycket med elinstallationer att göra, men det kan ju ändå vara bra att tänka på, t.ex. fixa snygg eldragning till värmepumpen o.s.v....

P.S. tekniknörden inom mig tipsar om att dra t.ex. två nätverkskablar (en för nätverk, en för telefon t.ex.) eller liknande när du ändå gräver ner kabel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.