Kopplingsdosor används för att koppla i och apparatdosor används för montera apparater i.

Man bör alltså inte regelmässigt proppa apparatdosor fulla med kopplingsklämmor, bara med måtta :cool:
Det kan dessutom vara ett brott mot 529.1 i och med att byte av uttag och strömställare inte är behörighetskrävande.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kopplingsdosor används för att koppla i och apparatdosor används för montera apparater i.

Man bör alltså inte regelmässigt proppa apparatdosor fulla med kopplingsklämmor, bara med måtta :cool:
Det kan dessutom vara ett brott mot 529.1 i och med att byte av uttag och strömställare inte är behörighetskrävande.
Håller med dig, Bo. Man bör inte koppla i apparatdosorna i onödan. Det har vi takdosor alt. kopplingsdosor till. Det hörs ju t.o.m. på namnet. :cool:

//Patrik
 
Om vi hade kört erat synsätt med Praxis till fullo så hade vi haft kvar pansarrör o tyg fk
"ler" jag ser faktiskt ingen direkt skillnad att koppla bakom brytare eller bakom lamputtag i tak
Mvh Tille
 
Snyggare med ett vp-rör till varje dosa direkt från centralen så slipper man fula lock överallt d^_^b
 
  • Gilla
robban_1
  • Laddar…
tille1 skrev:
Om vi hade kört erat synsätt med Praxis till fullo så hade vi haft kvar pansarrör o tyg fk
"ler" jag ser faktiskt ingen direkt skillnad att koppla bakom brytare eller bakom lamputtag i tak
Mvh Tille
Har du aldrig noterat att apparatdosorna är mindre och trängre än kopplingsdosorna? :rolleyes:
 
Bo.Siltberg skrev:
Har du aldrig noterat att apparatdosorna är mindre och trängre än kopplingsdosorna? :rolleyes:
Och har sett några kopplingsdosor så vet man att även (de större) kopplingsdosorna kan bli rätt fullproppade!
Ska man få in det i en apparatdosa samtidigt som en infälld apparat så kan jag tänka mig att det finns risk för klämskador och liknande som inte märks så tydligt eller nonchaleras när man skruvar ihop allt!
 
Va du var spesig herr siltberg jo jag har sett en del men ditt generaliserande o tal o "praxis" blir rätt tröttande i längden, Dom flesta elinstallationerna är i mitt fall inte lika o olika lösningar tillämpas att ha "kopplingsdosor" bara för att det alltid har varit så anser jag är dumt
Herr siltberg kanske har missat eljo`s kopplingsdosa som är apparat format med
Mvh Tille
 
Bo.Siltberg skrev:
Har du aldrig noterat att apparatdosorna är mindre och trängre än kopplingsdosorna? :rolleyes:
I.o.f. så är ju VP-2 kopplingsdosor lika stora (små) som apparatdosorna, men det ska ju inte in någon apparat i dem i alla fall. :rolleyes:

//Patrik
 
Men om amatörerna gör som dom fan vill så kan ju de som är utbildade göra det fackmannamässigt och minimera de problem som kan uppstå då man ska tränga in en apparat ihop med diverse kopplingar. Är det inte ett jävla tjat om att det är så viktigt att arbeten är fackmannamässigt gjort när en yrkesman kommer, varför inte göra det fackamannamässigt när ni pillar själva då?

Tryck in allt ni kan och hoppas sen på att det inte skaver på isoleringen när apparaten sen ska in i dosan, det går ibland och ibland inte och med dessa odds så föredrar en yrkesman att fackamannamässigt använda sig av kopplingsdosa/takdosa som har mer utrymme.
 
tille1 skrev:
Va du var spesig herr siltberg jo jag har sett en del men ditt generaliserande o tal o "praxis" blir rätt tröttande i längden, Dom flesta elinstallationerna är i mitt fall inte lika o olika lösningar tillämpas att ha "kopplingsdosor" bara för att det alltid har varit så anser jag är dumt
Herr siltberg kanske har missat eljo`s kopplingsdosa som är apparat format med
Mvh Tille
Du får svar i samma ton som dina. Jag skulle faktiskt uppskatta att få anledning till att ändra på det till det bättre.

Sedan undrar jag vad du egentligen vänder dig emot, om du läser hela tråden:

Bo.Siltberg skrev:
Det är helt Ok i detta fall.
Normalt bör man dock inte använda apparatdosor som kopplingsdosor.
Kopplingsdosor används för att koppla i och apparatdosor används för montera apparater i.
Man bör alltså inte regelmässigt proppa apparatdosor fulla med kopplingsklämmor, bara med måtta :cool:
Det kan dessutom vara ett brott mot 529.1 i och med att byte av uttag och strömställare inte är behörighetskrävande.
 
Vi kan också lägga till de uppenbara krångligheterna som uppkommer vid ev ändring i anläggningen om kopplingarna ska vara bakom apparaterna, trådarna går ju då från dosa till dosa till dosa till dosa osv istället för till kopplingsdosa och därifrån ut åt varsit håll och sen stopp, betydligt enklare att arbeta i en sådan anläggning. Sen att behöva lossa på ett gäng apparater för att ta sig dit man ska med ny tråd istället för att öppna 1-2 doslock/lamputtag säger ju sig själv att det är skillnad. Det finns massa olika sätt att göra saker på och ändå hålla sig inom reglernas gränser men sen om det är fackmannamässigt gjort ändå är ju en helt annan sak.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kopplingsdosor används för att koppla i och apparatdosor används för montera apparater i.

Man bör alltså inte regelmässigt proppa apparatdosor fulla med kopplingsklämmor, bara med måtta

Hej det första uttalandet anser jag vara spetsigt när du märker ord på det här viset
Anser du att det är att proppa fullt med kopplingsklämmor om jag går igenom en apparatdosa med nolla o jord förutom fas o tändtrådar 2 vago tex på fk slingat bak i dosan ?
Varje installation är unik anser jag
Det ska vara elsäkert men ochså funktionellt o snyggt
mvh Tille
 
tille1 skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Kopplingsdosor används för att koppla i och apparatdosor används för montera apparater i.

Man bör alltså inte regelmässigt proppa apparatdosor fulla med kopplingsklämmor, bara med måtta

Hej det första uttalandet anser jag vara spetsigt när du märker ord på det här viset
Anser du att det är att proppa fullt med kopplingsklämmor om jag går igenom en apparatdosa med nolla o jord förutom fas o tändtrådar 2 vago tex på fk slingat bak i dosan ?
Varje installation är unik anser jag
Det ska vara elsäkert men ochså funktionellt o snyggt
mvh Tille
Nu är det väl ändå väldig skillnad på att vidarekoppla nolla och jord i en apparatdosa och att använda den som riktig kopplingsdosa, d.v.s. matning, ev. vidare matning, ner till vägguttag, upp till lampa osv osv.
Som sagt, rör det sig om en skrubb och det är matning ner och sedan direkt till en lampa så ser inte jag några stora fel med det, men annars så..

//Patrik
 
tille1 skrev:
Anser du att det är att proppa fullt med kopplingsklämmor om jag går igenom en apparatdosa med nolla o jord förutom fas o tändtrådar 2 vago tex på fk slingat bak i dosan ?
Nej, jag tycker att det är helt ok att du gör så, för det är "med måtta" !
 
Att inte glömma är att man nu ofta också bygger med OSB+Gips vilket ger ett extra djup i dosan med 10mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.