Hej, ny på forumet och behöver lite hjälp med att renovera en etagevind.

Har nyss köpt en etta i centrala Göteborg där säljaren bytt till sig båda vindsförråden över lägenheten, och vi har tänkt bygga upp lägenheten. Jag har relativt stor erfarenhet av renovering när det kommer till kök och bad, men jag har dålig koll på det som kommer med att bygga ut.

Den lilla erfarenhet jag besitter säger att det endast är att slå upp reglar för väggarna, slå på spånskivor på yttersidan, isolera och trycka på gips på insidan som man sedan spacklar och målar. De två frågetecken jag har med detta är eventuell ventilation som jag får kolla upp med andra som gjort liknande uppbyggnader i huset, samt rör för eldragningen. Är det något jag fått om bakfoten, eller är principen så här enkel för ett sånt här bygge?

Nu till detaljerna, vad för reglar (mått) bör användas och hur bör regelverket se ut? År det något speciellt jag skall tänka på när jag väljer gips (mått, typ av gips?) och vad för typ av isolering bör jag använda? Vad är det för rör som skall användas för eldragningen?

Jag vet att det är många frågor :) och om ni inte orkar fråga utförligt så skulle länkar till artiklar inom ämnet hjälpa långt.
 
Du har klart med bostadsrättsföreningen och byggnadsnämden, antar jag.
 
Bostadsrättsföreningen ja, byggnadsnämnden nej. Vi flyttar in om 1,5 månad och ska då skicka in papper till byggnadsnämnden.
 
Det låter inte riktigt som bostadsrättsföreningen har koll på läget. Det finns en hel del juridik, ändring av andelstal osv som måste hanteras om du skall bygga ut lägenheten mot vinden. Du skriver att det är OK med föreningen, har du kollat det själv eller litar du på något som säljaren/mäklaren säger? I så fall så tar du en väldigt stor risk, lita aldrig på något som en mäklare säger, dubbelkolla allt!

Om vi antar att du har yttertak (oisolerat) ovanför din tänkta utbyggnad så finns det rätt mycket att tänka på för att få taket isolerat utan att yttertaket förstörs av fukt från din lägenhet. Jag antar att du också skall ta upp ett hål för en trappa i bjälklaget? I så fall måste du koppla in en byggnadsingenjör som får räkna på hållfastheten, och hur bjälklaget skall förstärkas runt håltagningen.

Vad gäller väggarna ut mot vinden så är principen ungefär som du beskriver. Men väggarna måste klara en viss brandklass. Troligen måste du ha gips även ut mot vinden, och ev. måste det vara dubbla gipsskivor åt båda hållen (och upp mot taket).

Eldragningen måste du lämna till en elektriker, det är olagligt att dra el själv (man får alltså inte ens dra rören). Framförallt iom. att det är i en bostadsrättsförening så är det extra viktigt att du inte gör en olaglig elinstallation, det kan vara grund för föreningen att förverka bostadsrätten (=vräkning).
 
Tack för svaret hempularen.

Jag vet inte hur bra eller dålig koll de har. Det jag och min sambo vet är det vi fick reda på under visningen. Vi vet att andra i huset har gjort liknande uppbyggnader, och vi fick se ett papper på att ärendet om uppbyggnad togs upp på ett styrelsemöte där det beslutades att det var ok att bygga upp. Resten är väl upp till byggnadsnämnden?

Yes, jag har frågat mig om lite och vet att man måste ha luft mellan taket och den nya isoleringen just p.g.a. fukten, jag får dubbelkolla detta innan det görs. Hålet för trappan skall göras i taket och ja, där måste vi kolla upp hur hålet får göras och be någon räkna på hållfastigheten. Det var bra att du nämnde att detta måste göras av en byggnadsingenjör. Har du tips på var man kan få tag på en sådan?

Min far nämnde att väggarna måste vara rätt brandklassade, hur tar jag reda på vad som är rätt och fel här?

Jag trodde det var ok att rören fick dras av mig.. bra att du sa det också. Får ta dit min elektriker innan jag smäller upp gipset på insidan.
 
O
Tänk på att även byggnadsnämnden måste godkänna, innan ni kan börja bygga!
För Er skull, se till att få ordentliga papper där styrelsen godkänner just Erat ingrepp. Detta är väldigt viktigt!
 
cgpro-se skrev:
Vi vet att andra i huset har gjort liknande uppbyggnader, och vi fick se ett papper på att ärendet om uppbyggnad togs upp på ett styrelsemöte där det beslutades att det var ok att bygga upp. Resten är väl upp till byggnadsnämnden?
Det räcker inte med styrelsebeslut. Den nya boytan kan bara upplåtas med bostadsrätt om föreningsstämman bestämmer nya andelstal. Möjligen kan styrelsen upplåta vindsyta med hyresrätt utan stämmobeslut. Men om detta är tanken krävs att ni undertecknar särskilt hyresavtal, förutom att styrelsen godkänner er som nya medlemmar.
 
Ska också tillägga att ni inte måste vänta med bygglovsansökan. Den kan ni lämna in redan innan ni tillträder bostadsrätten.
 
Tack för svaren.

Vi sitter och väntar på att styrelsen skall ringa upp och bestämma möte. Vi hörde av mäklaren att de gärna vill träffa dem som köper lägenheterna innan de accepterar medlemskap i HSB, och då tänkte vi prata ordentligt om vad vi behöver från dem innan vi skickar in papper till byggnadsnämnden.

Min sambo ringde även byggnadsnämnden och har bestämt möte med en kvinna där som lovade att hjälpa oss med allt vi behöver skicka in, men som sagt, först måste vi träffa styrelsen och hämta ut de papper som vi behöver (ritning, sektionsplan och allt vad det hette).

Men det är fortfarande lite frågetecken angående material, som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag vet inte än om jag skall välja stål- eller träreglar. Trä är ju betydligt billigare, men det är ju inga stora priser det handlar om heller. Sen är det den stora frågan om vad för klass på gips jag måste ha.. någon som vet exakt vad för brandklass som krävs?
Sen, vad är den bästa isoleringen? Förmodligen kommer vi köra med dubbla 13mm gips och 100mm isolering mellan dem, men vilken typ? Vanlig glasfiber?

Sen en fråga angående luftspalten mot taket. Skall luftspalten vara mot taket, eller mot innerväggen?
 
Är vindsytan redan inräknad i månadsavgift och andelstal för er bostad? Eller kommer ni att betala högre månadsavgift till föreningen när ombygget är klart?
 
Ingen aning om ifall vi kommer få högre hyra efter att vi byggt om förråden
 
Fråga, vettja! :)
 
Luftspalten skall vara ut mot yttertaket. Det är viktigt att det även finns ventiler som släpper in och ut luft ur spalten, beroende på hur tak konstruktionen ser ut så kan det behöva tas upp hål för detta i yttertaket under takpannorna.
 
Okok, tackar.

Ska fråga om hyran sen när vi träffar styrelsen.
Ingen som vet svar på brandklass på gipset?
 
O
Om jag minns rätt från tidigare diskussioner här på byggahus så om du har dubbla gipsskivor så klarar du brandklass 30min. Men jag kan ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.