Jag smög mig in på Biltema igår för att köpa ett däck till en cykel. Smög gjorde jag för att jag inte gärna visar mig där och alltså var rädd att bli upptäckt av någon som känner mig.
Hittade snabbt cykeldäck + slang och på väg ut fick jag syn på deras spännband för golvläggning, artikel 86-023. Det består av ett spännband direktmonterat på en plåtbit med ena kortsidan nedbockad för att kunna greppa runt tex en golvspånskiva. Den andra änden av bandet, där man normalt finner kroken, var på samma sätt fästad till en likadan plåtbit. Med detta verktyg skall man alltså pressa ihop fogarna vilket kan vara nog så svårt om man är generös med limmet.
Intressant verktyg tänker jag som ofta förlitar mig på spännband när jag snickrar och behöver dra ihop ngt. Nu har jag har just packat upp dem och påbörjat arbetet men kände att jag var tvungen att avbryta för att skriva några rader här:

Att jag aldrig lär mig! Skit, skit, skit!

Krokarna på plåtarna fungerar ganska bra men spännaren är bara så jävla dålig... Den klarar knappt av av spänna bandet och när man sedan försöker släppa på bandspänningen fungerar det inte alls. Ofta brukar man få funktion i spännarna med ett par droppar olja men den här är så dålig att inte ens det hjälper.

Nu går jag aldrig mer dit. Och den här gången menar jag allvar. Igen....
 
Biltema duger aldrig till nåt, varken cykeldäck eller byggmaterial.
 
Köpte själv en omgång sådana för en del år sedan men dom fungerade bra :)

Jag handlar en del på Biltema men man ska ju vara klar över att det är väldigt få prylar som det är "Proffskvalite" på men mycket funkar för privatfixare :cool:
Elverktyg annat än kompressor har jag däremot inte övervägt att köpa där :S
 
K
Tycker biltemas träskruv med torxskalle funkar precis lika bra som spax eller essve
 
kirderf83 skrev:
Tycker biltemas träskruv med torxskalle funkar precis lika bra som spax eller essve
Min senaste låda med Essve för trall passade faktiskt som skit på T20'n. Så illa att jag bemödade mig att framföra klagomål i butiken - Köper man Essve bits och Essve skruv räknar jag med bra resultat. Men icke! Dynga!
Lite cred där år FelTema som ofta skickar med 2 bits i skruvlådan.

Biltema är inte bara skit - Man måste bara sålla bland skräpet lite.
 
Jo Biltemas skruvar brukar va hyfsat prisvärda.
Duger för inomhusbruk där det inte ställs några större krav i alla fall.
Men visst går det dra hårdare med härdade dyrskruvar, men nog fel att jämföra så.

Elmaskiner är dock ett kapitel för sig :(
Köpte en vinkelslip där en gång och det var helt bortkastade pengar.
Däremot har en värmepistol jag köpte där fungerat över förväntan.
Man får nog ha lite tur helt enkelt när man handlar där.
Men egentligen har Biltema spelat ut sin roll tycker jag då det varken är speciellt bra eller ens billigt där längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.