Hej, sitter och försöker få ihop en produktionskalkyl inför ett eventuellt husprojekt men kliar mig i huvudet så jag blir skallig.

Vi kommer att göra en hel del själva och det är där det blir krångligt att räkna ut vad sker och ting kommer att kosta.

Men, vi börjar där vi ska.

Vi hämtade hem produktionskalkylen som finns här på sidan och har fyllt i det vi kan, men det blir en hel del poster kvar som inte har den blekaste om.
Såsom:

* Uppräkning med hänsyn till byggtid (vad är det?)
* Övrig byggherre kostnad
* Räntor under byggtiden (hur skall jag kunna räkna ut det?)
* Konsultkostnader
* Besiktningar, byggkontroll
* Garanti- och försäkrinskostnad
* Pantbrev och gravationsbevis
* Lagfartskostnad
* Fastighetsbildning

Vart och hur räknar jag fram dessa siffror. Vart vänder vi oss. Kommun verkar inte ha koll.

Tacksam för alla svar!
 
Jag ska göra ett försök att sprida lite klarhet. ;)

Uppräkning.....: Den visste inte jag heller så den har jag skippat.
Byggherrekostnad: Det är kostnader DU kommer ha som du kan knyta till bygget. Ett enkelt exempel kan vara om du bjuder på en taklagsfest.
Räntor under byggtiden:Det kan vara så att man har köpt tomten separat och lånat till den, då kan du räkna ut vad du har för räntekostnader under byggtiden.
Konsultkostnader: Exempelvis om du skickar husritningarna för energiberäkning
besiktning...: KA eller liknande
Pantbrev: Det är det som kostar lite, det dokument som gör att banken har en säkerhet.
Lagfartskostnad: Stämpelskatten som du betalar när du köper en fastighet
Fastighetsbildning: Kan gälla kostnader till exempelvis Lantmäteriet om du ska stycka av en bit mark till en tomt.

Ta produktionskalkylen med en nypa salt, eller rättare sagt rubrikerna. Använd de som passar dig och utelämna andra.
Ska du köpa hus och tomt från samma företag så kan du räkna bort fastighetsbildningen till exempel.
 
"Räntor under byggtiden" brukar i kalkyler baseras på kostnaden för byggkreditiv, det kan bli en stor kostnad, rälkna med 5% på utnyttjat belopp, betalas som regel kvartalsvis, "pantbrev" är 2% på lånebeloppet, alltså 40.000 på 2 mille, KA - räkna med mellan 10-20 000:-, lagfartskostnad 1,5 % på tomtens taxeringsvärde
 
Uppräkning - det är förändringen av konsumentpriser under byggtiden - du har ju fått en offert på exempelvis vitvarorna - men så går vitvarupriser upp mer än vad det får enligt kontraktet (du har nån klausul som talar om hur mycket det får gå upp utan att de får ändra sitt pris till dig) - Så helt enkelt, hur mycket går priserna upp under byggtiden från den tiden du fått priset till den dagen du köpte prylen ;-) Nån procent på allt du köper är nog bra att räkna med.

Mvh
/Angelven
 
Med risk för viss upprepning ska jag speca vad dessa betyder.

* Uppräkning med hänsyn till byggtid (vad är det?)
Eventuell ökning av priset på tex material om du bygger under lång tid. Då du tar in pris så bör du ta ett fast pris och spika leveransplanen, då bör inga kostnader uppstå här.

* Övrig byggherre kostnad
Ett samlingsnamn på de kostnader byggherren skall betala och inte någon leverantör. De kostnader som är här udner är exempel på byggherrekostnader.

* Räntor under byggtiden (hur skall jag kunna räkna ut det?)
Kanske inte helt lätt att beräkna, lite beroende på hur du bygger. Bygger man tex Älvsbyhus så är det enkelt då du får en spikad betalningsplan och ett inflyttningsdatum som är hyfsat säkert. Svårare om du bygger själv eller med delad entreprenad. Om du vet tidsplanen och betalningsplanen så är det relativt enkelt att beräkna, bara att ta din kreditivränta och de belopp du utnyttjar och hur lång tid det tar innan inflyttning.

* Konsultkostnader
Kostnader för eventuella konsulter du vill anlita.

* Besiktningar, byggkontroll
Kvalitetsansvarig eller liknande.

* Garanti- och försäkrinskostnad
Byggfelsförsäkring och eventuellt andra försäkringar du vill teckna, tex om du är arbetsmiljöansvarig.

* Pantbrev och gravationsbevis
Se inlägg ifrån Peddda_P, 2% av den summa du vill ha pantbrev på + en avgift.

* Lagfartskostnad
1,5% på tomtens anskaffningsvärde + en avgift

* Fastighetsbildning
Beror på tomten du köper. Oftast är de klara tomter där du inte behöver betala liknande avgifter för att den ska få användas för en villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.