Är i planeringstadiet till att bygga en ny panna.
Byggde en för några år sedan som jag eldat i sen dess. funkar bra men nu vill jag uppgradera ytterligare.

Tanken är att i princip kopiera en Calmar V33, kan då köpa färdig keramik som passar och kommer finnas tillgängligt i framtiden. Köper även rökgasfläkten därifrån.
Sedan tillkommer säkert lite egna ide´er...

Det jag funderar på är om man ska göra den i rostfritt. Normalt har ju vedpannor i svartstål 6-8mm gods = mycket vikt.

Går man på med rostfritt kan man gå ner i tjocklek men ändå ha motstånd mot rost.
Med mindre vikt blir det mindre dödvikt att värma upp vid varje uppstart.
Man kommer såklart få lov att staga den invändigt men det är inga större problem.

Är dock lite osäker på hur rostfritt skulle fungera i en panna som har stora temperaturvariationer, rostfritt påverkas ju mer av värme än svartstål, vad jag förstått...

Någon som har synpunkter är jag tacksam...
 
SAnt att det påverkas mer men det kan jag inte uttala mig mer om.
DEt jag tänker på om man skulle gå ner i tjockleken är att man får nog vara mycket snällare när man slänger in veden i pannan. Blir ju lätt att det dunkar till bak i pannan. Kanske att man lägger dubbelt där då. En tanke bara.

Är det värt prisskillnaden?
 
om man lägger 4 mm rostfritt så lär ju inte den bli så avsevärt bucklig.
man ska väll inte kasta stor sten i den.

har inte calmarpannan 4 mm plåt fö?eller är det 6?

calmar v33väger väll "bara" typ 300 kg.


jag tror inte det är värt det.
eldar du bara i pannan så har du nog inga problem med rost.
 
Har sett foton på kända märkespannor som efter bara ngr år spricker i kanter mm.
Skillnaden mellan svartstål och rostfritt är hårdheten i metallen.
Misstänker att rostfritt ej är lämpligt till vedpannor
Går kanske att bygga en konstruktion som kan jobba med värmeväxlingarna
Rund som en boll:D
 
Det går inte att bygga båtar i rostfriplåt, de skulle bli så stela så att de inte kunnat ta upp och dämpa rörelsen i vattnet vilket skulle resultera i att godset sprickor.
Så har jag fått det förklarat för mig.
Om du har svetsat i rostfri plåt så vet du också att det slår sig VÄLDIGT mycket om du har så tunna dimensioner som 4mm. Har svårt att tro att skarvar etc skulle klara av de rörelser det blir i plåten vid eldning, kanske kortsiktigt men inte under en längre tid.

Mina funderingar..kan ju var helt fel
 
Jo nog vet jag att det rör sig mycket när man svetsar i det...

Det finns ju en panna som tillverkas i rostfritt om jag minns rätt. En "lyx"panna, rejält dyr. Har för mig att den kom från tyskland eller österrike, hittar dock inte igen den på nätet... Tips?

Att den skulle bli bulig inuti tror jag inte kommer hända, Man har ju tryck från baksidan iom vattentrycket i pannan. Det som jag oroar mig för är om det börjar spricka efter en tids användning...
Samtidigt så kan man ju inte jämföra med att värma en lös plåt riktigt varm, då rör den sig ju mycket eftersom den blir riktigt het. i en panna har man ju hela tiden vatten på baksidan som kyler, plåten borde inte bli så jäkla het...
 
Tror den rostfria pannan du syftar på är Windhager, tror dom heter så..
 
Det hade inte varit första gången jag har fel. Kör på! Kan bli väldigt intressant att följa bygget om du vill göra en tråd om det.

Lycka till
 
Redigerat:
Indus skrev:
Finns tydligen olika skolor, hitta dessa länkar efter lite sökning.

[länk]

[länk]
Tyckte jag utläste av bägge webbsidor att rostfritt ej är lämpligt till vedpannor !
 
Rostar en panna sönder inifrån så är det syre i vattnet, bättre att åtgärda felet än symptomen...
 
Bygg ingen panna i rostfritt det materialet är bra mot rost men inte där det blir hett det bränner ur plåten så den blir skör bygg hellre i väl tilltagen svartplåt. Tror tiden till att värma pannan inte skiljer mycket beroende på plåtvikten det är vatten innehållet som avgör.
 
Mmm... Verkar lite osäkert om det skulle fungera...
Windhags pannor är ju tydligen tillverkade i rostfritt iaf.

Tror tiden att värma upp pannan borde skilja en del iaf, om plåten i pannan väger 400 kilo jämfört med 200 kg så borde det göra skillnad...
Det går åt effelkt att värma 200 kg järn från 20 ->80 grader...

Få se hur jag gör...
Ska åka oc spionera lite på en V33, ta lite bilder och mått.
Sen blir det till att börja rita upp allt i 3D...
 
Masonitpressen på jobbet är byggd i rostfritt .
Väger cirka 300 ton och håller dryga 220 graders temp .
Har tuffat på sedan -69 utan större ombyggnationer .
 
Hmm är inte energiinnehållet i stål lågt, Har för mej att jag hörde att 100 kg innehåller samma mängd energi som ca 10 liter vatten så det är nog låg vattenmängd du ska eftersträva..
Gör du en kopia av V33/V65 så gör den högre så du får större vedutryme, Gärna så den rymmer över 200 liter ved el så stort du kan.. Med en högre panna så får du längre tuber vilket ger lägre rökgastemp=bättre verkningsgrad men effekten blir oförändrad..
Dubbelt så hög eldstad=240 liters vedutrymme :)
Ladda 4 m3 på ett ilägg som brinner typ 7-8 tim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.