1 838 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Dyrt med värmegolv direkt på betong?
Bollar olika idéer kring värmegolv på oisolerad betongplatta i källaren, rör sig om ett litet utrymme på ca 6 kvm.
Vad tror ni kostnaden blir för drift per år med:
Alt1: Vattenburet som är på de månader som elementen är på.
Alt 2: Elslingor som är på året runt
Obs! Endast komfortvärme, ska ha kvar radiatorer.
Man måste ju räkna med en del värmeförluster nedåt.
Önskar bara hjälp med en uppskattning av kostnader för drift.
Vad tror ni kostnaden blir för drift per år med:
Alt1: Vattenburet som är på de månader som elementen är på.
Alt 2: Elslingor som är på året runt
Obs! Endast komfortvärme, ska ha kvar radiatorer.
Man måste ju räkna med en del värmeförluster nedåt.
Önskar bara hjälp med en uppskattning av kostnader för drift.
Ett försök till uppskattning ...
Källargolv, värmemotstånd ca 4.4 m2/K/W
6 grader under plattan, 24 grader i värmt golv
-> 6*18/4.4=24W = 240:-/år om EL , men du har redan nu (innan golvvärme) en viss förlust nedåt
uppskattar förlust nu utan värmegolv ca
6*12/4.4=16W
Det gör ca ca 80:-/ år i ökad EL-kostnad jmf ingen värme. Om vatten på 1/2a året så blir EL 40:- dyrare (samma kostn/kwh).
Men troligtvis kommer du ha varmare i rummet än nu så man kanske ska räkna med något mer.
Källargolv, värmemotstånd ca 4.4 m2/K/W
6 grader under plattan, 24 grader i värmt golv
-> 6*18/4.4=24W = 240:-/år om EL , men du har redan nu (innan golvvärme) en viss förlust nedåt
uppskattar förlust nu utan värmegolv ca
6*12/4.4=16W
Det gör ca ca 80:-/ år i ökad EL-kostnad jmf ingen värme. Om vatten på 1/2a året så blir EL 40:- dyrare (samma kostn/kwh).
Men troligtvis kommer du ha varmare i rummet än nu så man kanske ska räkna med något mer.
Tack det var ju inte så mycket pengar per/år, inte ens med el.largab skrev:Ett försök till uppskattning ...
Källargolv, värmemotstånd ca 4.4 m2/K/W
6 grader under plattan, 24 grader i värmt golv
-> 6*18/4.4=24W = 240:-/år om EL , men du har redan nu (innan golvvärme) en viss förlust nedåt
uppskattar förlust nu utan värmegolv ca
6*12/4.4=16W
Det gör ca ca 80:-/ år i ökad EL-kostnad jmf ingen värme. Om vatten på 1/2a året så blir EL 40:- dyrare (samma kostn/kwh).
Men troligtvis kommer du ha varmare i rummet än nu så man kanske ska räkna med något mer.
Jag tänkte att man kanske måste ösa på med mycket el för att golvet skulle upplevas som hyfsat varmt pga förlusterna nedåt.
Finns smidiga paket, t.ex. detta från LK.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/pdf/lk/L12-5.pdf
Det är upp till 5 kvm men det går säkert att skippa lite under några skåp eller så så att du får ihop 5 kvm istället för 6.
Finns på Jula bl.a http://www.jula.se/golvvarme-134944 för 4k
http://golvvarmebutiken.se/catalog/pdf/lk/L12-5.pdf
Det är upp till 5 kvm men det går säkert att skippa lite under några skåp eller så så att du får ihop 5 kvm istället för 6.
Finns på Jula bl.a http://www.jula.se/golvvarme-134944 för 4k
http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=101
är en annan variant med 15 mm isolering samt inbyggda värmefördelningsplåtar.
Om man är nöjd med befintligt fall så kan man limma klinkers direkt på. Bygger väldigt lite. Finns bla på rinkabyrör.
OBS då det är en hall som ska värmas så har du troligtvis en ytterdörr där med. Då har du betydligt lägre temperatur utanför på vintern (kanske < -20 ibland) och då blir värmeläckaget mycket större än vad jag räknade på ovan. Jag skulle gå på LK-systemet med lite isolering samt värmefördelningsplåt (se länken).
är en annan variant med 15 mm isolering samt inbyggda värmefördelningsplåtar.
Om man är nöjd med befintligt fall så kan man limma klinkers direkt på. Bygger väldigt lite. Finns bla på rinkabyrör.
OBS då det är en hall som ska värmas så har du troligtvis en ytterdörr där med. Då har du betydligt lägre temperatur utanför på vintern (kanske < -20 ibland) och då blir värmeläckaget mycket större än vad jag räknade på ovan. Jag skulle gå på LK-systemet med lite isolering samt värmefördelningsplåt (se länken).
largab skrev:[länk]
är en annan variant med 15 mm isolering samt inbyggda värmefördelningsplåtar.
Om man är nöjd med befintligt fall så kan man limma klinkers direkt på. Bygger väldigt lite. Finns bla på rinkabyrör.
OBS då det är en hall som ska värmas så har du troligtvis en ytterdörr där med. Då har du betydligt lägre temperatur utanför på vintern (kanske < -20 ibland) och då blir värmeläckaget mycket större än vad jag räknade på ovan. Jag skulle gå på LK-systemet med lite isolering samt värmefördelningsplåt (se länken).
Japp, det är precis vid en ytterdörr.
Liknande trådar
-
Jord direkt mot puts på källarväggen?
Grund & Markarbeten -
Huvudsäkringen går direkt vid elbilsladdning
Laddboxar & Elbilar -
Plåttak direkt på spont?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Klipp Gräsklippare - startar o dör direkt igen
Trädgårdsmaskiner -
Behålla direktel eller konvertera dyrt
Värme allmänt