Bollar olika idéer kring värmegolv på oisolerad betongplatta i källaren, rör sig om ett litet utrymme på ca 6 kvm.

Vad tror ni kostnaden blir för drift per år med:

Alt1: Vattenburet som är på de månader som elementen är på.
Alt 2: Elslingor som är på året runt

Obs! Endast komfortvärme, ska ha kvar radiatorer.

Man måste ju räkna med en del värmeförluster nedåt.

Önskar bara hjälp med en uppskattning av kostnader för drift.
 
Vad har du för uppvärmning, el, ved, pellets, fjärrvärme, värmepump..??
 
Ett försök till uppskattning ...
Källargolv, värmemotstånd ca 4.4 m2/K/W
6 grader under plattan, 24 grader i värmt golv
-> 6*18/4.4=24W = 240:-/år om EL , men du har redan nu (innan golvvärme) en viss förlust nedåt
uppskattar förlust nu utan värmegolv ca
6*12/4.4=16W

Det gör ca ca 80:-/ år i ökad EL-kostnad jmf ingen värme. Om vatten på 1/2a året så blir EL 40:- dyrare (samma kostn/kwh).
Men troligtvis kommer du ha varmare i rummet än nu så man kanske ska räkna med något mer.
 
largab skrev:
Ett försök till uppskattning ...
Källargolv, värmemotstånd ca 4.4 m2/K/W
6 grader under plattan, 24 grader i värmt golv
-> 6*18/4.4=24W = 240:-/år om EL , men du har redan nu (innan golvvärme) en viss förlust nedåt
uppskattar förlust nu utan värmegolv ca
6*12/4.4=16W

Det gör ca ca 80:-/ år i ökad EL-kostnad jmf ingen värme. Om vatten på 1/2a året så blir EL 40:- dyrare (samma kostn/kwh).
Men troligtvis kommer du ha varmare i rummet än nu så man kanske ska räkna med något mer.
Tack det var ju inte så mycket pengar per/år, inte ens med el.

Jag tänkte att man kanske måste ösa på med mycket el för att golvet skulle upplevas som hyfsat varmt pga förlusterna nedåt.
 
xilak skrev:
Vad har du för uppvärmning, el, ved, pellets, fjärrvärme, värmepump..??

Vi har fjärrvärme med radiatorer i källaren.
Det lilla hallgolvet som ska ha golvvärme är bara komfortvärme för att det inte ska bli iskallt.
 
Fler som är sugna att räkna ett överslag på detta?
 
Tina123 skrev:
Fler som är sugna att räkna ett överslag på detta?
Nä, men däremot rekommendera att lägga vattenburen golvvärme när Du ändå har det i hela huset och värmeförlusterna är så pass små.
En av dom stora fördelarna med golvvärme är ju att slippa radiatorerna. d^_^b
 
http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=101
är en annan variant med 15 mm isolering samt inbyggda värmefördelningsplåtar.
Om man är nöjd med befintligt fall så kan man limma klinkers direkt på. Bygger väldigt lite. Finns bla på rinkabyrör.
OBS då det är en hall som ska värmas så har du troligtvis en ytterdörr där med. Då har du betydligt lägre temperatur utanför på vintern (kanske < -20 ibland) och då blir värmeläckaget mycket större än vad jag räknade på ovan. Jag skulle gå på LK-systemet med lite isolering samt värmefördelningsplåt (se länken).
 
largab skrev:
[länk]
är en annan variant med 15 mm isolering samt inbyggda värmefördelningsplåtar.
Om man är nöjd med befintligt fall så kan man limma klinkers direkt på. Bygger väldigt lite. Finns bla på rinkabyrör.
OBS då det är en hall som ska värmas så har du troligtvis en ytterdörr där med. Då har du betydligt lägre temperatur utanför på vintern (kanske < -20 ibland) och då blir värmeläckaget mycket större än vad jag räknade på ovan. Jag skulle gå på LK-systemet med lite isolering samt värmefördelningsplåt (se länken).

Japp, det är precis vid en ytterdörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.