Tjenare.
Jag tänkte fylla bjälklaget(195mm) med kutterspån. Det är ju stenhård packat i plastpåsen men hur mycket innehåller en påse i "färdigisolerat och uppfluffat" stadie. Kan man räkna på nån faktor typ 1 kubik hårdpackat spån ger x kubik isolering?

//Benke
 
Känner inte till men varför tar du inte cellulosa isolering i stället..bättre isolering samma fina egenskaper som kutterspånet men är inte brandfarligt genom saltinblandning.
Dessutom ljuddämpar det jättebra och sjunker minimalt jämfört med kutterspån ..du undviker golvdrag köldspalter.
Cellulosa finns också i skivor
 
Främsta anledningen är att jag fått den gratis. Hade jag köpt isolering så hade jag valt en annan :)

//Benke
 
Mikael_L
Är det alltså mellanbjälklaget mellan två (uppvärmda) våningar som ska isoleras?
 
nej, det är trossbotten, glömde skriva det. Blir en gäst/bastustuga på plintar

//Benke
 
Mikael_L
Ja OK.
Jag har nämligen lite tankar om mellanbjälklag, som jag tänker genomföra själv, men då var det ju inte speciellt intressant i detta fall.

Jag har tyvärr inget svar på din fråga om hur mycket det expanderar.
Men å andra sidan, ska det vara ett under vintern uppvärmt utrymme vill du kanske ha så bra isolering som möjligt ?? I så fall har ju mineralull bättre isolervärde än kutterspån.
 
Vi kommer nog inte ha det uppvärmt på vintern, inte i början i allafall. Använder stugan från påsk till okt så nu i första hand får plånboken tala. Kommer ha 220mm bärlina och sen 195mm bjälklag så om man vill så kommer det finnas möjlighet att mer än dubbla isoleringstjockleken i framtiden.
 
jag har just isolerat med kutterspån och volymen beror ju på hur stor påsen är? jag ringde runt till olika firmor och kollade. rs-produkters hårdpackade påsar t ex uppgav de är 550 liter utkrattat och det stämde ungefär med den leverantör jag använde, kanske var det något mindre volym. kolla deras hemsida om du kan få fram måtten på förpackningen, kommer inte ihåg det tyvärr.
 
I en trossbotten ska det nog inte ligga så fluffigt utan man trycker in under varje golvbräda man lägger. I annat fall så sätter kutterspånen ihop sig och man får ett kallt golv. Man orkar nog inte packa så hårt som det är gjort i påsarna så det blir nog större volym, men inte mer an x2 är min tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.