M
Hej

Jag ska med utgångspunkt Amerikans Veranda-känsla bygga altan med tak. Måtten på golvytan ca 6,60 (husets bredd) och 4 m djup. Ovan detta ett tak med sk hipped roof enligt bifogad bild. Måtten är helt fel och så funderar jag över att inte ha det nedre regelverket utan endast de reglar som ger taklutningen. Taket ska täckas med shingel eller aluzink. Jag undrar över dimensioneringen för taket på stolpar, bärlinor och regelverk och hoppas ni kunniga kan komma med förslag. Jag undrar också över taklutningen, om det på 4m räcker att höja 60 cm i bakkant? Jag skickar också med en bild på huset där altanen ska sitta om några månader. :)

Tack på förhand!
 
  • SketchUp model 1.jpg
  • P1020195-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt hämtar du taklutningen från dom utbyggnader som du redan har...
Om jag var dig så skulle jag sätta en markis i kåpa med elmotor och värme för dom amerikanska verandorna finns i södra USA och används när kvällarna är heta men ditt hus finns i Sverige där ljuset inte finns halva året och vill du ha det mysigt på altanen så kör du bara ut markisen
 
M
byggarätt skrev:
Normalt hämtar du taklutningen från dom utbyggnader som du redan har...
Om jag var dig så skulle jag sätta en markis i kåpa med elmotor och värme för dom amerikanska verandorna finns i södra USA och används när kvällarna är heta men ditt hus finns i Sverige där ljuset inte finns halva året och vill du ha det mysigt på altanen så kör du bara ut markisen
Tack byggarätt! d^_^b

Ja, markis har jag övervägt men vill gärna ha fördelen med ett täckt tak för att kunna ha kvar alla möbler torra och fina hela året. Vad gäller taklutningen så är det ett tacksamt tips att titta runt på gården så jag får en fin helhet. Men jag undrar också över vad för lutning som kan bli bra på ett sådant tak som jag tänkt mig, räcker det tex att höja det 60 cm i bakkant på fyra meter?

Vänligen / Mittbygg
 
Ola78
60 cm på 4 meter om motsvarar 8,5 graders vinkel. Vad har du för vinklar på byggnaderna runt om?
 
  • Gilla
Åsa Gelin
  • Laddar…
M
Ola78 skrev:
60 cm på 4 meter om motsvarar 8,5 graders vinkel. Vad har du för vinklar på byggnaderna runt om?
Tack Ola78

Byggnadernas tak runtom är naturligtvis brantare. Husets tak är ett mansardtak med rejäl brant och utbyggnaderna har väl något i stil med 27-30 grader skulle jag tippa. Men jag tror inte att jag kan eller behöver hålla mig till det då altanen kommer upplevas som en naturlig del av huset och att det är naturligt att det kommer ha sin mindre brantare lutning iom att det är ett sk hipped roof tak.

Ola78 - hur räknade du ut lutningen. Något med cos va? Jag har glömt min matte c sedan några år då jag jobbar inom ett helt annat område.

Vänligen / Mittbygg
 
Ola78
Jag räknade ut vinklen genom att ta 600/4000=0,15 Sen måste du ha en miniräknare med sin, cos och tan. Ta 0,15 tan upphöjt till 1(det är 2:a kommandot på tan-knappen) då får du fram vinklen.
 
M
Johan_från_lund skrev:
och en massa bra inspirationsbilder här: [länk]
Tack för länkar! Kanonbra lathund och fina inspirationsbilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.