Hej!
Jag hade dragit om allt TV-kablage och kollat så att tv:n fungerade. Planen var att koppla in en extern tv-tuner i ett annat uttag. När jag kopplar in antennsladden blixtrar det till och all el kortsluts.
Döm om min förvåning. :surprised:
Någon annan som varit med om liknande? Vad beror detta på?

Det slog mig att jag borde ha en slutdämpare på det uttaget. Stämmer det?
Jag har hittat en på Kjell & Co, som jag kan ha direkt på kabeln: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37071&path=

En stor fråga är: vad har tv-nätet med elen att göra? ???

Tips på hur jag ska lösa detta är välkomna!
 
Var Det jordfelsbrytaren som löste ut.
Om det var det så är det fel på den tuner som troligen är inkopplad ojordat. Den blev strömförande och skickade ut strömmmen i skärmen på antennkabeln. Och när du stoppade in den i antennuttaget gick strömmen till jord och jordfelsbrytaren löste ur, eller ?
 
Japp, jordfelsbrytaren löste ut!

Det ett ojordat uttag som sitter i rummet där jag kopplande in tv-tunern. Attans också... :-/

Vad göra? Jag har köpt tv-tunern privat, men vid köpet fungerade den utan problem. Var skillnaden att den var inkopplad till ett jordat uttag?

Har en del andra ojordade uttag, men apparaterna som är inkopplande där är det med andra ord förmodligen inte något fel på?

Förresten, kan det vara så att det är fel på 12-volts-transformatorn? Den är ju ojordad...
 
Efter diverse testande har jag hittat det egentliga felet!

Det är min Samsung-skärm som ger "bakström" på via polerna 4, 11, 12 och 15.

vga.gif

Därför blir antenningången på tv-boxen strömförande och jordfelsbrytaren löser ut.

Enligt Samsungs support ska det gå ström via de polerna. Men när jag mäter på en Hyundai-skärm, så finns där ingen ström. Skumt...

Får se om distributören av tv-boxen har någon lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.