Bröt upp ett gammalt laminatgolv från köksgolvet. Det var lagt på en plastmatta som förmodligen är ursprunglig (1978) med ett lager lumppapp mellan. På några ställen fanns mögel (gröna och svarta fläckar som luktade typiskt mögel när man kom nära) på undersidan laminatskivorna, i pappen och på ovansidan plastmattan. Jag kastade snabbt ut all lumppapp och laminat och skar bort mattan på alla ställen där den var missfärgad. Under plastmattan ser det bra ut.

Jag är lite förvånad att det inte luktade mer. Det största området var en dryg halvmeter i diameter, men det luktade inte speciellt mycket. Det var inte blött. Jag antar att nån spillt vätska nångång som kommit igenom laminatet men sen inte torkat upp så lätt.

Behöver jag göra nåt mer i saneringssyfte?

Jag kommer att ta bort all plastmatta och sen ska det på med flytspackel och sen klinker.
 
Om det ser ok ut under plastmattan så har du bara ev möggelsporer kvar dessa måste du sanera om du har ett trägolv under så kan du ta en trasa med balsamterpentin men var försiktig det är brandfarligt och torka av bräderna med men var noggrann att det är naturligt terpentin för det innehåller träets naturliga skyddsmekanismer mot svamp och mögel...se till att du vädrar för det är farligt att andas in.
Se till att du eldar upp trasorna utomhus så slipper du ev självantändning.

Klinker är inte vattentätt samt du slår sönder allt du tappar och det spricker lätt när det ligger på trägolv..
Varför inte slipa undergolvet och måla?
 
Tack för tipsen.

Det är golvspånskivor under plastmattan.

Det finns inget golv som får full pott på alla variabler. Men vi har funderat en hel del på de olika alternativen och gjort avvägningar mellan för- och nackdelar.

Klinker är inte vattentätt, men jag antar att det inte uppför sig sämre än ett trägolv eller parkett i den bemärkelsen -- framförallt inte sämre än ett laminat på en plastmatta.

Det ska flytspacklas med erforderlig tjocklek och armering som jag hoppas ska säkerställa att det inte spricker något klinker.

Att saker går sönder är nog sant, dock använder vi inget dyrt porslin.

Vi har lagt in klinker i hallen och det känns så jäkla rejält och slitstarkt.
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.