Vi ska byta fasad på vårt hus och står nu i valet mellan finsågat eller hyvlat virke. I flera böcker har jag läst att man traditionellt använt hyvlat virke vid målning med linoljefärg och det rekommenderar även färgtillverkaren (Allbäcks). Är det någon som kan kan föklara fördelarna med linoljefärg på hyvlat virke jämfört med finsågat? Och var kan man köpa hyvlat virke? Har ringt till brädgårdarna här omkring och de tror att vi har missuppfattat när vi säger att vi ska ha hyvlat virke till fasad. Skiljer det mycket i pris mellan hyvlat och finsågat?

Tack på förhand!:)
 
Linoljefärg ska strykas ut tunt för att den ska härda på rätt sätt. Finsågat virke har en grövre yta vilket gör det svårare att stryka ut färgen ordentligt. Vi köpte hyvlad panel från ett mindre lokalt hyvleri, till ett jämförbart pris.

 
Redigerat:
Har målat icke hyvlat virke och det fungerar utmärkt. Allbäcks linoljefärg skall inte strykas lika tunt som andra fabrikat rekommenderar. Menar inte att blaska på men den skall faktiskt dras på i något tjockare lager. Sedan att det är lättare att stryka hyvlat virke är en annan femma.
 
Plastfärgerna står ju för 90, eller 99% eller vad det kan vara av utomhusmåleriet idag och med plastfärg så sitter färgen bättre på en grövre yta, dvs sågad. Personalen på brädgårdarna utgår från det som är mainstream när man frågar efter fasadpanel och många är också okunniga om skillnaderna i hur linoljefärg fungerar jämfört med plastfärg. Linoljefärg bättre på en hyvlad yta som inte har tusenmiljoner små taggar som var och en bildar ett möjligt litet hål i färgskiktet. Jag tror inte det finns något ämne som jag har behövt diskutera så mycket med entreprenörer som har gjort byggnadsvårdsjobb utan att dom kanske riktigt har dom mer ingående kunskaperna om det.
 
Tack för förklaringarna!

Vi har börjat leta runt efter hyvlat fasad men det verkar svårt att komma över till vettiga priser. Alternativet är att man helt enkelt vänder på brädorna och använder den hyvlade baksidan. Vad tror ni om det?

Är det någon som har tips om ett mindre hyvleri/sågverk som finns i trakterna kring Kungsbacka/Kinna/Varberg/Göteborg?
 
Är det inte någon profil på brädorna, pm det är det så ska man definitivt inte spara in genom att använda oprofilerade brädor, det förtar så mycket av intrycket. Vända och använda baksidan kan man ju göra om dom inte spårar baksidan. Jag tänker alltid att man inte ska spara på materialet, det är i allafall den mindre delen av kostnaden. Om man redan sparar in genom att göra jobbet själv har man ju ändå sparat en bra slant.
 
Jag hade vänt brädorna, kan inte se något problem med det (om de är ospårade). Kan dock se stora problem med linoljefärg på icke-hyvlat virke. Har provat, och faktiskt till och med sådant som är väldigt lent slipat är betydligt trögare att måla än hyvlat. Har kört med Ottossons färg.
 
  • Gilla
Bucken01
  • Laddar…
Det går också att köpa en begagnad planhyvel, eller billig ny, hyvla själv, och sälja när man är klar. Allt beror på hur man väderar sin tid.
 
I Ottossons arbetsbeskrivningar för målning utomhus står det: Underlag sågade|hyvlade träytor.

Han har tom en arbetsbeskrivning där underlaget skall vara sågat trä:

"MÅLNING MED STANDARDKULÖR EN STRYKNING
Underlag sågat trä. Ger matt glans. Välj en standardkulör och blanda enligt följande: 50% färg | 40% rå linolja | 10% terpentin. Stryk färgen i ett jämnt lager. Färgen har så god täckförmåga att ytan får kulör av denna enda strykning. Underlaget suger in överskottet av linoljan och ytan får matt glans efter ett dygn. Denna enkla behandling är lämplig på plank, staket och fasader där man önskar en slamfärgsliknade effekt."

Målar själv med Ottossons färg på sågat trä. Det fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
tedkron
  • Laddar…
Det går utmärkt att måla med linoljefärg på sågat virke. Jag målar allt med linoljefärg. Hyvlat och sågat virke. Det man måste tänka på, är att man måste spä ut färgen med terpentin. Sågad yta kräver en tunnare färg. Prova dig fram. Jobba in färgen. Du kan nog få lite kramp i handleden och en blåsa på fingrarna. Men det går över. Lycka till.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
konstigt att dom vill att man ska hyvlat virke.
renoverande en k märkt kåk där skulle det bara va sågat virke.

sen är ju inte linolje färg den lättaste att arbete med. det skulle strykas 6 gånger med olika förtunnade blandningar. plus en färdig strykning
 
Det är inte konstigt. Förr i tiden ville man att det skulle se ut som ett stenhus. Hyvlat virke var en förutsättning för att det skulle se så likt ut som stenhus. Man har blandat sand i färgen för att man ska tro att det är stenhus.
 
S
denna gård byggdes ej på den tiden. jag vet vad du menar.
 
Viket år är det vi pratar om? Före 1940? Vad använde man för färg då på den tiden?
 
Jag har beställt hyvlad dubbelfasspontade bräder för ytterpanel. Som lagervara hade brädgår'n bara sågad yta. Jag ska panela om mitt hus från 1904 i sommar och för mig är det blank linoljefärg som gäller på slät träpanelfasad. Sedan mattas den förhoppningsvis vackert med åren.

Min mor och hennes snickare kunde inte kommunicera något vidare utan snickaren satte upp sågad panel inomhus i hennes sommarstuga. Sedan skulle hon måla linoljefärg på det. Hon fick slita för det vara mycket tyngre när det är massa fiber som gör det strävt, och färg gick det år. Att resultatet, vit blank linoljefärg på sågad yta, bara ser flottig och svettig ut och den ojämna ytan accentureras är en annan sak. Så här i efterhand kanske man skulle göra om det med en matt färg istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.