Nu vet jag ju inte förutsättningarna i ditt område. Men jag känner till ett ställe där man ville bygga lite större på en sommarstugetomt. Det var tillåtet att bygga 60kvm.

Detta gällde en obebyggd tomt. Ägaren styckade tomten till 2 tomter, och byggde 1 länga på resp. tomt. Med en altan mellan. Husen sitter inte ihop någonstans, vet inte hur planlösningen ser ut i detalj. Men det är typ kök i ena huset och sovrum i det andra.
 
Steksmar skrev:
Det har diskuterats mycket ang den nya bygglagen som kommer i maj, skulle den kunna hjälpa mig på något sett?
Nej, jag tror inte det. De största förändringarna i nya PBL handlar om krav på kortare handläggningstider och fler platsbesök av kommunens bygglovsavdelning (så räkna med högre bygglovsavgifter alternativt högre kommunalskatt för att finansiera fler handläggare...)
 
men att ett bygglov vinner lagakraft efter en månad, skulle inte det kunna hjälpa?
kontra 10år som det är i dagsläget...?!
 
Det jag reagerar på är att man "kan" få ha olika åsikter i frågan i ett och samma hushåll. Det vore mer rimligt att man har tagit på sig ansvaret för hela hushållet när en part skriver under. Okej om det gällde en fastighet som flera familjer äger och där man inte bor ihop, men att ett par ska få ha olika åsikter och att nejsägaren ska väga tyngre verkar väldigt märkligt.
 
mino skrev:
Det jag reagerar på är att man "kan" få ha olika åsikter i frågan i ett och samma hushåll.
Just därför har exempelvis kloka mäklare vanan att låta båda de säljande makarna underteckna köpehandlingar, oavsett om huset ägts av båda eller av bara den ena maken.
 
mino skrev:
Det jag reagerar på är att man "kan" få ha olika åsikter i frågan i ett och samma hushåll. Det vore mer rimligt att man har tagit på sig ansvaret för hela hushållet när en part skriver under. Okej om det gällde en fastighet som flera familjer äger och där man inte bor ihop, men att ett par ska få ha olika åsikter och att nejsägaren ska väga tyngre verkar väldigt märkligt.
Du har beklaglitvis missat missat omständigheterna i ärendet och trådens innehåll. Både grannen och byggnadsnämnden åsidosatte (glömde) att höra den andra lagfarne ägaren i fastigheten vilket länsstyrelsen påtalade. Bygglovet upphävdes, utöver konstaterad planstridig åtgärd, för ett sådant formfel som anses ha allvarlig tyngd..

Personlig integritet - är ett rättsligt begrepp. Rätten till åsiktsfrihet är skyddad genom lag och kränkning av den ses således som ett brott.
 
hempularen skrev:
Ja de kan göra så. Tidigare överträdelser är ingen ursäkt för nya. De tidigare kan också ev. vara så gamla att det var lite annat läge med rätten då.

Enkelt uttryckt så skulle ditt bygglov kunna dras in när som helst och ersättas med ett rivningsföreläggande inom 10 år. I det här fallet så innebär nog likabehandlingsreglerna att kommunen egentligen borde upphäva de redan beviljade loven i området.
ett bygglov kan bara upphävas av överprövande instans. aldrig av kommunen själv...

ett bygglov måste alltså överklagas av någon som har rätt att överklaga...
 
bergenudd skrev:
ett bygglov kan bara upphävas av överprövande instans. aldrig av kommunen själv... ett bygglov måste alltså överklagas av någon som har rätt att överklaga...
Det är formellt regelrätt vad du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.