I offerten från husleverantören har jag följande material i ytterväggarna

145 mm isolering
0,2 mm plast
Rpl 45*45
45 mm isolering
Ljungbergs panelwall 10*1200*2460 innanför gips
Norgips 13*900*2570

men av det jag har läst på forumet verkar det vara för lite. På energimyndighetens hemsida läste jag att vid nybygge bör man ha minst 200 mm helst mer.

Tycker ni att jag ska satsa på mer isolering?
 
Yes, även om ej vet var i landet du bygger

Be huslev tala om hur många kWh besparing som varje lager ytterligare isol ger, ta sen kostnaden för detta, multiplicera kostnaden med tex 0,039 (bottenlånet 3% ränta, 50 år) och dividera med kWh besparing. Detta blir den energikostnad för att stänga in den värme som annars gick till kråkorna.

så länge du hamnar under 1 kr/kWh så lönar det sig (definitivt vill jag påstå) att isolera mera
sen är det upp till var och en att sia om vad uppvärmningskostnaden blir på sikt, dvs hur många kr/kWh man tror det kliver upp till


 
Glömde säga det men jag bygger på Värmdö, Stockholm.
 
yes kvarstår
 
Be även husleverantören om ett genomsnittligt K-värde på väggen. Kolla sedan vad kommunen har för krav. Men det låter som en väldigt tunn vägg, och är det dessutom mycket fönster så kommer detta K-värde att bli högt. K-värde är ett mått på hur mycket värme väggen släpper igenom, och skall således vara så lågt som möjligt gärna under 0,20.
Lycka till. ::) Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.