Hej! Jag har kollat runt lite på forumet gällande skjutfönster. Jag tänkte köpa skjutfönster/dörrar och en del fasta fönster till en altan. Någon som har importerat och är det någon större prisskillnad från att köpa "svenskt"? Kvalite kontra pris. Det ska vara u-värde under 1,5 på fönsterpartierna.

//Daniel
 
Hej.

Jag fick en offert från polen på fönster men det skilde bara 10% från dom svenska offerterna jag tog in så jag vet inte om det är värt det. Risken är större och garantin är ju inte på samma villkor-
 
Det är precis det jag har upplevt när jag har kollat runt det är alldelles för lite skillnad för att det ska vara värt det. Problemet är väl att man vill komma ner i u-värde på skjutdörrarna. Dom andra kan vara vanliga fönster. Hur står sig skånska byggvarors grejer? Huggarn var tog du in offerter ifrån? Vilka firmor?
 
Kronfönster: 99.000:-
Polen: 71.000:- plus frakt cirka 15.000:-
Alviks Snickerifabrik AB: 104.000 plus frakt cirka 4.000:-

Vi har inte köpt dom än men här ligger kronfönster bäst till. Har för mig dom hade bäst u-värde också. Skånska byggvaror brukar ha bra priser men vet ej på fönster.
 
Ok men du har inte fått offerter direkt från fabrik i Polen?. Hört att skånska inte håller tätt på skjutfönster...
 
detta är en svensk som jag pratat med som importterar från polen. offerten var å engelska och i euro.
 
S
aramix
får du samma kvalite och garanti på grejerna så kör.
är allt till lagt på priset?
 
Redigerat av moderator:
det var inte jag som skrev tråden. vi ska inte ha fönstrena nu och det var ju inte samma kvalite. kronfönster är bättre och det skiljer bara 13.000:-
 
Har ej fått några priser däremot var jag i kontakt med en fönsterfabrik i polen direkt och det verkar som dörrar och skjutpartier inte är billigare där, men det var bara en firma så jag hari nget att jämföra med. Hade jag inte kollat på annat än pris hade jag tagit några billiga men jag vill ha isolerglas så därför hör jag mig för.
 
S
du kan ju kräva en en helt annan finish och garanti på grejerna i sverige.
 
För vilka pengar då det skiljde 150 000 från dyraste till billigaste firman .... buffel och båg säger jag bara...
 
SBH skrev:
du kan ju kräva en en helt annan finish och garanti på grejerna i sverige.
Säger du det? Jag har köpt det som av många anses vara Sveriges bästa fönstertillverkare, och den finishen var inget vidare. Garanti? Alla stora svenska fönstertillverkare hänvisar till samma "kvalitetsnormer", som de kallar det. Jag råder alla att noggrant läsa igenom vad som verkligen står där. Praktiskt taget alla avvikelser är tillåtna.
"Generella riktlinjer för bedömning av glas:
Defekter som blåsor, punktfel, repor, smutsränder eller smutssamlingar och dyl. som knappt är synliga på tre meters avstånd vid normalt dagsljus får förekomma.

Glassprickor betraktas inte som reklamation, om det inte direkt kan härröras till ett produktionsfel. Sprickor som kan uppstå pga. produktionsfel uppträder inom max ett år.

Missfärgning och avfärgande ytskikt tillåts på 10 % på framträdande och 50 % på skymda delar.
Ovanstående gäller också repor i ytskikt, ytsprickor, krackelering, ytsplittning, vitning, orenheter samt blåsor.

Synbara skillnader i ytskiktstjocklek, knottrighet, kratrar, apelsinskalyta, fingerskarvar och andra ojämnheter som mindre tryckmärken får förekomma på 50 % på framträdande och skymda delar.

Nyansskillnader mellan delar som avses vara lika samt glansskillnader tillåts på 50 % på framträdande och skymda delar.
Nyansskillnad kan förekomma på glaslist, fyllning samt spröjs."
En annan tråd om Elitfönster http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/149322-ska-elitfoenster-bara-halla-i-nagra-ar.html

Ytterligare en i Vi i Villa http://www.viivilla.se/Forum/tak-fasad-garage/elitfonsters-garanti-helt-vardelos-29157.aspx

Personligen kommer jag aldrig mera att beställa något från Elitfönster. Mycket beroende på det bemötande jag fått efter att ha betalat närmare 200 000 kr för mina fönster. Bilhandlare ligger ljusår före Elitfönster när det gäller att ta hand om reklamationer.
 
S
som privat person kommer den alltid ha problem. för att den ej kan så mycke hur man monterar fönster alltid eller hur man hanterar fönstren.
har vi fönster som är transport skadade åker dom tillbaka direkt.
vi låser in fönstrena så att dom bara hanteras då man ska montera fönster.
 
Redigerat av moderator:
Det var en vansklig meningsbyggnad, men jag ska hjälpa dig på traven.
Nej, den fönsterleveransen uppfyllde inte mina krav på kvalitet, som tydligen skiljer sig markant från Elitfönsters "kvalitetsnorm".
Nej, ingen okunnig har förstört några fönster, och det är inte där skon klämmer. Tillverkaren visade oss långfingret, hänvisade till sin kvalitetsnorm, och gjorde sig oanträffbar på diverse möten och gått-hem-för-dagen. Återförsäljaren sa sig inte kunna göra något heller. Därför blev vi stående med en fönsterleverans som inte gick att returnera. Jag betalar inte premium för att få undermålig kvalitet och till råga på allt bli totalt ignorerad.
 
Du har köpt fönstren från återförsäljare och det är han som är din motpart. Gör en
Besiktning och skicka utlåtandet till åf. Trist för honom om inte fabriken tar sitt ansvar.
Ställ krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.