Vad tror ni att det kan tänkas kosta om man tar in folk som renoverar ett radhus på 79 kvm? Det som gäller är i första hand 2 sovrum, 1 vardagsrum, 1 hall och 1 korridor med garderober som ska rivas och upp ska skjutdörrar, 1 vägg ska rivas mellan kök och vardagsrum, och en trapp med heltäckningsmatta (som ska bort) ska snyggas till. Allt ska göras, golv, tak, väggar, dörrar osv. Ja allt ska fixas överallt! Det är gult, luktar illa och är slitet från topp till tå. Ev. ska även köket göras men vi kommer kanske göra det själva.

Vad kan detta kalas kosta och hur anställer man folk? Finn det firmor som sköter alltihopa eller måste man samordna olika yrkesgrupper?

Hur lång tid är rimligt att detta tar? Vi vill ha det gjort innan vi flyttar in men har bara 1 månad på oss. Men pris framförallt, vad tror ni?? Gör vi det själva blir det halvdant + skulle ta oss 1 år...
 
Om ni bara har en månad för sjäva iordningfixandet så är mitt råd att ta en större byggfirma som har muskler att sätta in en hel del personal.
Dessa kan även sköta hela entreprenaden åt er så ni inte behöver tajma in olika hantverkare, då detta kommer med all sannolikhet skjuta er tidplan och alla kommer skylla på ngn annan.
 
Kan bara instämma. Eftersom jag ur själva frågan tolkar att ni är väldigt oerfarna inom husrenovering, så blir det helt ogörligt att försöka koordinera olika firmor och yrkesgrupper. Den korta tiden ni har på er ställer också till det. En månad räcker inte ens till väntetiden att få dit en rörmokare eller målare. Er enda möjlighet är att få någon som kan ta ansvar för hela projektet. All er energi kommer att gå åt till alla de beslut som ska fattas.

Vad det kostar är ju helt omöjligt att gissa. Man kan bara spekulera, säg att ni har i genomsnitt tre man på heltid under den månad ni har till förfogande, och att de tar typiskt 400 kr/timmen. Då hamnar ni på 210000 i arbetskostnader. Materialet, tja, kanske lika mycket.
 
Jag hoppas att ni menar tidsmässigt 1 månad från tillträde inte att ni nu har 1 månad på er. En riktigt bra firma som kan fixa helentreprenad bör vara uppbokad långt framåt. Ta in referenser och kolla upp byggfirmor och boka upp i tid.

Kostnaden beror mkt på val av material och hur underarbetet ser ut nu. Från kanske 60-70 000 kr med billigt laminat överallt och om ni har snälla väggar, trappa mm så att jobbet går snabbt och bara vill ha billigt ytskikt på trappan. Sen kan det bli upp till 200-300 000kr med exklusivare materialval.

Det rimliga är dock att räkna med runt 120 000-200 000kr för ett vettigt men prisvärt golv och målade tak och tapetserade/målade väggar. Detta förutsatt att ni inte rör badrum, kök etc. Ska ni ha mkt skjutdörrar etc så springer det snabbt iväg och om det är el eller rörjobb så kan även det bygga på mer i kostnad
 
Redigerat:
Har du bara 1 månad på dig får du nog flytta in ändå. Och göra på vanligt sätt. Renovera en sak i taget.
Varje yrkesgrupp vill ha tid på sig. Målaren vill inte ha en massa folk omkring sig som dammar ner färgen.
Likadant mattläggaren vill inte ha någon "ryggsäck" på ryggen.
Alternativet att en större byggfirma tar hand om allt. De kommer att säga. Okej vi kan ta ditt namn, så ringer vi när det finns någon ledig som kan komma att titta. Det finns ingen som sitter vid telefon och väntar på att en egnahemmare ska ringa. De har sina vanliga kunder att ta hand om i första hand
 
Jag skulle inte välja er linje att få till så fort som möjligt. Min strategi är alltid att fixa mycket välgrundade referenser om de hantverkare jag släpper in i mitt hus. Om jag vore er skulle jag scanna bekantskapskretsen och arbetskamraterna. Om ni får napp, gå vidare och begär oberoende referenser av hantverkaren. Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara att ni rådfrågar ert försäkringsbolag om duktiga bolag som år att anlita. Det har jag iofs inte provat men fick idéen från en kollega på jobbet som hade vattenskada. Hanteverkarna som kom från hans bolag var otroligt duktiga och nogranna. Kanske hade han tur, men det känns som att bolagen borde vara intresserade av att ha duktigt folk runt sig. I kollegans fall arbetade de hantverkarna i princip enbart med försäkringsbolag.

Om man inte har gjort all man kan i sin makt för att i första hand hitta bra folk som jobbar åt en så är risken stor att man återkommer till detta forum för råd i betydligt tråkigare ärenden än det du ar nu.

/Mattias
 
Ett bra sätt att få bra hantverkare är att fråga grannen, vilken de har anlitat. Sånt brukar sprida sig.
Jag skulle nog först sätta mig ner och göra en planeringslista. Och börja i rätt ände. Som rivning av väggar behöver man inte anlita kvalificerad arbetskraft till. Och riva mattan i trappan är tidsödande. Där finns pengar att spara. Ibland kan det bli billigare att anlita någon på löpande räkning. Om en byggare står för totalåtagande och ska ta in offerter från alla hantverksgrupper, det blir klart dyrare. Sedan har byggaren rätt att lägga på sitt arvode utanpå den kostnad som hantverkarna ska ha. Byggaren lägger så klart på för att gardera sig att det kan ta längre tid än beräknat.
När det gäller material kan det vara lönsamt att köra runt och titta själv vilket utbud det finns. Som ibland kör de med kampanjpriser; utnyttja det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.