Ska gjuta platta för sammanhängande garage o carport, 7 x 11m. Garageplattan kommer att hålla en temp på ca 10-15 grader o carportplattan kommer att ha -15 -25 grader vintertid. Känner att carportdelen kommer att lyfta o knäcka plattan. Rätt eller fel?
Ska vi dela plattan, vid garageväggen som skiljer dem åt, med en spalt, frigolit eller?
Vi ska mura, leca 25cm i bakkant (11m) för både garage o carport med återfyllning mot detta. Bör vi dela garagevägg o carportväggen där carport o garage möts? Jag menar, om vi delat plattan,
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle dela den plattan ja. Inte så mycket för frost som att det kommer att läcka massivt med värme genom betongen ut i carporten
 
Hej!

Jag ska också ha en platta på 15 x 8 m där ena delen kommer att vara carport och den andra delen verkstad.

Jag tänker mest att det kommer att bli en del spill med värmen till carportsplattan.

Jag förstår inte varför plattan (carports delen) skuile lyftas upp?

Kommer du att ha isolering under carports delen? Det kommer jag att ha. För att inte få någon skillnad när cellplasten trycks ihop. Sedan kommer det förhoppningsvis bli plussgrader under den ouppvärmda delen på plattan när man har isolerat den (pga värmen kommer underifrån).

Hoppas någon mer har synpunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.