Håller på att såga lite taklister och hörnen försöker jag få till utan gersågning som jag läst om i Gör Det Själv. Där ska man använda en lövsåg vilket jag trodde att jag hade en men den verkar heta rundsåg.Hur som helst den såg jag har är kass och måste bytas ut men vad är skillnaden på en rundsåg och lövsåg. Om man tittar på Bacho så har dom en rundsåg 301 och en lövsåg 302 och det som ser ut att skilja är sågdjupet eller är det andra skillnader?
 
En rundsåg skall du ha till det arbetet. Men du klarar dig inte utan någon typ av gersåg. Man gör gerningen på den sida som skall profileras med rundsågen för att skapa den kurva som man skall såga efter. Jag brukar använda vinkelslip om man kan hålla sig utomhus. Kolla filmklippet så förstår du ungefär hur det går till. Jag kör hela profilen med vinkelslipen. Det går svinfort och dammar som bara den.
http://www.youtube.com/watch?v=pPT4zaLpSHw&feature=related
 
Ska kolla på filmklippet imorgon för min dator funkar väldigt dåligt för tillfället men det låter väldigt intresant det där med vinkelslipen.
Gersåg har jag och har kommit så långt att jag ska såga ur själva profileringen på listen men som sagt min rundsåg är skräp. Ska köpa en Bacho och hoppas den är bättre.
Ska väl tillägga att listen jag ska kapa är en allmogelist med lite krånglig profilering medans det i tidningen beskriver en hålkärlslist, men jag hoppas det ska funka även på allmogelisten, fast "lite" krångligare blir det allt.
 
Kan du inte bara köpa ett nytt blad till din rundsåg ?

Pär H
 
pär h skrev:
Kan du inte bara köpa ett nytt blad till din rundsåg ?

Pär H
Det vore ju enklast men min såg spänner bladet så dåligt så jag får en båge på sågbladet när jag sågar och så antar jag att det inte ska vara?
 
Kan du inte bara dra isär sågen. En av mina rundsågar var nämligen dålig i spänningen så den bände jag isär och det gick bra.

Pär H
 
pär h skrev:
Kan du inte bara dra isär sågen. En av mina rundsågar var nämligen dålig i spänningen så den bände jag isär och det gick bra.

Pär H
Så har jag gjort men själva bågen verkar vara lite för klen så den fjädrar med när man får tryck på sågbladet.

Måste bara prova att köra med vinkelslipen då det såg rätt enkelt ut på videon men vad använder du för slip/kap-skiva? Jag antar att det är bäst om den är så tunn som möjligt och det tunnaste jag har är en diamantkapskiva, kan det vara något?
 
Nej, det går inte med diamantskiva. Det skall vara ganska grovt sandpapper/smärgel med stödrondell i gummi. Men var beredd på att det dammar osannolikt mycket. Jag har gjort det inomhus en gång, men det är en rejält dålig idé.

Egentligen var det bra att du tog upp saken, för nu fick jag äntligen ändan ur vagnen och beställde en collins coping foot:
http://www.garymkatz.com/ToolReviews/collins_coping_foot.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.