Vad jag förstår så ger 900lm mer ljus än 350lm. Är det någon som vet hur mycket mer? Det är en stor prisskillnad (=så stor att den mer ljusstarka inte känns som ett alternativ) men jag vill samtidigt inte köpa något som inte ger bra belysning alls.

Kan tillägga att det rör sig om belysning till ett litet badrum (ca 3,5 m2) och det finns ett fönster i badrummet och vi skall även ha belysning över spegeln. Totalt räknar vi med 4 LED-lampor i taket.
 
lm är förkortningen för lumen, vilket är ett mått på avgivet ljus. 900lm är således mer än dubbelt mot 350lm.
350lm motsvara ungefär en gammaldags 40W matt glödlampa.
 
Hubbe2 skrev:
lm är förkortningen för lumen, vilket är ett mått på avgivet ljus. 900lm är således mer än dubbelt mot 350lm.
350lm motsvara ungefär en gammaldags 40W matt glödlampa.
Tack! I så fall borde väl 4 st 350lm räcka för ett litet badrum, eller vad tror du?
 
Det krångliga svaret på det är, beror på hur ljuset du vill ha. Men vist är troligen 1800 lumen tillräckligt i ett mycket litet badrum för de behov man oftast har där. Vill man räkna på det kan man göra enligt följande lm/A*verkningsgrad armatur=lx Om du har ett badrum som är 10Kvm och vi räknar på en förlust av ljus i armatur på ca 20% blir det 1800/10*0,8=144lux. Jämförbart är att man i svensk standard (Ljus och rum) på en arbetsplats i ett kontor eller klassrum räknar med att det behövs ca 500 lux.
Men det handlar lite om vad för armatur du sprider dem ur, hur mycket får du ut i rummet och på vilket sätt?
 
Misse skrev:
Tack! I så fall borde väl 4 st 350lm räcka för ett litet badrum, eller vad tror du?
Beror ju på hur de placeras, om man vill ha ljus tillräckligt för att damerna skall kunna sminka sig därinne osv.
Men min gissning är att 4x350 lm är tillräckligt
 
Hej!

Har själv ersatt 3st 25-30w halogenspottar i vårt badrum på 5,5kvm med 3st 3x1w warmvita ledspottar (tot. c:a 12w) - fungerar hur bra som helst. Gäller att ha bra ljusspridning på spottarna. 12w i stället för 75w känns riktigt bra.
 
Oj, glömde de två infällda10w halogenerna vid spegeln också.......de skall snart ersättas med G4 led på 1,8w st
 
Hej.

lm är egentligen inget bra mått att jämföra rundstrålande och riktade ljuskällor med... men det är en annan historia ;)

Eftersom du har spegelbelysning (arbetsplatsbelysning) samt ett fönster (naturligt infallande ljus), så skall du rimligtvis klara dig på 4x350lm vad jag misstänker är 4st 3x1W LED armaturer.

Stor del i svaret beror på vad du har för vägg/golvmaterial (ljust/mörkt, matt/blankt) samt placering av armaturerna.
Närmare ljusa väggar alt. riktat ljus mot ljusa väggar ökar känslan av ljushet i rummet.

Komplettera detta med en rundstrålande ljuskälla typ lysrör vid spegeln, så har du tillräcklig allmänbelysning i rummet samtidigt som du har bra arbetsbelysning vid spegeln.

Mitt tips:
Kör på 3x1W LED armaturer, fråga dessutom leverantören av dina LED-armaturer om han kan ge dig ett kondiagram för produkten...
Är de seriösa vet de vad det är och då kan du titta lite på johanirr's svar.

Lycka till d^_^b
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.