Fick jag göra som jag ville skulle jag bygga ett garage på minst 40-50m2 och en dubbel carport
 
Gör grunden samtidigt som husgrunden gjuts (under förutsättning att det är gjuten platta huset ska stå på).
Ska man ta hem grundentreprenör en gång till har jag svårt att se att det skulle bli billigare än att få den gjord samtidigt.
 
FredrikR, konstigt kan det tyckas men i mitt fall vart det billigare att ta "egen" entreprenad på plattan till garaget. Vi byggde huset på totalentreprenad, vet inte om det var anledningen till att det vart dyrare.

Men så här ser det ut med priser från min verklighet, hittade på offerten på plattan från husföretaget, 92 000 kr för 41 kvm 200 mm isolering och golvbrunn (~2200kr/kvm). Betalade till egen entreprenör 72 000 kr för 51 kvm 200 mm isolering och golvbrunn (~1400kr/kvm). Dvs billigare att ta in jobbet själv.
 
eran skrev:
FredrikR, konstigt kan det tyckas men i mitt fall vart det billigare att ta "egen" entreprenad på plattan till garaget. Vi byggde huset på totalentreprenad, vet inte om det var anledningen till att det vart dyrare.

Men så här ser det ut med priser från min verklighet, hittade på offerten på plattan från husföretaget, 92 000 kr för 41 kvm 200 mm isolering och golvbrunn (~2200kr/kvm). Betalade till egen entreprenör 72 000 kr för 51 kvm 200 mm isolering och golvbrunn (~1400kr/kvm). Dvs billigare att ta in jobbet själv.
Härligt. :)
I mitt fall gick garageplattan på runt 80-85tusen om jag minns rätt, jag gjorde då det mesta själv förutom grävning, utställning av balk och gjutning ("kompispriser" på samtliga köpta moment).
Polaren köpte grund av hustillverkare strax innan i samma storlek och betalade 75tusen för sin, utan att lyfta ett finger, eller ja han var med o la golvvärmen men det var allt.
Tilläggas kanske bör han köpte grund till huset samtidigt då. :)
 
Vi valde att bygga garaget själva. Tyckte att Myresjöhus var alldeles för dyra och värre blev det med den extrakostnad som kom till med allt extra vi ville ha; varmisolerat, vatten indraget etc. etc.
I slutänden har vi nog tjänat 60-70.000 på att bygga själv ( lösvirke ) och då kunde vi göra exakt som vi ville.
En semester "offrade" vi + att vi fick hjälp av en hel del kompisar.
Det enda vi inte gjorde själva var att gjuta grunden. Det gjorde samma företag som gjöt grunden på huset.
 
Hej!

Några puntker som kan vara väl värda att fundera på:

* behöver jag vatten/avlopp i garaget? Vet inte om avlopp tillåts längre, men vatten är alltid bra, Att sätta in en diskho modell mindre är toppen för bilgrejor och annat som man behöver spola av utan att springa in i tvättrummet och lorta ner.

* Kommer jag i framtiden att vilja bygga samman hus och garage? Planera plattan för det så ni inte ångrar er. Det jag har sett de senaste åren är att folk som inte från början bygger hus med inbyggt garage vill ha detta efter tiotalet år och då bygger amn en liten låda däremellan, av varierande utseende och kvalitet.

* Undvik slagportar om ni kan, vi köpte med detta och det är ett elände när det blåser, ligger snö och is etc, har också en tendens att svälla på höst och vinter. En elektrisk port kan man säkert få ner lite i pris om man köper ett helt garage.

* Glöm inte elen, med separat jordfelsbrytare

* Har ni kamin, kolla om ni inte kan bygga en extra "modul" dvs förlänga garaget med en extra förrådsmodul och och använd den som vedrum. Då slipper man mer eller mindre fula konstruktioner utomhus.

*Några små tips av en som byggt 3 hus under livets gång....


/Steve
 
Bygger dubbelgarage med förråd på 7,2*10,8m samtidigt med huset. Inte Fiskarhedens eget garage för det var för dyrt. Kör istället på Lövångers bygg. Har inte tänkt vara dumsnål på garagepunkten. Ett rejält garage med en ständig mekplats för hobbybilen och en ledig plats samt förråd för att inte garaget skall bli ett förråd ;-)

Tänkte gjuta plattan samtidigt som stora husplattan (blir billigast så enligt min entreprenör) och plocka med garaget själv senare när det finns tid över.
 
Har förstått från många att det skall vara billigast att ta plattan till garaget via totalentreprenaden på huset.. 8,7 x 4.2 m har jag fått offert från en husleverantör på cirka 55000 kr inkl moms oisolerad platta. Behöver man isolerad platta eller räcker det med oisolerad? Skulle gärna ha ett dubbelgarage men känner inte att tomten som är långsmal, tillåter detta.

Steve, tack för dina värdefulla synpunkter. Behöver man ej avlopp om man har vatten i garaget`? Isolerat eller oisolerat är ju också en fråga och det känns väl som isolerat garage är vettigast. Kostnaderna varierar dock kraftigt på det här området har jag lärt migl
 
Börja bygget med att uppföra ett rejält dubbelgarage hest helt murat i lecasten så klara du brandkrav och fukt.
Med erfarenhet av den dåliga logistisk många hustillverkare har är det bra att ha garaget till förvaring av material som kommer vid fel tidpunkt till bygget.
Ett låst eget garage för förvaring av bilen ger lägre försäkringspremie välj därför bort carport.
En fastighet utan dubbelgarage blir i framtiden svårsåld då många skaffar eget hus av den anledningen att de vill ha ett eget mekgarage.MLj
 
Med känsla, jag beskrev i mitt inlägg precis det omvända, dvs att det inte var billigare via totalentreprenaden på själva huset.

Avloppsbrunn i garaget är ett måste, oavsett om vatten finns indraget eller ej. Snö kommer att ramla av bilen och smälta.
 
Redigerat:
Med känsla skrev:
Steve, tack för dina värdefulla synpunkter. Behöver man ej avlopp om man har vatten i garaget`? Isolerat eller oisolerat är ju också en fråga och det känns väl som isolerat garage är vettigast. Kostnaderna varierar dock kraftigt på det här området har jag lärt migl
hej!

Jag formulerade mig dumt, jag avsåg golvbrunn, det vet jag inte om det längre är tillåtet med tanke på miljö och sånt. Men en lite mindre vask där man kan blaska lite är riktigt bra. Och till den vasken behövs absolut ett avlopp :)

Vi har alltid haft isolerade garage pga att man förvarar olika kemikalier som inte tål köldgrader. Dock i det senaste garaget fick vi inte ha golvbrunn och upplever absolut ett problem under vinterhalvåret att det bildas en mindre sjö på golvet efter att bilen stått inne i +3 under natten och allt snömos under den har smält. Har faktiskt börjat fundera på om det inte hade varit smartare med ett kallgarage/carport och sedan bygga ett isolerat förråd...Det blir MYCKET vatten, det kan jag lova.

/Steve
 
Vi resonerar så här i vårt nybygge:
1. Det blir troligen aldrig billigare att uppföra garaget än nu.
2. Plattan ska def. gjutas när husgrunden görs.
3. Garaget (enkelgarage+enkelcarport+förråd=50 kvm) kommer till nytta under byggtiden.
4. De möbler/flyttlådor som inte kommer in i huset av en eller annan anledning kan förvaras där efter inflytt.
5. En husfirma offererade ovanstående byggnad för 286' (inkl. crawfoord-port, isolering, taklucka, golvbrunn, ställningar etc ??). Tyckte vi var dyrt. Då föreslog de platta för 50' och att man sedan 'diskuterade' lösvirket med snickaren på plats. Tror det är vanligt, då detta kan bli en extrainkomst för snickaren.

Nu väljer vi inte husfirma utan lokal byggare för lösvirkesbygge och då bygger han hus&garage tillsammans, mtrl + arbetstid, ca 160'.
 
Mats Lj skrev:
En fastighet utan dubbelgarage blir i framtiden svårsåld då många skaffar eget hus av den anledningen att de vill ha ett eget mekgarage.MLj
Vad grundar du detta påstående på? Andelen husköpare som är seriöst intresserade av att meka bil är inte särskilt stor. Du kan ju vända på det - skippar du garaget så har du finansierat en ny bil.
 
har nu fått ett par offerter på platta till garage från två husleverantörer jag väljer bland. Den ena gav cirka 55 tkr och den andra cirka 38 tkr, för platta 4,2 x 8,7 oisolerat. Märkligt stor skillnad. Tar gärna en kommentar om prisläget.
 
Svar till mexitegel:Man kan inte jämföra en investering i ett i sten uppfört garage med ett bil inköp.Garaget växer i sig värdemässigt medan bilens värde halveras på några år.
Inte bara bilen man meckar med i garaget, det behövs utrymme att förvara underhålla och vårda hemmets maskiner och utrustning.
I många familjer arbetar båda utanför hemmet och allmänna kommunikationer passar inte därför behövs två bilplatser.
Folk vill unna sig något varför inte ett dubbel eller trippelgarage?/MLj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.