Jag skall ta upp ett hål i en tegelvägg och försänka en apparatdosa.

Jag har att tillgå dels en vanlig klassisk grön rotdosa, dels en spårdosa som tydligen skall vara speciellt framtagen för ändamålet. Länk: http://www.eldirekt.se/?artnr=1426136xx&cat_id=47
Tyvärr är de röda flärparna inga expandrar som jag trodde de var, utan bara vanliga plastlock.

Frågan som uppkommer nu är: Hur fäster jag dosan i hålet, så att det blir stabilt och bra? En skruv i botten läste jag någonstans är ingen bra lösning. Hur brukar ni göra?
 
Lim, spackel, skruv vad som helst.
Det gäller bara att vara finurlig och få dit den. :D
 
I tegelväggar brukar jag använda nån typ av murbruk
 
  • Gilla
TAL
  • Laddar…
jag brukar ta vanliga dosor och använda de skruvhål som finns i hörnen på på den fyrkantiga baksidan, dosor typ Thorsmans. Den dosan du visar tycker jag personligen är skit av flera anledningar, dels så är dom spår som finns för skruv på tok för smala och bräckliga, dom spricker sönder och sen är det ett jädra skit när stussen sitter långt fram för när väggen ska putsas eller kaklas så ligger rören/slangen för nära ytan och i de flesta fall kommer det att "bukta" ut i väggen precis ovanför dosan. Det dom använder som argument att det skulle vara bra med stuss långt fram ställer till problem sen i nästa moment istället.

Men dom är ju billiga......
 
EyEr0n skrev:
Lim, spackel, skruv vad som helst.
Det gäller bara att vara finurlig och få dit den. :D
elmont skrev:
I tegelväggar brukar jag använda nån typ av murbruk
Lim och murbruk föreslaget, men fäster det tillräckligt bra mot plasten?

Glufsglufs skrev:
jag brukar ta vanliga dosor och använda de skruvhål som finns i hörnen på på den fyrkantiga baksidan, dosor typ Thorsmans.
Hmm... jag skall alltså knacka upp ett fyrkantigt hål istället för ett runt...
Det var ingent dumt förslag, och blir ju inte så jobbigt om det är 1 hål, men hur gör du om det är många hål och du inte kan använda hålsågen?
 
Jag använder aldrig hålsåg, jag bilar med bilspett som ser ut som en avlång sked ungefär, jag tror den kalas spårmejsel.
 
Glufsglufs skrev:
Jag använder aldrig hålsåg, jag bilar med bilspett som ser ut som en avlång sked ungefär, jag tror den kalas spårmejsel.
Oj, här i fastigheten råder det bilningsförbud i väggarna. Teglet är murat med något gammalt kalkbruk, vilket gör att stenarna runt om släpper om man bilar. :(
Hur skulle du gjort bäst i detta fall?
 
Såga ur med hålsåg, slägga och stämjärn, tryck dit dosa med gips- eller cementspackel. Ska du bila fram kabel/slang? Borrhammare med borr och mejsel för att hjälpa till.
 
Redigerat:
  • Gilla
fbt och 1 till
  • Laddar…
Bra fråga, jag har aldrig dykt på det förbudet någon gång men slit sönder ett par hålsågar i storlek 80 och knacka lite sen för hand då kanske. Annars knacka upp allt för hand (men vill de andra stenarna lossna av bilning så lossnar dom av handknackning med)
Fördelen med spårmejseln är att den är avrundad och vinklad så man slår egentligen inte rakt in i väggen utan typ "gnager" längst med ytan....typ...
 
Cemetbaserade "bruk" fäster bra bara man ser till att teglet i "hålet" är fuktigt, mot dosan brukar det inte vara några problem den har ju lite "ytor som inte är helt släta. Lim typ PL 400 funkar även det.
 
Jag svarar som jag brukar: Fogskum.
 
Hålsågar och lite handknakning fukar fint.

Använde mig av helt vanliga aparatdosor som jag skar bort de stutar jag inte önskade använda, allt för att inte behöva hacka upp så mycket i väggen. Fäste sedan med gips-bruk, fäste efter 10 till 20 sekunder, hur bra som helst. Ett tips jag fick av min elektriker som renoverat många gamla lägenheter....

Spårmaskin för att kunna dra ledningar.
 
Raceman skrev:
Jag skall ta upp ett hål i en tegelvägg och försänka en apparatdosa.

Jag har att tillgå dels en vanlig klassisk grön rotdosa, dels en spårdosa som tydligen skall vara speciellt framtagen för ändamålet. Länk: [länk]

Dem dosarna har jag använt i hela min uppbilade lägenhet. Tycker dem funkar klockrent. Vet inte om du har den nyare versionen av dosan, den som finns på länken som har skruvhål på sidorna. bara skruva dit den där. Man kan även rikta upp dosan med hjälp av skruvarna om hålet inte blivit riktigt jämn i botten.

Dem lite äldre dosorna köpte man en slags ring med hullingar på som man satte på dosan sedan slog man in dosan och hullingar in i det uppbilade hålet i väggen, funkade bra om man lyckats få ett bra hål. Svårt dock om väggen är porös.

Stussarna kan man vända på så får man dem längre in i väggen.

Gör inte misstaget att ta bort locket bara. Gjorde jag i början. Det ska man ha kvar tills man putsat och spacklat klart sedan knackar man försiktigt med en hammare tills locket spricker så får man fram dosan perfekt, utan spackel och skit i,
 
  • Gilla
Mjukvarutönten
  • Laddar…
O
diddson skrev:
Dem dosarna har jag använt i hela min uppbilade lägenhet. Tycker dem funkar klockrent.
Instämmer helt. Finns dessutom att köpa på Jula. Riktig trevliga dosor. Funkar utmärkt med cementbaserade snabbspackel i såväl tegel som lättbetong. Har även provat med Biltemas enklaste senildosa. Den gråa i någon sorts lite hårdare plast, inte de blåa som är lite mjukare. Fick köra utan studsar och täta runt slangar och rör med doslim. Det funkade också bra men de riktiga spårdosorna känns "proffsigare". Å
 
Tack för bra tips. :)
Det lutar åt att jag använder den dosa jag länkade till. Jag moddade den lite lätt och skar de små plaströren som löper på utsidan raka på toppen, använder fyra (långa) 3mm skruvar som dras i rören och fästs i pluggar i teglet. Innan dosan skruvas drar jag i lite Ardex gipsspackel på sidorna av hålet.

Bild 1 Moddade rakskurna kanter på ytterrören (lätt gjort, 1min 30sek med morakniv)
Bild 024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2 Dosa ovanivrån. Ringen där skruvarna sitter för fästplattan är vridbar (smart)
Bild 027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3 Plastlocket som täcker dosan går lätt att ta bort med en liten mejsel, man ser flärpen man skall peta på till vänster i bild.
Bild 025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon skär jag ut hålet. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.