Hej hej,

Jag (eller snarare min snickare) håller på att installera en köksfläkt i mitt nya kök. Problemet är att fläkten har en "spjällåda" om går upp rätt högt i överskåpet och ser till att det blir en tight krök för att koppla ihop fläkten med ventilationsröret. Snickaren säger att det inte går så därför vänder jag mig till er ifall ni har någon smart lösning.

Min tanke är om det finns typ ett flexrör med inbyggd T-koppling eller om man kan byta från en T-koppling till en gren och sätta den längre upp eller på något stätt kapa en bit av T-rörets nedre del och koppla på ett flexrör? Någon som har ett fiffigt förslag?

Kolla den bifogade bilden så ser ni hur det ser ut nu. Nämnas bör kanske också att det är lite olika rördimensioner på fläkten och nuvarande röret.
 
  • Photo mar 31, 13 44 39.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte essvent-lådan flyttas upp? Annars får du flytta ut T-kopplingen från Essvent-aggregatet så du kan koppla ihop fläkten med t-kopplingen.
 
Byt snickare...

Vad gäller lösningen instämmer jag till fullo i Fasting65:s förslag: Att flytta upp lådan torde väl vara det bästa för att slippa en alltför snäv böj på flexröret?
 
Problemet med att flytta essvent-lådan är att rören sitter redan tryckta mot taket (där det försvinner ut ur skåpet). Fasting65, när du säger "flytta ut T-kopplingen" menar du då att man skall sätta en bit rör mellan essvent-lådan och T-kopplingen så att den kommer längre upp?
 
Redigerat:
Jag menar precis det. T- kopplingen dras ur essvent-lådan och sen får man vara lite kreativ med några stumpar rör och en reducering.

Eftersom bilden ej avslöjar vad som är ovanför hyllan är det lite svårt att ge andra råd. Spontant borde röret i toppen på essvent-lådan också kunna modifieras/bytas. Är det spiro där? Kanske byta till flexibel metallslang där?
 
Jag säga till honom att det borde gå genom att förlänga röret mellan t-kopplingen och essventen. Problemet med att göra något mer rören ovanför essventen är att de ligger väldigt kompakt mot innertaket. Köksskåpen är modifierade för att inhysa ventilationen som sticker iväg åt vänster längs med taket. Se bilden. Eller hade du någon fiffig idé ändå?
 
  • Photo mar 31, 17 33 24.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag sade tidigare. Korta ner röret ovan essvent-lådan. Sen kan du väl flytta upp essventen 5-10 cm.
Går det kanske att vrida essvent-lådan så den står med kortsidan ut mot luckan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.