Hej, jag har en liten halvtimmerherbre i dalarna 10m2 som jag håller på att bygga om till vedeldad bastu, kommer att användas sommar som vinter.
Vet inte riktigt hur jag ska göra golvet, hittade fina spontade furuplankor (ca30x300) i ladan som jag tänkte lägga in, samt göra hål för en spygatt för avvattning. Eventuellt kanske bränna plankorna lite och olja in dom med bastuolja. Frågan är, kommer dom att hålla mot fuktskador eller ska jag köra med oisolerat golv och glesbrädat?
/Tomas
 
Om plankorna får torka ordentligt mellan baden kommer det att funka. Men du kan inte ha någon isolering under dom (naturligtvis) Alternativt så kör du med någon bra skiva och limmar plastmatta på det.
 
Vad svårt detta är, massa val och alternativ. Jag vill ha ett varmt golv, så antingen isolera med skiva och plastmatta, inte så snyggt i en timmerstuga i skogen alt. 2 Oisolerat golv med kraftiga breda spontade furuplankor som kan torka.
Bra skiva, är det spånskiva 22mm?
 
1. Se till att ha golv med grova plank på golv utan spont.
2. Springorna i golvet fungerar bra som del av tilluft.
3 Använd absolut inte spånplatta på golv i bastu pga fukt och mögel
4 dränera ordentligt und golvet med makadam och dränering luftning av grund
5 Ingen isolering i golvet

Har en kompis som har bastu i timmerstomme och det funkar ypperligt med det jag skrivit ovan. Apropå varmt på golvet så får du nog tillräckligt med värme, men golvet kommer alltid vara kallare än i taket eftersom värme stiger.
 
Stugan står på plintar, ca 0.5m ovan makadam så luftning är inga problem. Låter nog smartast att inte ha någon isolering i golvet.
Mina hyvlade golvplankor är ett fynd från närliggande lada, riktigt gamla och grova, uppskattar dom till ca 30x300-350 men dom har not och fjäder, ska jag såga bort dom och lägga dom med springa? Annars tänkte jag foga ihop dom och ha ett "flytande" golv så att golvet kan röra på sig vid fukt och torkning, tänkte även ha en spygatt för avvattning och olja in golvet,
 
Kanske synd att ta bort not och fjäder men eftersom golvet kommer att bli blött och torrt om vartannat så kommer det nog röra sig en del. Ska du ha möjlighet att tvaga dig i bastudelen altså mycket vatten hade jag definitivt tagit bort not och fjäder. Är du mer sparsam med vatten i bastudelen så kan det nog funka att sammanfoga planken, men kommer det för mycket vatten finns risk att vattnet även förtsätter till vägg om du förstår vad jag menar.
 
Tack för tipsen Silversmeden. Nu har jag bestämt mig, det blir oisolerat, furuplank med glipa (för luft och avvattning). Har läst många inlägg och tittat på många bilder samt studiebesök :) Och dom bastuna med trägolv och springor hade fint utseende samt gav behagligare miljö. Får lägga in lite bilder efter sommaren hur bygget blev. Trevlig bastande :)
 
  • Gilla
-Dompan-
  • Laddar…
A och O i en bastu är ventilation, se till att ha mycket luft speciellt under ett bastugolv. Man kommer aldrig ifrån vatten i en bastu eftersom man kastar vatten på agg så det blir leulu, och efter ett bastupass blir det mycket vatten. Jag har oisolerat överallt i min fristående bastu utom i taket och det blir varm det kan jag lova, även om det är -20 grader ute. Väggarna består endast av bastupanel invändigt sedan tjärpapp -luftspalt-ytterpanel. Här ser ni bastun www.gardochtorp.se/5520jpg.aspx?article=5520
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.