Hej!
Jag har tänkt sätta en mur runt altanen. Innanför muren vill jag ha en insysnsskyddande häck.

nya%20altaner%20%20syd%20o%20v%C3%A4st.jpg

Idag har jag en slänt med en sluttande rabatt från trädäcket ner mot gräsmattan

Det jag undrar nu är:
1. hur bred "rabatten" mellan muren och trädäcket måste vara för att en insynsskyddande häck skall trivas.
2. hur jag skall ordna med dränerande massor resp matjord på insidan av muren. För murens skull bör ju massorna som ligger an mot den vara dränerande, men för häckens skull bör det väl vara jord som kan hålla fukt.

Hur skulle ni göra?

mvh, Nicke.
 
Hur mycket jord som behövs beror på vad du vill plantera. För något extremt anspråkslöst som t ex ölandstok skulle det räcka med kanske tre decimeters bredd. Men säg 50 cm så räcker nog jordmängden för det mesta som kan komma i fråga, med tanke på att du förmodligen har ett rätt bra djup på jorden bakom en sådan mur.

Ang fråga 2 - jag har gjort något liknande en gång, inte riktigt samma sak utan en litet bredare buskplantering bakom en stödmur, och då hade jag en decimeterbred bakfyllning av singel närmast bakom muren. För en högre mur skulle det kanske vara för litet grus men för den muren verkade det räcka, d v s det uppstod aldrig några förskjutningar eller lutningar p g a tjältryck, och den var ungefär så hög som din mur ser ut att bli.
Jag hade fiberduk (geotextil) vertikalt mellan gruset och jorden så att de inte skulle blandas med tiden.

Om du funderar på att ha något vintergrönt som t ex thuja eller idegran tror jag att vintertorka kan bli ett större problem d v s att plantor dör för att de utsätts för stark vårvintersol medan jorden de står i fortfarande är frusen. Det är ju förmodligen ett soligt läge (eftersom det är uteplats) och upphöjda bäddar fryser ofta hårdare, tror jag.
 
Prima!
Jag har planerat för 80cm mellan mur och trädäck.
Jag skall höra med stenfirman och buskaffären vad det tycker är bäst vad gäller fyllningen bakom muren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.