Vi har tänkt dränera men när dräneringskillen var här tyckte han inte det var nödvändigt, eftersom huset ligger på en kulle. Problemet trodde han sig vara att marken precis invid huset lutar inåt. Hans lösning på problemet är att vi fyller upp med ordentligt med jord runt huset så att det sluttar ut från huset och inte inåt samt att vi kapar dagvattenrören om de skulle läcka och drar de utåt istället.
Vad tänker ni om detta?

Huset är byggt 61 aldrig dränerat fukt finns i källaren, men det menr han som sagt beror på markens lutning
 
Dränera för att bli av med fukt kanske kan undvikas genom att fylla upp runt huset men glöm inte att man idag ofta även passar på att isolera för att få bättre inomhus miljö.
 
Jo absolut men vi har inga planer på att ha källaren till något annat än en källare så ur den synpunkten behövs ingen dränering.
 
Jag är litet böjd att tycka att om det vore jag och jag var säker på att jag inte skulle använda källaren som boyta, så skulle jag nog prova dräneringskillens råd innan jag drog på med en dyr dränering.

Men du säger att fukt finns i källaren...har ni något slags besvär av det, dålig lukt eller så?
 
Det kanske finns ett utlopp någonstans för dräneringen, kan det vara igensatt? Den som grävde hos mig för 30 år sedan sa att det var vanligt att folk dränerade om, men att det egentligen var stopp i utloppet.
 
Jessicasu skrev:
Vi har tänkt dränera men när dräneringskillen var här tyckte han inte det var nödvändigt,
Det är väl bra att du fick ett klokt råd? Prova detta först innan du slänger dina pengar på att dränera toppen av en sandkulle.
gaia
 
Även om huset är grundlagt på en höjd så är ni betjänta av att se över källarväggens utsida under mark. De (dränerande) massor som en gång lades runt väggarna har med all sannolikhet satts igen med en massa fint material under årens lopp. Det gör att källarväggen suger vatten kapillärt från den omkringliggande marken. Har ni dessutom begynnande problem med fukt (besvärande lukt) i källaren som inte kan förklaras på något annat sätt så är det enligt min mening inget att tveka på.

För hög fuktighet i källaren påverkar hela huset. Låter man det gå för långt riskerar man att få fler problem.
 
Håller med Locker. Betongen suger vatten från marken runt om och kan ge skador på sikt. Tror "dräneringskillen" att det är lutningen på tomten som avgör det? Det är ju bara för ytvattnet! Hmm låter lite skumt för mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.