Bor i hus från 1924 med oisolerad och odränerad källare. Skall bygga ut huset åt två håll. På ena sidan med källare och på andra sidan med krypgrund. Skälet är att vi bygger med krypgrund åt ena hållet är att vi annars får för stor boyta enligt gällande detaljplan. Funderade ett tag på varmgrund, men då måste vi spränga bort en del berg vilket är kostnadsdrivande.

Har låtit en erfaren konstruktör ta fram konstruktionsritningar och han har lagt in grundisolering med Isodrän/Thermisol runt de delar av källaren som ligger utanför denna tillbyggnad. Detta känns fel för mig då markisoleringen finns ju för att den varma och fuktiga luftens kondenseringspunkt skall hamna utanför innerväggen. Då borde det väl inte spela någon roll huruvida marken utanför är under krypgrund eller i det fria.

Dessutom är det omöjligt att sätta markisoleringen i efterhand när utbyggnaden är klar.

Lutar åt att ändra ritningarn och sätta markisolering runt hela huset. Någon som har synpunkter på detta?

/Erik
 
Jag förstår inte din fråga. Vad menar du med att han har lagt isolering med Isodrän utanför delarna med tillbyggnad? Har han inte ritat att ni ska isolera grunden runt hela huset när ni dränerar?

När vi skulle bygga till vårt hus blev vi rekommenderade att dränera om huset innan tillbyggnaden, och vi isolerade då källargrunden i samband med detta. När man har byggt till så blir det omöjligt att dränera och isolera. Man dränerar runt hela huset när man ändå är igång och inte bara under tillbyggnaden.
 
Lite Off topic, men du skriver att du bara bygger källare under ena utbyggnaden av detaljplansskäl, har du verifierat med stadsbyggnadskontoret att du tolkar planen rätt?

Den yta som oftast anges i en detaljplan är byggyta, dvs lite enkelt uttryckt den yta som upptas på tomten, då blir det inte mer yta för att man bygger källare eller 2 plan osv.

I de fall där planen faktiskt begränsar just boytan så borde det inte påverka källaren, ytor där golvet ligger under mark räknas som biyta, inte boyta. Sedan finns det iofs ytterligare mätregler för suterräng våningar.
 
Angående boytan så har du nog rätt. Främsta skälet var att vi var oroliga att vi skulle vara tvungna att ta bort berg och att kostnaderna för detta. Men jag minns också att vi hamnade precis på max boyta för bygget.

Angående dränering så är delar jag åsikten om att man skall göra detta överallt innan man bygger ut. Vill mest checka om det finns något "specialfall" där detta detta inte är nödvändigt. I vårt fall har huset klarat sig relativt bra utan dränering sedan 1924, men det är definitivt fuktigt i källaren. Källaren är omgiven av en blanding mellan morän och sprängsten och står delvis direkt på berg. Tyvärr är det en del berg som måste tas bort för att kunna dränera och isolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.