Blir det klent att fästa tvättstället med underskåp samt spegeln i 12 mm plywood? Eller bör jag kortla mer i infästningspunkterna? Ytskikt är kakel och storleken på tvättställ/underskåp är 90 cm bred (utan stödben). Har c/c 30 mellan de stående väggreglarna.

MVH
 
Är tvättstället "fritt" eller är det en variant som man lägger på underskåpet så det får stöd av det också?

Hur stor är spegel? Sitter den i skåp eller med stor ram, är den tung?
 
Det funkar säkert med 12mm plywood. men om du har väggen öppen ändå så skulle jag nog kortla.
 
http://www.svedbergs.se/components/com_virtuemart/shop_documents/H900249040-M3.pdf

http://www.svedbergs.se/components/com_virtuemart/shop_documents/H900876550-M3.pdf

Är den här.. Monteringsskruvarna är 45 mm långa så om man drar bort gipsen och kaklet så blir det kvar ca 20-25 mm. kortla med en extra plywood vid fästpunkterna ger ju ca 24 mm (12x2) att fästa i. Problemet är att det blir lite trångt där bakom så det har underlättat om jag slapp kortla extra men jag gör nog det ändå!
 
Redigerat:
Krilleman
Enligt säker vatten får du inte fästa något i badrum med skivmaterial... Ska vara regel eller liknande. Men det går, har själv gjort det massor med gånger!

Och ja det går utmärkt med ikeas kommod på ditt befintliga avlopp, men du måste dra in avloppet till väggen och sen upp bakom lådorna. Kan bli fult med avloppsanslutningen under skåpet om man ser den hela tiden... Men det är ju bara estetiskt...
 
krilleman_215 skrev:
Enligt säker vatten får du inte fästa något i badrum med skivmaterial... Ska vara regel eller liknande. Men det går, har själv gjort det massor med gånger!

Och ja det går utmärkt med ikeas kommod på ditt befintliga avlopp, men du måste dra in avloppet till väggen och sen upp bakom lådorna. Kan bli fult med avloppsanslutningen under skåpet om man ser den hela tiden... Men det är ju bara estetiskt...
Jo jag vet om dessa regler. Men om jag skruvar fast tvättstället/underdel i 24 mm plywoood (dubbla 12 mm skivor) så borde det hålla? Som jag skrivit tidigare så är ju monteringsskruvarna som medföljer 45 mm långa. våtrumsskiva samt kakel bygger väl minst 20 mm för de flesta, så då är det bara 25 mm av skruven som hamnar i "regeln"? Så om jag "kortlar" med 24 mm plywoood så bör det hålla likaväl som jag kortlar med någon annan tjockare regel? d^_^b
 
krilleman_215 skrev:
Enligt säker vatten får du inte fästa något i badrum med skivmaterial... Ska vara regel eller liknande. Men det går, har själv gjort det massor med gånger!

Och ja det går utmärkt med ikeas kommod på ditt befintliga avlopp, men du måste dra in avloppet till väggen och sen upp bakom lådorna. Kan bli fult med avloppsanslutningen under skåpet om man ser den hela tiden... Men det är ju bara estetiskt...
Det gäller bara i våtzon 1 och där har man ju sällan tvättställ och spegel... ;)

Dock är det klent att bara skruva upp tvättställ och underskåp i plyfan tycker jag och hade helst försökt få fäste i reglarna eller kortlat innan om det är möjligt.
 
Krilleman
Paul-Staffanstorp skrev:
Det gäller bara i våtzon 1 och där har man ju sällan tvättställ och spegel... ;)
Ordagrannt ja, gäller bara i våtzon 1 men en annan regel är för montage av bla. tvättställ är:

2.11.3 Vid montering på regelvägg med skivor måste väggen alltid förstarkas.

Är det inte lättare då att regla upp så man får ordentligt med virke bakom?! d^_^b
 
Naturligtvis är det så, men det skrev jag ju med... ;)

Menade mest att man får lov att fästa saker utan att det är i regel eller liknande om det är utanför våtzon 1...
 
Vad skulle vi göra utan alla dessa regler.....d^_^b
 
Krilleman
Sant :cool:
 
krilleman_215 skrev:
Ordagrannt ja, gäller bara i våtzon 1 men en annan regel är för montage av bla. tvättställ är:

2.11.3 Vid montering på regelvägg med skivor måste väggen alltid förstarkas.

Är det inte lättare då att regla upp så man får ordentligt med virke bakom?! d^_^b
Jo visst är det säkrare att regla eller kortla med en 45x145 eller motsvarnande. Men man antar ju att de infästningsskruvar som medföljer tvättstället/underdelen är dimensionerade för att klara belastningen? I mitt fall så medföljer ju 45 mm långa skruvar som förborras genom kakel och våtrumsgips enligt beskrivningen ovan. Drar man bort det som bygger med kakel och gips så är det ju bara ca 20-25 mm av skruven som hamnar i "virket"! Vad blir starkare och stabilare att dra fast skruvarna i, 24 mm konstruktions plywood eller samma tjocklek "regel/kortling"? Är ju den frågan jag ställer! :)

Men man kan ju byta ut orginalskruvarna också mot skruvar som är 75 mm långa också och dra fast skiten i en kortling som är minst 45 mm tjock också!d^_^b
 
Du skämtar....

Spetsiga då antar jag så att du har full kärna på vad då - 35mm.

/Göran

Jannez69 skrev:
I mitt fall så medföljer ju 45 mm långa skruvar
 
Sharky58 skrev:
Du skämtar....

Spetsiga då antar jag så att du har full kärna på vad då - 35mm.

/Göran
Skämtar? Ja om man tar fram skjutmåttet och mäter skruvarna minus spetsen så har du nog rätt, inte så mycket av skruven som hamnar i "kortling/regeln" om man har våtgips och kakel.. Men Svedbergs måste väl ha dimensionerat skruvarna efter den belastning som krävs!
 
Jag tycker det låter klent. Jag kommer att bygga själv med 12mm ply + 13mm gips + 10mm kakel. Plus att konsollerna är - vad då -4-5mm tjocka måhända. Dvs att jag kommer att ha 28 mm in till ply. Om då kärnan är 35 mm på skruven så kommer jag att greppa 7mm i ply. Jo tjena.
Svedbergs vet ju inte hur just du/jag bygger utan dom skickar väl med "nåt lämpligt".
Skall jag i mitt exempel ha full kärna genom hela plyskivan så behöver jag minst 40 mm kärna dvs 50mm skruv . Och skall jag sova bra så vill jag nog ha 45mm kärna eller 55mm skruv.

/Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.