"... I skåpen skall det finnas ett lysrör (220V) och därmed kabeldragning...."
Låter inte som trefas o skall det verkligen vara trefas så får du ha en kontakt som man har till spisar eller maskiner!
 
Jag tror inte att lysrörsarmaturen är trefas, däremot så är det vanligt att dom är tillverkade så att tre faser går igenom armaturen, men bara en används.
 
Det har blivit lite begreppsförvirring för min del. Lysrör är inte tre-fas utan jordade, det är tre kablar (grön/gul, svart och blå) i kabeln. Det är det jag har menat men skrivit något annat.

/Håkan
 
Ja, det är en jäkla skillnad det...
 
Då ska du nog kunna få ihop det. Det har varit lite olika bud här om hur det ska utföras. Eftersom det är en "flyttbar apparat" så är inte installationsreglerna för fast installation giltiga här, utan du ska följa tillämplig produktstandard istället :S. Tittar man på innanmätet på en del apparater så går det ibland ett virrvarr av enbart grundisolerade ledare...

Men då det låter som en ganska stor möbel där installationen i den liknar fast installation är det ju inte fel att luta sig mot elinstallationsreglerna i alla fall. Och eftersom det inte går att plocka isär skåpet så är nog inte förslaget med FK i flexslang så dumt, för då finns det möjlighet att byta ledarna om det skulle behövas. Annars skulle EKK löst i mellanväggarna duga.

Som kopplingsdosa skulle du kunna använda 32-7688 från Clas då den bör ha inbyggd dragavlastning (anslutningsdosa för spis, TM etc) vilken blir lite mer estetisk än Eljo's IP65-dosa med separat förskruvning.

Den strömbrytare du länkar till duger gott.

Ingen trafo till spottarna?
 
Till Bo Slitberg:

Det är ganska stora skåp (mobilt skyltfönster), 1200x2200x400.

Jo, det skall vara en transformator till spottarna men den kom inte med på el-schemat.

/Håkan
 
Med tanke på omfattningen nu då möbeln liknar mer en vägg/del av ett rum , så låter som att det är lönt att göra en vanlig infälld installation med flex-slang/vp-rör, apparatdosor/kopplingsdosor i vanlig ordning. T.ex. använd dos-trafo till spottarna.
 
Hur ska skyltfönsterna användas?, det finns speciella regler för "tillfälliga elanläggningar" ifall dom ska användas kommersiellt, och finns det chans/risk för att dom ska användas utomhus eller där det kan finnas barn så gäller speciella regler.
 
Hupp...ska den användas i allmänna utrymmen där lekman har kontakt med dom och använder dom så finns det mycket mer att önska, CE märkning till att börja med (finns trådar som behandlar det) kanske en egen JFB inbyggd i den någonstans, behörig elektriker som kopplat ihop/dragit elen osv osv
 
G
allman600 skrev:
Det har blivit lite begreppsförvirring för min del. Lysrör är inte tre-fas utan jordade, det är tre kablar (grön/gul, svart och blå) i kabeln. Det är det jag har menat men skrivit något annat.

/Håkan
Inte för att jag vill låta som en pessimistisk paragrafryttare, men du borde nog lämna bort det där jobbet till någon med bättre kunskap i ämnet. Annars kanske det går som för donken. http://www.arbetarskydd.se/nyheter/arbetsmiljoratt/article99999.ece
 
Glufsglufs skrev:
Hupp...ska den användas i allmänna utrymmen där lekman har kontakt med dom och använder dom så finns det mycket mer att önska, CE märkning till att börja med (finns trådar som behandlar det) kanske en egen JFB inbyggd i den någonstans, behörig elektriker som kopplat ihop/dragit elen osv osv
Behörig elektriker behövs inte eftersom det inte är en fast installation, detta blir nog till att jämföra med en maskin.
 
Daniel78 skrev:
Behörig elektriker behövs inte eftersom det inte är en fast installation, detta blir nog till att jämföra med en maskin.
Och hur löser man då CE märkningen då? plus diverse andra godkännanden när den ska användas i kommersiellt syfte och av lekmän? Om man inte låter en elektriker fixa det så måste den ju då byggas på fabrik där tester kan utföras. Var går gränsen mellan fast installation och icke fast installation? Är en byggbod med dragen el inte fast installation?
 
Troligen lär den användas av TS själv, kanske...

Oavsett vilket lär den med råden här i tråden kanske bli säkrare än vad det är på en hel del ställen idag, en del restauranger använder ju sockerbitar "lite" väl åtkomligt och sen kanske vi inte skall prata om trådareor och dragavlastningar där.

Sen kan man ju göra detta säkert så enklare att ge råd då även om jag förstår andemeningen. Men ärligt tror jag knappast att någon tar in en elfirma för detta, även om det kanske hade varit mer vettigt.

Till TS, se till att det är fysiskt omöjligt att dra ur en kabel om man t ex snubblar på den etc, förhoppningsvis placerar du matningen lite mer vettigt än på golvet men det skall ändå vara "omöjligt" att komma åt strömförande delar på så sätt.

Och nej, jag uppmuntrar inte hemmapul och speciellt inte om andra skall komma i riskzonen men visa mig en elfirma som gör ett jobb som detta idag?

Finns ju ett sätta att slippa ev problematik, eller tja, inte egentligen men teoretiskt, dvs 12 V överallt i skyltskåpet. Ansvaret för att skarvsladdar/sladdställ håller för snubbel etc är fortfarande hos användaren dvs anläggningsinnehavaren.

/Kent
 
Ja, är det en produkt som man tänker sälja så är det en hel del att ta hänsyn till: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/CE-market/
Vet inte om det finns krav på behörighet hos den som konstruerar och tillverkar produkten/maskinen.

Hur är det med modulhus. Är det en produkt som är CE-märkt? Och vem slangar kabel i väggmodulerna? Förhoppningsvis finns det ett krav här att det skall finnas en behörig elinstallatör i företaget.

Bygger man som privatperson ihop en elektrisk apparat som andra ska använda blir det en gråzon. Vem har egentligen ansvaret då? 12 V är nog ingen dum ide. Nu tror jag i och för sig att detta skåp kommer att bli lika säkert som vilken annan installation.

Fast är "lös" installation är något helt annat. Gränsen där emellan är inte helt klarlagd (vi har försökt reda ut vill jag minnas). En stickpropp ska det i alla fall finnas för att den ska bli "lös". Men sedan gäller SS 436 40 00 för det den täcker, och t.ex kapitel 717 behandlar mobila och transportabla arbetsplatser som kanske skulle passa in på "byggbod".
 
Dra rör med fk i till belysning brytare och kopplingsdosa. Från dosan drar du en bit ekk eklk eller liknande till ett "väggintag 1fas". Sen har du bara en vanlig 1fas 16A skarvsladd mellan objektet och uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.